Wstęp do historii sztuki. Plastyka WNHS-HS-WdHSP
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki - plastyki związane z analizą formalną jak i opisem. Wprowadzane są i omawiane, na licznych przykładach, pojęcia takie jak kompozycja, perspektywa, barwa, światłocień, faktura. Omawiane są techniki stosowane w malarstwie, rzeźbie, grafice. Omawiane są ornamenty zdobnicze w rozwoju historycznym. Wprowadzane są i omawiane podstawowe pojęcia z kostiumologii.
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z metodami analizy i interpretacji dzieł sztuki, także nabycie przez studenta
znajomości stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii
oraz zapoznanie z jej najnowszymi osiągnięciami.
Celem jest także zapoznanie z różnymi rodzajami i typami dzieł sztuki, a także
nabycie umiejętności przeprowadzenia ich krytycznej analizy i interpretacji z
zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym.
Celem jest również zapoznanie studenta z językiem specjalistycznym i nabycie umiejętności stosowania właściwej terminologii z zakresu historii sztuki.
W cyklu 2021/22_Z:
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki - plastyki związane z analizą formalną jak i opisem. Wprowadzane są i omawiane, na licznych przykładach, pojęcia takie jak kompozycja, perspektywa, barwa, światłocień, faktura. Omawiane są techniki stosowane w malarstwie, rzeźbie, grafice. Omawiane są ornamenty zdobnicze w rozwoju historycznym. Wprowadzane są i omawiane podstawowe pojęcia z kostiumologii. |
W cyklu 2022/23_Z:
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki - plastyki związane z analizą formalną jak i opisem. Wprowadzane są i omawiane, na licznych przykładach, pojęcia takie jak kompozycja, perspektywa, barwa, światłocień, faktura. Omawiane są techniki stosowane w malarstwie, rzeźbie, grafice. Omawiane są ornamenty zdobnicze w rozwoju historycznym. Wprowadzane są i omawiane podstawowe pojęcia z kostiumologii. |
W cyklu 2023/24_Z:
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki - plastyki związane z analizą formalną jak i opisem. Wprowadzane są i omawiane, na licznych przykładach, pojęcia takie jak kompozycja, perspektywa, barwa, światłocień, faktura. Omawiane są techniki stosowane w malarstwie, rzeźbie, grafice. Omawiane są ornamenty zdobnicze w rozwoju historycznym. Wprowadzane są i omawiane podstawowe pojęcia z kostiumologii. |
W cyklu 2024/25_Z:
W trakcie zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia z zakresu historii sztuki - plastyki związane z analizą formalną jak i opisem. Wprowadzane są i omawiane, na licznych przykładach, pojęcia takie jak kompozycja, perspektywa, barwa, światłocień, faktura. Omawiane są techniki stosowane w malarstwie, rzeźbie, grafice. Omawiane są ornamenty zdobnicze w rozwoju historycznym. Wprowadzane są i omawiane podstawowe pojęcia z kostiumologii. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 2 ECTS - 50 godz. wykładu i 10 godzin praca własna, przygotowanie się do zaliczenia | W cyklu 2024/25_Z: 2 ECTS= 30 godzin w kontakcie bezpośrednim z wykładowcą + 30 godzin samodzielnej pracy studenta (lektura obowiązkowej literatury i przygotowanie się do egzaminu) = 30+30=60: 30 (kosztochłonność 1 pkt ECTS) =2 punkty ECTS | W cyklu 2022/23_Z: 2 ECTS - 50 godz. wykładu i 10 godzin praca własna, przygotowanie się do zaliczenia |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma
znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii
oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym.
Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuk plastycznych.
2 ECTS= 30 godzin w kontakcie bezpośrednim z wykładowcą + 30 godzin samodzielnej pracy studenta (lektura obowiązkowej literatury i przygotowanie się do egzaminu) = 30+30=60: 30 (kosztochłonność 1 pkt ECTS) =2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, w formie ustnej. Student musi zidentyfikować i wyjaśnić terminologię odnoszącą się do trzech pokazywanych zabytków. Pytania mogą dotyczyć zabytków malarskich, rzeźbiarskich, a także ornamentów zdobniczych i elementów historycznego ubioru.
Na ocenę bardzo dobrą student identyfikuje i omawia trzy pojęcia.
na ocenę dobrą student identyfikuje i omawia dwa pojęcia.
Na ocenę dostateczną student identyfikuje i omawia jedno pojęcie.
Literatura
Czyż A. S., Gutowski B., Podręcznik do inwentaryzacji polskich cmentarzy i nagrobków poza granicami kraju, Warszawa 2020;
Gutkowska-Rychlewska M., Historia ubiorów, Wrocław 1968;
Owen J., Ornament. Przykłady rozmaitych stylów w sztuce zdobniczej i architekturze, tłum. Sadowski R., Kolczyńska J., Warszawa 2008;
Sieradzka A., Tysiąc lat ubiorów w Polsce, Warszawa 2003;
Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, wyd. PWN, Warszawa 1996.
W cyklu 2021/22_Z:
Czyż A. S., Gutowski B., Podręcznik do inwentaryzacji polskich cmentarzy i nagrobków poza granicami kraju, Warszawa 2020; Gutkowska-Rychlewska M., Historia ubiorów, Wrocław 1968; Owen J., Ornament. Przykłady rozmaitych stylów w sztuce zdobniczej i architekturze, tłum. Sadowski R., Kolczyńska J., Warszawa 2008; Sieradzka A., Tysiąc lat ubiorów w Polsce, Warszawa 2003; Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, wyd. PWN, Warszawa 1996. |
W cyklu 2022/23_Z:
Czyż A. S., Gutowski B., Podręcznik do inwentaryzacji polskich cmentarzy i nagrobków poza granicami kraju, Warszawa 2020; Gutkowska-Rychlewska M., Historia ubiorów, Wrocław 1968; Owen J., Ornament. Przykłady rozmaitych stylów w sztuce zdobniczej i architekturze, tłum. Sadowski R., Kolczyńska J., Warszawa 2008; Sieradzka A., Tysiąc lat ubiorów w Polsce, Warszawa 2003; Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, wyd. PWN, Warszawa 1996. |
W cyklu 2023/24_Z:
Czyż A. S., Gutowski B., Podręcznik do inwentaryzacji polskich cmentarzy i nagrobków poza granicami kraju, Warszawa 2020; Gutkowska-Rychlewska M., Historia ubiorów, Wrocław 1968; Owen J., Ornament. Przykłady rozmaitych stylów w sztuce zdobniczej i architekturze, tłum. Sadowski R., Kolczyńska J., Warszawa 2008; Sieradzka A., Tysiąc lat ubiorów w Polsce, Warszawa 2003; Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, wyd. PWN, Warszawa 1996. |
W cyklu 2024/25_Z:
Czyż A. S., Gutowski B., Podręcznik do inwentaryzacji polskich cmentarzy i nagrobków poza granicami kraju, Warszawa 2020; Gutkowska-Rychlewska M., Historia ubiorów, Wrocław 1968; Owen J., Ornament. Przykłady rozmaitych stylów w sztuce zdobniczej i architekturze, tłum. Sadowski R., Kolczyńska J., Warszawa 2008; Sieradzka A., Tysiąc lat ubiorów w Polsce, Warszawa 2003; Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, wyd. PWN, Warszawa 1996. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Wykład wspólny dla ODKiŚ i HS. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład wspólny dla ODKiŚ i HS. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wykład wspólny dla ODKiŚ i HS. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Historia Sztuki - studia I stopnia stacjonarne
- Ochrona Dóbr Kultury i Środowiska - studia I stopnia stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: