Współczesne problemy myśli konserwatorskiej WNHS-HS-WPMK
Zakres zajęć:
1-2. Omówienie zakresu wykładu „Współczesne problemy myśli konserwatorskiej”.
3-10. Konserwacji zabytków i architektury w Warszawie - zajęcia terenowe.
11-20. Współczesne problemy ochrony zabytków w Warszawie - zajęcia terenowe.
21-28. Wybrane realizacje konserwatorskie w XX i XXI wieku - zajęcia terenowe.
29-30.Podsumowanie zajęć.
2 stopień:
HS2_W04
HS2_U01
HS2_U04
HS2_K01
HS2_K02
HS2_K03
W cyklu 2021/22_Z:
Celem zajęć jest poznanie współczesnych tendencji w ochronie i konserwacji zabytków. |
W cyklu 2021/22_L:
Celem zajęć jest poznanie współczesnych tendencji w ochronie i konserwacji zabytków. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zakres zajęć: |
W cyklu 2022/23_L:
Zakres zajęć: |
W cyklu 2023/24_Z:
Zakres zajęć: |
W cyklu 2023/24_L:
Zakres zajęć: |
W cyklu 2024/25_Z:
Zakres zajęć: |
W cyklu 2024/25_L:
Zakres zajęć: |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1 stopień:
HS1_W02 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
HS1_W03 Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologiioraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
HS1_W06 Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
HS1_U05 Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
HS1_U08 Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
2 stopień:
HS2_W04 Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego
HS2_U01 Potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki
HS2_U04 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów i specjalistów. Umie stawiać hipotezy i je weryfikować, a także formułować wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania.
HS2_K01 Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera.
HS2_K02 Jest gotowy ponosić odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego Polski i Europy, inicjując konieczne działania.
HS2_K03 Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu historyka sztuki.
Kryteria oceniania
Wykład - referat i zaliczenie w formie pracy testowej studenta. Na pozytywna ocenę całościowa składa sie wartość merytoryczna wypowiedzi (30%), poprawność wypowiedzi (30%), podawane przykłady (30%), forma pracy (10%).
Brak uczestnictwa w 3 zajęciach skutkuje nie zaliczeniem przedmiotu.
Kryteria oceny:
- na ocenę 2 (nast..): nie umie zaprezentować przyswojonego materiału lub jest on nie na temat; uzyskano mniej niż 50 % wymaganych punktów.
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje cześć przyswojonego materiału; uzyskano co najmniej 50 % wymaganych punktów.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje przyswojony materiał oraz potrafi go porównać; uzyskano co najmniej 65 wymaganych punktów.
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowany w trakcie zajeć materiał, potrafi go porównać i przeanalizować; uzyskano co najmniej 85 % wymaganych punktów.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Podstawowa:
- Zakładka ze strony NID - podpunkty dotyczące ochrony i konserwacji zabytków.
- Vademecum konserwatora zabytków ze strony ICOMOS-u.
- Zarys problematyki ochrony zabytków. Skrypt dla uczestników kursów Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, Warszawa 1996.
Andrzej Kadłuczka, Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii
(Vademecum), Warszawa 2000.
Mieczysław Kurzątkowski, Mały słownik ochrony zabytków, Warszawa 1989.
2. Pomocnicza:
- Edmund Małachowicz, Konserwacja i rewaloryzacja architektury w srodowisku kulturowym, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2007 - także inne prace tego autora.
- Edmund Małachowicz, Ochrona srodowiska kulturowego, T. 1-2, Wrocław 1982; wyd. 2, Warszawa 1988.
- Władysław Borusiewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa 1985.
Ochrona i konserwacja zabytków w Polsce w latach 1944-89. Uwarunkowania polityczne i społeczne, T. 1, red. Andrzej Tomaszewski, Warszawa 1996.
Janusz St., Pasierb Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 1968 (wyd. 1); Warszawa 1971 (wyd. 2); Warszawa 1995 (wyd. popr. i uzup.).
Pruszynski Jan, Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, T. 1-2, Zakamycze 2001.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Podstawowa: |
W cyklu 2021/22_L:
1. Podstawowa: |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Podstawowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Podstawowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich w: |
W cyklu 2021/22_L:
Brak. |
W cyklu 2022/23_Z:
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich w: |
W cyklu 2022/23_L:
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich w: |
W cyklu 2023/24_Z:
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich w: |
W cyklu 2023/24_L:
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich w: |
W cyklu 2024/25_Z:
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich w: |
W cyklu 2024/25_L:
W ramach zajęć są planowane zajęcia terenowe - zapoznanie się z przykładami prac konserwatorskich. Jest to bardzo ważna część zajęć. Planowane są wyjścia w teren (Warszawa) i obejrzenie efektów prac konserwatorskich i pracowni konserwatorskich w: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: