Podstawy konserwacji architektury i urbanistyki WNHS-ODKS-PKAiU
Zajęcia mają charakter zajęć wykładowych i terenowych, zarówno w instytucjach związanych z ochroną zabytków jak i w konserwowanych i remontowanych budynkach i ich zespołach. Studenci będą oglądać i analizować efekty prac konserwatorskich i zwiedzać pracownie konserwatorskie.
Tematy:
1. Podstawowe pojęcia z konserwacji architektury - definicje, szczególnie konserwacja i restauracja, także podstawowe pojęcia z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Wpis do rejestru zabytków i do ewidencji - co jest chronione, różnice w podejściu projektowym.
2. Podstawowe pojęcia z planowania przestrzennego, w tym Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, studium uwarunkowań; Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego i studium uwarunkowań i ich rola w konserwacji architektury i urbanistyki.
3. Rodzaje badań i analiz zabytku architektury (z podziałem na badania nieniszczące i niszczące wg Marii Brykowskiej; szczególnie badania stratygraficzna obecność polichromii rodzaje, badania architektoniczne - wymogi, co wyjaśniają). + Kolejność prowadzenia prac projektowych w zabytku (tu wg rysunku z pracy J. Tajchmana).
4. Pomiary zabytków - metody, zakresy prac, wymogi oraz Wzmacnianie fundamentów i murów - metody omówienie, zalety i wady.
5. Problemy konserwatorskie elewacji oraz stolarka okienna i drzwiowa - rodzaje, metody konserwacji + Metody czyszczenia elewacji - zalety i wady.
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich w:
- Wydział Konserwacji ASP
- Muzeum w Łazienkach
-Stare i Nowe Miasto, Krakowskie przedmieście i Nowy Świat - efekty prac konserwatorskich.
W cyklu 2022/23_Z:
Tematy: |
W cyklu 2022/23_L:
Tematy: |
W cyklu 2023/24_Z:
Poruszane tematy: |
W cyklu 2024/25_Z:
Poruszane tematy: |
W cyklu 2024/25_L:
Poruszane tematy: |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
ODKiŚ1_W03 Zna i rozumie elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji i archeologii oraz zależności między nimi. W tym ma wiedzę o rozwoju sztuki od starożytności do współczesności.
ODKiŚ1_W05 W zakresie poszczególnych specjalizacji w obszarze ochrony dóbr kultury i historii sztuki zna i rozumie elementarne fakty oraz zależności między nimi.
ODKiŚ1_W09 Ma elementarną wiedzę w zakresie najważniejszych nurtów i koncepcji filozofii europejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozumie zależności między nimi, a także rozumie elementarne fakty i pojęcia w obszarze norm etycznych obowiązujących w ochronie środowiska przyrodniczego oraz ochronie zabytków.
Umiejętności
ODKiŚ1_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków.
Kompetencje
ODK ODKiŚ1_K03 Jest gotowy do brania odpowiedzialności za dziedzictwo minionych epok.
Kryteria oceniania
Wykład - referat i zaliczenie w formie pracy testowej studenta. Na pozytywną ocenę całościową składa się wartość merytoryczna wypowiedzi (30%), poprawność wypowiedzi (30%), podawane przykłady (30%), forma pracy(10%).
Brak uczestnictwa w 3 zajęciach skutkuje nie zaliczeniem przedmiotu.
Kryteria oceny:
- na ocenę 2 (nast..): nie umie zaprezentować przyswojonego materiału lub jest on nie na temat; uzyskano mniej niż 50 % wymaganych punktów.
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje część przyswojonego materiału; uzyskano co najmniej 50 % wymaganych punktów.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje przyswojony materiał oraz potrafi go porównać; uzyskano co najmniej 65 wymaganych punktów.
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowany w trakcie zajęć materiał, potrafi go porównać i przeanalizować; uzyskano co najmniej 85 % wymaganych punktów.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura:
Podstawowa
- Zakładka ze strony NID Zabytki w Polsce - podpunkty dotyczące prac praktycznych w architekturze i zasad konserwatorskich oraz notatki z wykładów.
- Ochrona i konserwacja zabytków - podpunkty dotyczące prac praktycznych w architekturze i zasad konserwatorskich.
Uzupełniająca:
- Władysław Borusiewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa 1985.
- Edmund Małachowicz, Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2007.
- Vademecum konserwatora zabytków ze strony ICOMOS-u.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich w: |
W cyklu 2022/23_L:
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich w: |
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia mają charakter zajęć terenowych, zarówno w instytucjach związanych z ochroną zabytków jak i w konserwowanych i remontowanych budynkach i ich zespołach. Studenci będą oglądać i analizować efekty prac konserwatorskich i zwiedzać pracownie konserwatorskie w: |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia mają charakter zajęć wykładowych i terenowych, zarówno w instytucjach związanych z ochroną zabytków jak i w konserwowanych i remontowanych budynkach i ich zespołach. Studenci będą oglądać i analizować efekty prac konserwatorskich i zwiedzać pracownie konserwatorskie w: |
W cyklu 2024/25_L:
Zajęcia mają charakter zajęć terenowych, zarówno w instytucjach związanych z ochroną zabytków jak i w konserwowanych i remontowanych budynkach i ich zespołach. Studenci będą oglądać i analizować efekty prac konserwatorskich i zwiedzać pracownie konserwatorskie w: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: