Wstęp do historii sztuki. Architektura WNHS-HS-WdHSAć
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności samodzielnego przygotowania opisu wybranego elementu dzieła architektury, np. planu kościoła. Aby było to możliwe część zajęć jest poświęcona zagadnieniom terminologicznym, które ze względu na niewystarczającą liczbę godzin nie mogły być omówione w semestrze zimowym.
Poznanie w semestrze zimowym terminologii architektonicznej ułatwia zrozumienie wykładów z architektury, literatury poświęconej zagadnieniom architektonicznym oraz pozwala studentowi lepiej przygotować referat na ćwiczenia z Architektury średniowiecznej polskiej, nowożytnej i nowoczesnej.
Natomiast w semestrze letnim znajomość terminologii jest niezbędnym elementem opisu architektonicznego, który z kolei jest jedną z podstawowych umiejętności warsztatu historyka sztuki, wykorzystywaną przy pisaniu prac naukowych, inwentaryzacji i katalogowaniu dzieł sztuki.
W cyklu 2021/22_L:
Poznanie w semestrze zimowym terminologii architektonicznej ułatwia zrozumienie wykładów z architektury, literatury poświęconej zagadnieniom architektonicznym oraz pozwala studentowi lepiej przygotować referat na ćwiczenia z Architektury średniowiecznej polskiej, nowożytnej i nowoczesnej. |
W cyklu 2023/24_L:
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności samodzielnego przygotowania opisu wybranego elementu dzieła architektury, np. planu kościoła. Aby było to możliwe część zajęć jest poświęcona zagadnieniom terminologicznym, które ze względu na niewystarczającą liczbę godzin nie mogły być omówione w semestrze zimowym. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI:
HS1_U02
Posiada umiejętności metodologiczne do przygotowania cząstkowego opisu architektonicznego, np. planu obiektu sakralnego.
HS1_U03
Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy obiektów nieruchomych, dobierając właściwą terminologię do ich opisu.
HS1_U04
Potrafi przygotować opis architektoniczny, posługując się językiem specjalistycznym.
HS1_U05
Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w języku polskim.
HS1_U08
Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, wykonując podczas zajęć zadania przygotowane przez prowadzącego przedmiot.
Kryteria oceniania
Efekty HS1_U02, HS1_U03, HS1_U04, HS1_U05 i HS1_U08
na ocenę bardzo dobrą:
1. potrafi przygotować cząstkowy opis obiektu sakralnego zgodny z obowiązującymi zasadami ewidencji zabytków (kolejność informacji, właściwa terminologia, dopasowana do różnego rodzaju i typów obiektów nieruchomych, nie pomija istotnych szczegółów opisu, prawidłowo odczytuje plany, posługuje się językiem specjalistycznym)
2. wykorzystuje wiedzę z zakresu historii architektury
3. uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykonując samodzielnie lub w grupie przygotowane przez prowadzącego zadania.
4. Potrafi konstruować logiczne wypowiedzi w formie ustnej i pisemnej.
na ocenę dobrą:
1. potrafi przygotować cząstkowy opis obiektu sakralnego zgodny z obowiązującymi zasadami ewidencji zabytków (zachowuje kolejność informacji, stosuje w większości poprawną terminologię, pomija jednak niektóre szczegóły opisu, nie zawsze prawidłowo odczytuje plany, posługuje się względnie poprawnym językiem specjalistycznym)
2. uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykonując większość zadań przygotowanych przez prowadzącego przedmiot.
3. Potrafi konstruować logiczne wypowiedzi w formie ustnej i pisemnej.
na ocenę dostateczną:
1. potrafi przygotować cząstkowy opis obiektu sakralnego zgodny z obowiązującymi zasadami ewidencji zabytków (zachowuje kolejność informacji, stosuje poprawnie podstawową terminologię, pomija jednak niektóre szczegóły opisu, ma problemy z prawidłowym odczytaniem elementów planu, ma trudności w posługiwaniu się językiem specjalistycznym).
2. Opuszcza zajęcia przez co wykonuje tyko część zadań przygotowanych przez prowadzącego przedmiot.
Literatura
Literatura podstawowa: (1. N. Pevsner, J. Fleming, H. Honour, Encyklopedia architektury, Warszawa 1992; 2. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. V, Warszawa 2011; 3. Z. Mączeński, Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 1956.)
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa (1. N. Pevsner, J. Fleming, H. Honour, Encyklopedia architektury, Warszawa 1992; 2. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, wyd. V, Warszawa 2011; 3. Z. Mączeński, Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 1956.) Literatura uzupełniająca - przykłady opisów architektonicznych (1. Z. Świechowski, Architektura romańska w Polsce, Warszawa 2000; 2. Architektura gotycka w Polsce, red. T. Mroczko i M. Arszyński, t. 2 - katalog obiektów, Warszawa 1995; 3. J. Zieliński, Atlas dawnej architektury ulic i placów Warszawy, t. 1-16, Warszawa 1994-2015.) |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Znajomość terminologii architektonicznej poznanej w semestrze zimowym. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: