Wstęp do historii sztuki. Techniki artystyczne WNHS-HS-WdHSTA
- https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Y2ZmZGU2YzUtOTU3OS00MDM0LTlhN2UtY2U1NDMxYWIwY2Y3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%229507db71-555a-47c6-a321-cd31f420d078%22%7d (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Y2ZmZGU2YzUtOTU3OS00MDM0LTlhN2UtY2U1NDMxYWIwY2Y3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%229507db71-555a-47c6-a321-cd31f420d078%22%7d (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Y2ZmZGU2YzUtOTU3OS00MDM0LTlhN2UtY2U1NDMxYWIwY2Y3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%229507db71-555a-47c6-a321-cd31f420d078%22%7d (w cyklu 2023/24_Z)
Wykład, którego celem jest zapoznanie studenta/ki z najważniejszymi technikami artystycznymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich historię, stosowane materiały oraz sposób wykonania wraz ze znajomością podstawowego słownictwa związanego z tymi zagadnieniami. Ponadto uświadomienie różnorodnych problemów technologicznych oraz kwestii dotyczących sposobów utrwalenia prac wykonywanych w odmiennych technikach i odpowiedniego przechowywania ich. Student/ka powinien/na po wykładzie znać i rozumieć metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, mieć znajomość stosowanych w historii sztuki określeń dotyczących technik artystycznych. Student/ka powinien/na nabyć umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie technik artystycznych, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków. Poza tym potrafić rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych posługując się językiem specjalistycznym i stosując właściwą terminologię.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z najważniejszymi technikami artystycznymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich historię, stosowane materiały oraz sposób wykonania wraz ze znajomością podstawowego słownictwa związanego z tymi zagadnieniami. Ponadto uświadomienie różnorodnych problemów technologicznych oraz kwestii dotyczących sposobów utrwalenia prac wykonywanych w odmiennych technikach i odpowiedniego przechowywania ich. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
HS1_W03 - zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki określeń dotyczących technik artystycznych
Umiejętności:
HS1_U02 - posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie technik artystycznych, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków
HS1_U03 - potrafi rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
HS1_U04 - potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu technik artystycznych
HS1_U05 - posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki
Kryteria oceniania
Metody oceny:
Na ocenę końcową składają się:
1. obowiązkowa obecność (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)
2. ocena z pisemnego kolokwium (w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi rozwiązywanego stacjonarnie) obejmującego zakres przerobiony na zajęciach
Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się bardzo dobrą znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym. Bardzo dobrze zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki określeń dotyczących technik artystycznych. Student/ka w najwyższym stopniu nabył/a umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie technik artystycznych, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków. Bardzo dobrze potrafi rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych posługując się językiem specjalistycznym i stosując właściwą terminologię.
Na ocenę dobrą (4) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się dobrą znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym. Dobrze zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki określeń dotyczących technik artystycznych. Student/ka w średnim stopniu nabył/a umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie technik artystycznych, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków. Dobrze potrafi rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych posługując się językiem specjalistycznym i stosując właściwą terminologię.
Na ocenę dostateczną (3) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się dostateczną znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym. Dostatecznie zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki określeń dotyczących technik artystycznych. Student/ka w podstawowym stopniu nabył/a umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie technik artystycznych, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków. Dostatecznie potrafi rozpoznać rożne rodzaje technik artystycznych posługując się językiem specjalistycznym i stosując właściwą terminologię.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. A. Fuga, Techniki i materiały, Warszawa 2008.
2. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989.
3. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984.
4. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983.
Literatura uzupełniająca:
1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990.
2. C. Cennini, Rzecz o malarstwie, tłum. S.Tyszkiewicz, opr. H. Jędrzejewska, Wrocław 1955.
3. K. Pliniusza starszego Historyi naturalnej ksiąg 37, tłum. J. Łukaszewicz, t. 1-10, Poznań 1845.
4. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. S. Kobielus, Tyniec – Kraków 1998.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład prowadzony zdalnie za pośrednictwem platformy MS Teams. Zaliczenie w formie testu pisanego stacjonarnie. |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2023/24_Z:
Brak wymagań wstępnych. |
W cyklu 2024/25_Z:
Brak wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: