Historia sztuki nowożytnej europejskiej WNHS-ODKS-HSNE
Zajęcia dotyczą historii sztuki europejskiej epoki renesansu, baroku i klasycyzmu. Studenci zapoznają się z czołowymi dziełami sztuki tego okresu, ukazanymi w kontekście przemian politycznych, społecznych i kulturowych epoki. Poznają także działalność najwybitniejszych artystów tych epok. Studenci ugruntowują znajomość fachowej terminologii z zakresu architektury, malarstwa i rzeźby.
Celem przedmiotu jest także ukazanie dzieła sztuki w kontekście niektórych zagadnień z zakresu ochrony dóbr kultury, z uwzględnieniem problematyki konserwacji. Celem jest także nabycie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do interpretowania i analizowania zabytków.
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia dotyczą sztuki europejskiej epoki renesansu, baroku i klasycyzmu. Studenci zapoznają się z czołowymi dziełami sztuki tego okresu, w kontekście przemian politycznych, społecznych i kulturowych epoki. Poznają także działalność najwybitniejszych artystów tych epok. Studenci zapoznają się z fachową terminologią z zakresu architektury, malarstwa i rzeźby. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia dotyczą sztuki europejskiej epoki renesansu, baroku i klasycyzmu. Studenci zapoznają się z czołowymi dziełami sztuki tego okresu, w kontekście przemian politycznych, społecznych i kulturowych epoki. Poznają także działalność najwybitniejszych artystów tych epok. Studenci zapoznają się z fachową terminologią z zakresu architektury, malarstwa i rzeźby. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia dotyczą historii sztuki europejskiej epoki renesansu, baroku i klasycyzmu. Studenci zapoznają się z czołowymi dziełami sztuki tego okresu, ukazanymi w kontekście przemian politycznych, społecznych i kulturowych epoki. Poznają także działalność najwybitniejszych artystów tych epok. Studenci ugruntowują znajomość fachowej terminologii z zakresu architektury, malarstwa i rzeźby. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia dotyczą historii sztuki europejskiej epoki renesansu, baroku i klasycyzmu. Studenci zapoznają się z czołowymi dziełami sztuki tego okresu, ukazanymi w kontekście przemian politycznych, społecznych i kulturowych epoki. Poznają także działalność najwybitniejszych artystów tych epok. Studenci ugruntowują znajomość fachowej terminologii z zakresu architektury, malarstwa i rzeźby. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_Z: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_Z: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2023/24_Z: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_Z: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 2 ECTS = 60 godzin czyli 50 godzin pracy w sali w bezpośrednim kontakcie z wykładowcą + 10 godzin pracy własnej studenta | W cyklu 2024/25_Z: 2 ECTS= 30 godzin w kontakcie bezpośrednim z wykładowcą + 30 godzin samodzielnej pracy studenta (lektura obowiązkowej literatury i przygotowanie się do egzaminu) = 30+30=60: 30 (kosztochłonność 1 pkt ECTS) =2 punkty ECTS | W cyklu 2022/23_Z: 2 ECTS
50 godzin pracy w sali
10 godzin pracy własnej studenta |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
2 ECTS= 30 godzin w kontakcie bezpośrednim z wykładowcą + 30 godzin samodzielnej pracy studenta (lektura obowiązkowej literatury i przygotowanie się do egzaminu) = 30+30=60: 30 (kosztochłonność 1 pkt ECTS) =2 punkty ECTS
Wiedza.
ODKiŚ1_W03: Absolwent wymienia i nazywa elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji.
Umiejętności.
ODKiŚ1_U01: Absolwent wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków.
ODKiŚ1_U09: Absolwent prezentuje własne poglądy na temat dóbr kultury.
Kryteria oceniania
Na egzaminie student otrzymuje do rozpoznania 3 obiekty, które musi rozpoznać: określić styl, wymienić cechy danego dzieła sztuki które świadczą o tym stylu, okreslić tytuł, autora, zadatować, wskazać podstawowe problemy ikonograficzne i symbolikę przedstawienia, ewentualnie wskazać najważniejsze problemy konserwatorskie. Dopuszcza sie pomyłkę 15 lat.
Studenci przygotowują się do egzaminu na podstawie wykładów.
Na ocenę bardzo dobrą:
Absolwent wymienia wszystkie elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji. W tym biegle prezentuje wiedzę o rozwoju sztuki nowożytnej.
Absolwent biegle wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków.
Płynnie prezentuje własnych poglądów i opinii na temat dóbr kultury. Bezbłędnie datuje obiekty, wskazuje ich autorów, określa styl.
Na ocenę dobrą:
Absolwent wymienia większość elementarnych faktów i pojęć z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji. W tym prezentuje wiedzę o rozwoju sztuki nowożytnej.
Absolwent poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków.
Prezentuje poprawnie własne poglądy i opinie na temat dóbr kultury. Poprawnie datuje obiekty, wskazuje autorów,określa styl.
Na ocenę dostateczną:
Absolwent na poziomie dostatecznym wymienia elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce. Absolwent dostatecznie wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Orientuje się w dacie powstania obiektu, nie wskazując jej precyzyjnie. Umie rozpoznać styl. Nie zna nazwisk autorów obiektów.
Literatura
Literatura podstawowa:
Sztuka świata, t. 7 i 8, wyd. Arkady, Warszawa 1994
Sztuka polska, t. 3, 4, 5, wyd. Arkady, Warszawa 1993 i Warszawa 2006
W cyklu 2021/22_Z:
1. Seria Sztuka świata, t. V-VII, wyd. Arkady. |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Seria Sztuka świata, t. V-VII, wyd. Arkady. |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagania wstępne: podstawowa znajomości historii powszechnej, znajomość historii sztuki wcześniejszych epok. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagania wstępne: podstawowa znajomości historii powszechnej, znajomość historii sztuki wcześniejszych epok. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: