Podstawy muzealnictwa WNHS-ODKS-PM
Zakres tematów:
1. Zajęcia organizacyjne.
2 - 3. Omówienie struktury administracyjnej muzeum - tradycyjnej i nowoczesnej oraz problematyki związanej z przemianami instytucji muzealnych.
4-5. Przegląd najważniejszych muzeów polskich oraz ich rodzajów i różnorodnych form ekspozycji muzealnych. Prezentacje studentów na temat wybranych placówek muzealnych.
6. Zarządzanie zbiorami - księga inwentarzowa, karta ewidencyjna, karta magazynowa- sposoby ich wypełniania, bazy danych i ich zastosowanie, wypożyczenia - zasady bezpieczeństwa.
7-11. Analiza ekspozycji stałej i czasowej - jej form, warstw treściowych, celów (edukacyjnych, upowszechniających i in.), promocja (edukacja, imprezy, druki, formy cyfrowe) - w tym wizyty w: Muzeum Narodowym, Muzeum Polin, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Warszawy, Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
12. Organizacja wystawy czasowej – zasady działania – tytuł wystawy, koncepcja merytoryczna i plastyczna, scenariusz – spis obiektów, logo wystawy, plakat, ulotka, koncepcja promocji i edukacji, kosztorys.
13. Recenzja wystawy stałej - praca w grupach.
14. Recenzja wystawy czasowej - praca w grupach.
15. Korekta obu prac - e-learning.
W cyklu 2022/23_Z:
Zakres tematów: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności:
1. Student potrafi, pracując w zespole, wykorzystać zdobytą wiedzę w praktycznych działaniach związanych z ochroną dóbr kultury w tym z działalnością wystawienniczą, oświatową i popularyzatorską.
Nakład pracy studenta to udział w ćwiczeniach w wymiarze:
– udział w zajęciach 30 godzin, zapoznanie się z literaturą i przygotowanie prezentacji - 10 godzin, wykonanie pracy semestralnej - 20 godzin = 60 godzin - 2 ECTS
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia obywa się poprzez:
- obecności na zajęciach
- aktywność podczas zajęć - udział w dyskusjach, samodzielność w stawianiu problemów i poszukiwaniu ich rozwiązań, przedstawienie prezentacji na zadany temat (praca w grupach).
- przygotowanie pracy semestralnej (praca w grupach) - analiza wybranej/wskazanej wystawy stałej + analiza wybranej/wskazanej wystawy czasowej - praca pisemna wraz z materiałem ilustracyjnym (elementy analizy: tytuł, czas, miejsce wystawy, koncepcja merytoryczna i plastyczna, scenariusz – spis obiektów, logo wystawy, plakat, ulotka, koncepcja promocji i edukacji).
OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT - SKŁADA SIĘ Z 3 ELEMENTÓW:
1. OBECNOŚCI – MAX 30 PKT.
Dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona; druga nieobecność nieusprawiedliwiona to - 2 pkt. od oceny semestralnej, 2 kolejne nieusprawiedliwiona nieobecności to - 3 pkt. każda.
2. PRZEDSTAWIENIE WSKAZANEGO TEMATU – praca indywidualna lub w grupach – max 10 pkt.
3. PRACA SEMESTRALNA - 1 analiza wystawy stałej + 1 analiza wystawy czasowej (wraz z materiałem ilustracyjnym) - praca indywidualna lub w grupach - MAX 60 PKT
ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA KURS = 60.
ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA PRACĘ SEMESTRALNĄ - 36 PKT
SKALA OCEN SEMESTRALNYCH:
60-75 = 3,0 / 76-79 = 3,5 / 80-90 = 4,0 / 91-94 = 4,5 / 95-100 = 5,0
Prace semestralne przed oceną podlegają 1 korekcie w e-learningu/mailingu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. ABC organizacji wystaw czasowych w muzeach, red. Marek Rogowski, Warszawa, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, 2012.
2. ABC Zarządzanie kolekcja muzealną, NIMOZ 2014, nr 3.
3. ABC Gość niepełnosprawny w muzeum, NIMOZ 2012, nr 2
4. Folga-Januszewska D., 1000 muzeów w Polsce. Przewodnik, Warszawa 2011
5. http://muzealnictwo.com/ - wybrane artykuły.
Literatura uzupełniająca:
1. Matassa Freda, Zarządzanie zbiorami muzeum : podręcznik, red. Nauk. Dorota Folga -Januszewska, Warszawa, Muzeum Pałac w Wilanowie, Kraków, 2012
2. Muzeum w świetle reflektorów: wystawa - naukowe laboratorium czy artystyczna kreacja? : materiały z międzynarodowej konferencji zorganizowanej 12-14 X 2011 r. przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, red. Agnieszka Kowalska, Kraków, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, 2012.
3. Piękno dotyku. Poznanie dotykowe w sztukach plastycznych, Muzeum Śląskie w Katowicach, 2011.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
LINK DO MTEAMS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: