Wstęp do historii sztuki. Źródła literackie historii sztuki WNHS-HS-WdHSŹLHSć
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z wybranymi, istotnymi dla nauk o sztuce tekstami źródłowymi, jak również ich przełomowymi komentarzami. W trakcie trwania kursu uczestnicy będą zestawiać ze sobą teksty i dzieła sztuki, które powstały pod ich wpływem lub mogły być podstawą dla ich napisania.
Niezwykle istotna z puktu widzenia realizacji przedmiotu jest aktywność studenta/studentki. Przewidziane są prace w grupach i symulowane dyskusje, których celem będzie odtworzenie kultowych sporów racji oraz zaprezentowanie istotnych punktów widzenia w odniesieniu do wybranych zagadnień.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
HS1_W01: Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi.
HS1_W03: Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
HS1_U01: Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.
Kryteria oceniania
Warunkami zaliczenia przedmiotu są:
1. Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W wypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu, student zabowiązany jest dostarczyć krótką pracę pisemną zadaną w ramach uzupełnienia zaległości.
2. Aktywność na zajęciach - podstawą do pracy w czasie zajęć, powinna być znajomość tekstów źródłowych wysyłanych przed zajęciami.
3. Kolokwia.
Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka - nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; aktywnie uczestniczył/a w zajęciach; potrafi przeprowadzić samodzielną, krytyczną analizę omawianego tematu.
Na ocenę dobrą (4) student/ka - nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności; aktywnie uczestniczył/a w zajęciach; potrafi przeprowadzić częściowo samoczielną, analizę omawianego tematu.
Na ocenę dostateczną (3) student/ka - przekroczył/a dopuszczalny limit nieobecności i nadrobiła go; potrafi przeprowadzić częściowo samodzielną, analizę omawianego tematu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Pismo Święte (wybrane wydanie)
2. Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce : 1500-1600, Gdańsk 2007.
3. Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce : 1700-1870, Warszawa 1989.
4. J. J. Winckelmann, Opis Torsu Belwederskiego z Rzymu ; Myśli o naśladowaniu dzieł greckich w malarstwie i rzeźbie, Warszawa 2015.
5. J. Parandowski, Mitologia : wierzenia i podania Greków i Rzymian (wybrane wydanie)
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Nie przewiduje się wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: