Ekologia WNHS-ODKS-EKOLOGIAć
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów:
1) zasoby i ich wykorzystywanie;
2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne;
3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne;
4) biomy;
5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne
Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami:
6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo);
7) oddziaływania nieantagonistyczne;
8) altruizm.
Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza:
9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji;
10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej;
11) ekosystem – funkcjonowanie
12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean;
13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność;
14) metabolizm biocenozy
Cykl zagadnień kończy podsumowanie:
15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student poprawnie definiuje, rozpoznaje, charakteryzuje, prezentuje i tłumaczy dane zagadnienia
-umiejętności – student umie: planować doświadczenie laboratoryjne i terenowe, porządkować, analizować zebrane dane i na tej podstawie wyprowadzać wnioski, weryfikować hipotezy
-kompetencje – pracując w zespołach student wykazuje odpowiedzialność za innych członków zespołu, jest otwarty na zdanie pozostałych członków zespołu i docenia ich pracę
Kryteria oceniania
wykład: egzamin końcowy, test jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte
na ocenę 2 (ndst.) mniej niż 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów
-na ocenę 3 (dst.) 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów
-na ocenę 4 (db) przynajmniej 71% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów
-na ocenę 5 (bdb.) powyżej 90% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów
laboratoria: ćwiczenia praktyczne-prezentacje ustne-sprawozdania w formie krótkich doniesień badawczych
-na ocenę 2 (ndst.) nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań
-na ocenę 3 (dst.) potrafi w sposób podstawowy zaprezentować wyniki swoich badań
-na ocenę 4 (db) potrafi zanalizować, przedstawić i wyniki swoich badań
-na ocenę 5 (bdb.) potrafi zanalizować, przedstawić, dyskutować i porównywać swoje wyniki z danymi literaturowymi oraz zaproponować własne wyjaśnienie tych wyników
Literatura
Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp.
Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: