Historia kultury materialnej WNHS-ODKS-HKMć
BLOKI TEMATYCZNE
1. Zagadnienia wprowadzające
2. Podstawowe pojęcia – kultura materialna, dziedzictwo materialne, artefakty itp.
3. Historia i metodologia badań kultury materialnej.
4. Interpretacja materialnych wytworów człowieka z przeszłości
5. Kultura materialna w pradziejach
6. Kultura materialna cywilizacji starożytnych
7. Kultura materialna średniowiecza
8. Kultura materialna w czasach nowożytnych
9. Kultura materialna w kontekście rewolucji przemysłowej
10. Kultura materialna w XX i XX w.
11. Prezentacja wybranych przykładów kultury materialnej – cześć referatowa i dyskusyjna
12. Prezentacja wybranych przykładów kultury materialnej – cześć referatowa i dyskusyjna
13. Prezentacja wybranych przykładów kultury materialnej – cześć referatowa i dyskusyjna
14. Prezentacja dziedzictwa materialnego – od teorii do praktyki
15. Podsumowanie i zaliczenie
Realizacja powyższych bloków tematycznych może inną niż ww. kolejność lub też może polegać na łączeniu zagadnień z poszczególnych bloków.
W cyklu 2022/23_L:
Tematy szczegółowe |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Student ma podstawowa wiedzę o rozwoju sztuki i metodach badawczych stosowanych w naukach historycznych i w archeologii oraz konserwatorstwie. Wie jak stosować nowe technologie w ochronie dóbr kultury.
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna do interpretowania i analizowania zabytków. umiejętność skonstruowanej logicznie wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim na temat obszarów ochrony dóbr kultury materialnej. Umie sporządzić maszynopis z
aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami. Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności konserwatorskiej i ochronnej i we współpracy z innymi instytucjami dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje
skutki konkretnych działań organizacyjnych. Jest świadomy interdyscyplinarności wiedzy z zakresu ochrony dóbr kultury. Rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w codziennej działalności.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
P.B. Bahn, C. Renfrew, Archeologia. Teorie, metody, praktyka, Warszawa.
J. Baranski, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków 2007.
J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury . Przeł Joanna Iracka. PSL-Konteksty 1993, nr 1, s. 11-16
Prokopek M., Etnografia. Materialna kultura ludowa Polski na tle porównawczym, Warszawa 2018.
F. Tilden, Interpretacja dziedzictwa, 2019, Poznań.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
„Kwartalnik Historii kultury Materialnej” (wybrane artykuły)
"Studia i materiały z historii kultury materialnej" (wybrane artykuły)
* Dodatkowa literatura, rozszerzająca wiedzę w zakresie poszczególnych tematów zostanie podana na zajęciach.
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: