Podstawy konserwacji ogrodów i założeń zieleni WNHS-ODKS-PKOiZZć
1-2. Określanie typologii historycznych założeń ogrodowych (założenia geometryczne, założenia swobodne).
3-4. Poznanie zasad kompozycji założeń ogrodowych i parków historycznych
5-6. Roślinność i formy ogrodowe w kolejnych okresach historycznych
7-8. Poznawanie zasad wartościowania zabytkowych założeń ogrodowych
9-10. Wyznaczanie form ochrony i stref ochrony konserwatorskiej
11-15. Wybrane przykłady konserwacji ogrodów w Polsce i Europie - prezentacje studentów
W cyklu 2021/22_Z:
1-2. Określanie typologii historycznych założeń ogrodowych (założenia geometryczne, założenia swobodne). |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2020/21_Z: Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 10 godz.
Samodzielna lektura: 10 godz.
Przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.
Łącznie: 60 godz. / 2 pkt. ECTS
| W cyklu 2023/24_L: Opis nakładu pracy studenta w ECTS:
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 10 godz.
Samodzielna lektura: 10 godz.
Przygotowanie zaliczenia: 10 godz.
Łącznie: 60 godz. / 2 pkt. ECTS
| W cyklu 2021/22_Z: Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 10 godz.
Samodzielna lektura: 10 godz.
Przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.
Łącznie: 60 godz. / 2 pkt. ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2023/24_L: fakultatywny ograniczonego wyboru | W cyklu 2020/21_Z: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedzy:
1. student ma uporządkowaną wiedzę na temat podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni;
2. rozumie zagadnienia związane z przygotowaniem dokumentacji konserwatorskiej dla historycznych ogrodów i założeń zieleni;
3. umie scharakteryzować najważniejsze przykłady zabytkowych ogrodów i założeń zieleni.
umiejętności:
1. student potrafi wyszukiwać, analizować i oceniać informacje dotyczące podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz potrafi korzystać z zasobów internetowych instytucji kultury.
2. potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w dziedzinie konserwacji ogrodów i założeń zieleni.
kompetencji społecznych:
1. student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przygotowanie referatu na zadany temat;
2. aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne;
3. bierze aktywny udział podczas ćwiczeń terenowych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę prezentacji dotyczącej wybranych prac konserwatorskich i rewaloryzacyjnych ogrodu lub parku zabytkowego, tematy do uzgodnienia z prowadzącym.
Kryteria oceniania:
Wiedza:
ocena 2 (ndst): student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni; nie rozumie zagadnień związanych z przygotowaniem dokumentacji konserwatorskiej dla historycznych ogrodów i założeń zieleni; nie zna najważniejszych przykładów zabytkowych ogrodów i założeń zieleni.
ocena 3 (dst): student ma podstawową wiedzę na temat podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni; rozumie w stopniu podstawowym zagadnienia związane z przygotowaniem dokumentacji konserwatorskiej dla historycznych ogrodów i założeń zieleni; rozpoznaje najważniejsze przykłady zabytkowych ogrodów i założeń zieleni.
ocena 4 (db): student ma uporządkowaną wiedzę na temat podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni; rozumie zagadnienia z przygotowaniem dokumentacji konserwatorskiej dla historycznych ogrodów i założeń zieleni; umie scharakteryzować najważniejsze przykłady zabytkowych ogrodów i założeń zieleni.
ocena 5 (bdb): student ma poszerzoną wiedzę na temat podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni; rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z przygotowaniem dokumentacji konserwatorskiej dla historycznych ogrodów i założeń zieleni; student umie scharakteryzować liczne przykłady zabytkowych ogrodów i założeń zieleni.
Umiejętności:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi wyszukiwać, analizować i oceniać informacji dotyczących podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów i posługiwać się właściwą terminologią.
ocena 3 (dst): student w minimalny sposób potrafi wyszukiwać, analizować i oceniać informacje dotyczące podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów.
ocena 4 (db): student potrafi wyszukiwać, analizować i oceniać informacje dotyczące podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz potrafi korzystać z zasobów internetowych instytucji kultury. Potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w dziedzinie konserwacji ogrodów i założeń zieleni.
ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie wyszukiwać, analizować i oceniać, informacje dotyczące podstaw konserwacji ogrodów i założeń zieleni z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz potrafi korzystać z zasobów internetowych instytucji kultury. Potrafi swobodnie posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną w dziedzinie konserwacji ogrodów i założeń zieleni.
Kompetencje:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przygotowanie referatu na zadany temat; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych.
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przygotowanie referatu na zadany temat; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przygotowanie referatu na zadany temat; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne; bierze aktywny udział podczas ćwiczeń terenowych.
ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przygotowanie referatu na zadany temat; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne; chętnie i sprawnie bierze aktywny udział, także organizacyjny podczas ćwiczeń terenowych.
Praktyki zawodowe
W ramach ćwiczeń student poznaje wybrane rewaloryzacje ogrodów historycznych w terenie.
Literatura
1. Bogdanowski J., 1996, Style, kompozycja i rewaloryzacja w polskiej sztuce ogrodowej. Wybrane problemy, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków;
2. Bogdanowski J., 2000, Polskie ogrody ozdobne, Arkady, Warszawa;
3. Dymek A., 2010: Wytyczne konserwatorskie do projektu rewaloryzacji Ogrodu Krasińskich w Warszawie. tom 1-3, opracowanie KOBIDZ, Warszawa
4. Furmanik Barbara. Dobory materiałowe w ogrodach zabytkowych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 23-31.
5. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 1, Od starożytności po barok. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15414-1
6. Majdecki Longin. Historia ogrodów. T. 2, Od XVIII wieku do współczesności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010. ISBN: 978-83-01-15416-5
7. Majdecki Longin. Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993. ISBN: 83-01-10825-8
8. Międzynarodowa Karta Konserwacji i Restauracji Zabytków i Miejsc Zabytkowych (Karta Wenecka), 1964
9. Międzynarodowa Karta Ogrodów IFLA-ICOMOS (Karta Florencka), 1981
10. Siewniak Marek, Mitkowska Anna. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 1998. ISBN: 83-87897-03-X
11. Sikora Dorota. Specyfika działań konserwatorskich w ogrodach regularnych. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 32-42. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. S. 32-42. https://www.nid.pl/upload/iblock/3e4/3e47ccd7e8ec505ef02d5a06686fc845.pdf
12. Stachańczyk Renata. Problematyka standardów w postępowaniu i dokumentacji konserwatorskiej na potrzeby rewaloryzacji zabytkowych parków i ogrodów. W: Kurier Konserwatorski 7/2010. s.43-50. https://www.nid.pl/upload/iblock/267/267bdae1407597b999fd535609a554a9.pdf
13. Zachariasz Agata. Zabytkowe ogrody – problemy rewaloryzacji, utrzymania i zarządzania w świetle zaleceń Karty Florenckiej. Zarządzanie Krajobrazem Kulturowym. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego Nr 10 Komisja Krajobrazu Kulturowego PTG, Sosnowiec, 2008. http://www.krajobraz.kulturowy.us.edu.pl/publikacje.artykuly/zarzadzanie/zachariasz.pdf
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość podstawowej wiedzy z historii sztuki ogrodowej i architektury oraz ochrony środowiska kulturowego i przyrodniczego |
W cyklu 2023/24_L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: