Dokumentacja sztuki żydowskiej WNHS-ODKS-DSZ
Tematy zajęć:
1. Synagoga – geneza, zasady funkcjonowania, architektura, wnętrze, funkcje pomieszczeń, wystrój, ikonografia, terminologia. Nauka opisu architektury i wystroju wnętrza.
2. Cykl życia – strój, artefakty, terminologia, ikonografia. Nauka opisu synagogaliów i utensyliów używanych w ceremoniach rodzinnych.
3. Święta żydowskie - artefakty, terminologia, ikonografia. Nauka opisu utensyliów używanych w celebracjach świąt.
4. Cmentarz - geneza, przepisy dotyczące nekropolii, budynki, nagrobki, rodzaje, ikonografia, inskrypcje, datowanie. Nauka sporządzania białej karty różnych rodzajów nagrobków – Cmentarz Żydowski przy ul. Okopowej, Warszawa.
5. Biała karta wybranego obrazu związanego z tradycją żydowską.
W cyklu 2021/22_L:
Tematy zajęć: OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT - SKŁADA SIĘ Z ELEMENTÓW: ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA KURS = 60 (niewykonanie prac skutkuje brakiem zaliczenia) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: JAK W OPISIE OGÓLNYM
MATERIAŁY W ZESPOLE MTEAMS: DOKUMENTACJA_SZTUKI_ŻYDOWSKIEJ_2023: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5cCvtiJIlBUTviiVipqF6TGthB0Jk6aJKdGpsL-QoPs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=445f070a-4e5b-49e4-b29b-23f476f6dcc7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
| W cyklu 2023/24_L: Nakład pracy studenta:
1 ECTS - 30 godzin - udział w ćwiczeniach i zapoznanie się z literaturą - w tym: 8 godzin - ćwiczenia stacjonarne, 4 godziny – ćwiczenia e-learning, 18 godzin praca w terenie - inwentaryzacja wybranych zbytków kultury żydowskiej w Warszawie;
1 ECTS - 30 godzin: przygotowanie prezentacji (6 godzin) oraz "białych kart" zabytków (24 godziny) – praca indywidualna lub w grupach (2 osoby) w zależności od ilości uczestników zajęć. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące ochrony dziedzictwa kultury żydowskiej w Polsce oraz związana z nim terminologię.
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną nabytą podczas ćwiczeń do analizy i dokumentacji zabytków kultury żydowskiej.
Student potrafi posługiwać się specyficzną terminologią odnoszącą się do dziedzictwa żydowskiego w jego opicie i dokumentacji.
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w ćwiczeniach i zapoznanie się z literaturą - w tym: 8 godzin - ćwiczenia stacjonarne, 4 godziny – ćwiczenia e-learning, 18 godzin praca w terenie - inwentaryzacja wybranych zbytków kultury żydowskiej w Warszawie;
30 godzin: przygotowanie prezentacji (6 godzin) oraz "białych kart" zabytków (24 godziny) – praca indywidualna lub w grupach (2 osoby) w zależności od ilości uczestników zajęć.
Kryteria oceniania
OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT - SKŁADA SIĘ Z ELEMENTÓW:
1. Udział w zajęciach – każde zajęcia (2 godziny lekcyjne) = 1 pkt - max 30 pkt. Dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona na ćwiczeniach stacjonarnych oraz 1 nieobecność nieusprawiedliwiona na ćwiczeniach w terenie pod warunkiem wykonania ustalonej przez prowadzącą ilości białych kart zabytków żydowskich. Każda ponadwymiarowa nieobecność nieusprawiedliwiona = -1 pkt za każde zajęcia (2 godziny lekcyjne).
2.Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na zadany temat – max 10 pkt
3. Wykonanie 30 białych kart –macewa/nagrobek - 30 x 2 pkt = 60 pkt
MAX. ILOŚĆ PUNKTÓW ZALICZAJĄCA KURS = 100 / ZAL. - 60 (niewykonanie prac skutkuje brakiem zaliczenia)
SKALA OCEN SEMESTRALNYCH:
60 - 75 PKT - 3,0 />75 - 80 - 3,5 / >80 - 89 - 4,0 / >89- 95 - 4,5 / >95 - 100 - 5,0
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Biblia Tysiąclecia, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallotinum, fragmenty wskazane przez prowadzącą - http://biblia.deon.pl
2. Cmentarz żydowski w Lesku. Część I – wiek XVI i XVII, wyd. Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków [2002], [ss. 186 + 11 plansz], (współautor: Marcin Wodziński).
3. Ezrat naszim / babiniec – jako przestrzeń rzeczywista, [w:] Nieme dusze? Kobiety wkulturze jidysz, red. Joanna Lisek, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010, s. 43-58.
N. Kameraz-Kos, Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 1997.
5. 2. Perek Shirah - on-line.
6. M. i K. Piechotkowie, Bramy nieba, t. 1 Bóżnice drewniane na terenach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1996, t. 2 Bóżnice murowane na terenach dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1999 - fragmenty wskazane przez prowadzącą.
8. A. Trzciński: Symbole i obrazy : treści symboliczne przedstawień na nagrobkach żydowskich w Polsce, Lublin 1997 - http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/docmetadata?id=571&from=&dirids=1&ver_id=64297&lp=4&QI=42A79DE9BC14CEF39608DB4CC0C2FE61-66
9. Wystrój sztukatorski i malarski synagogi w Łańcucie, [w:] Od starożytności do współczesności. Język – literatura – kultura. Księga poświęcona pamięci profesora Jerzego Woronczaka, red. Irena Kamińska-Szamaj, wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004, s. 247–280.
Literatura uzupełniająca:
J. Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000.
Polski słownik judaistyczny : dzieje, kultura, religia, ludzie, oprac. Z. Borzymińska, R. Żebrowski, tom 1-2, Warszawa 2003.
A.Żbikowski, Żydzi, Wrocław 1997.
W cyklu 2021/22_L:
1. Biblia Tysiąclecia, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallotinum, fragmenty wskazane przez prowadzącą - http://biblia.deon.pl Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_L:
JAK W OPISIE OGÓLNYM |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ayOKhzl-_KSODkPxTSJqYMEhXd6fHatjVpj2msLJaShY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3fd5758f-6e0f-45c4-b729-b696e1fec9b7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: