Podstawy konserwacji dzieł sztuki WNHS-ODKS-PKDSz
Pogram zajęć podzielono na dwie części: pierwsza część – teoretyczna, obejmująca ogólne zagadnienia z zakresu konserwacji zabytków, w tym ćwiczenia z umiejętności wykonania podstawowej dokumentacji zabytku oraz druga część - zorganizowana w pracowniach konserwacji różnych typów zabytków, pozwalająca zapoznać się z metodologią prac konserwatorskich.
Zakres tematów I części:
• Doktryny konserwatorskie – przypomnienie najważniejszych nurtów w historii konserwacji zabytków i odniesienie ich do czasów współczesnych.
• Podstawy prawne ochrony zabytków a dokumenty doktrynalne. Rola dziedzictwa w polityce międzynarodowej, krajowej i regionalnej. Organizacja administracji i innych instytucji związanych z zachowaniem dziedzictwa.
• Postępowanie administracyjne - KPA, omówienie aktów prawnych, jak decyzja, postanowienie, czym jest rozprawa administracyjna, itd…
• Metody działań konserwatorskich - rodzaje i zakres ingerencji w zabytkach, typy konserwacji, terminologia. Wykonawstwo konserwatorskie, kwalifikacje wykonawców.
• Dokumentacja, inwentaryzacja zbytków, formułowanie wniosków konserwatorskich - systemy i zasady ewidencji zabytków – ćwiczenia praktyczne
• Studia i badania specjalistyczne zabytków - analizy historyczne, architektoniczno-konserwatorskie, ekspertyzy, opinie, dokumentacja badań i prac konserwatorskich.
• Finansowanie prac przy obiektach zabytkowych, omówienie dotacji, programów unijnych.
Zakres tematów II części
Zajęcia terenowe:
Metodologia prac konserwatorskich w obiektach zabytkowych. Omówienie etapów prac projektowych i ich realizacji. Zabezpieczenie zabytku przed zagrożeniami.
(pracowanie konserwatorów zabytków w trakcie ustalania)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent ma możliwość realizacji swojej drogi zawodowej w administracji lub instytucji kultury związanej z ochroną dziedzictwa kulturowego. Potrafi porozumiewać się ze specjalistami w zakresie konserwacji zabytków i dziedzin pokrewnych.Student posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz zastosować ją w typowych i nietypowych problemach zawodu historyka sztuki.
Ponadto posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące formułowanie i analizę problemów konserwatorskich, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników.
Kryteria oceniania
Wymagania wstępne: podstawy metodologii typowej dla historii sztuki i ochrony zabytków, uczestnictwo w zajęciach i udział czynny w dyskusjach. Praca pisemna - w ramach ćwiczeń. Udział w zajęciach terenowych.
Literatura
P. Kosiewicz, J. Krawczyk, Zabytek i historia, Wokół problemów konserwacji i ochrony zabytków XIX wieku., Antologia, Oficyna Wydawnicza „Mówią Wieki”, Warszawa 2002 r.
J. Krawczyk, Wokół Wawelu, Antologia, Oficyna Wydawnicza „Mówią Wieki”, Warszawa.
Witwicki M.T., Kryteria oceny wartosci zabytkowej obiektów architektury jako podstawa wpisu do rejestru zabytków,w: Ochrona Zabytków 2007, s. 77-98.
Ustawa o ochronie zabytów i opiece nad zabytkami. Komentarz., pod red. M.Cherka, P. Antoniak, M. Cherka,F.M. Elżanowski, K.A. Wąsowski, Warszawa 2010.
- K. Zeidler, Prawo ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: