Sztuka starożytna i wczesnochrześcijańska WNHS-HS-SSiWCHRć
Tematy ćwiczeń:
1. Wprowadzenie w tematykę ćwiczeń, omówienie sylabusu, przedstawienie form zaliczenia i oceny.
2. Geneza i rozwój porządków architektonicznych w starożytnej Grecji.
3. Wazy greckie: formy, użycie, dekoracja, datowanie.
4. Rzeźba grecka.
5. Greckie miasta: plan hippodamejski, zabudowa mieszkalna, budowle użyteczności publicznej.
6. Mity greckie w sztuce.
7. Sztuka Etrusków i sztuka Rzymu w okresie Republiki.
8. Style w malarstwie rzymskim - 4 style pompejańskie.
9. Sztuka w "służbie cesarstwa". Okresie dynastii julijsko-klaudyjskiej i Flawiuszy,
10.Sztuka okresu dynastii Antoninów i później.
11. Rozwój for rzymskich: Forum Romanum i fora cesarskie.
12. Geneza sztuki wczesnochrześcijańskiej. Przedstawienie różnych poglądów i dyskusja nad nimi.
13. Sztuka wczesnochrześcijańska w III w.
14. "Przełom Konstantyński" - dyskusja nad tym zagadnieniem i opiniami na temat działalności Konstantyna Wielkiego.
15. Katakumby: powstanie, wnętrza, malarstwo i epigrafika; sztuka wczesnochrześcijańska w IV w. i później
W cyklu 2021/22_Z:
1.Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Omówienie zakresu geograficznego i |
W cyklu 2022/23_Z:
1.Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Omówienie zakresu geograficznego i |
W cyklu 2023/24_Z:
1.Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Omówienie zakresu geograficznego i |
W cyklu 2024/25_Z:
1.Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Omówienie zakresu geograficznego i |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Student potrafi samodzielnie rozwiązać problemy poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji na temat historii sztuki starożytnej. Zarówno w zasobach drukowanych jak i cyfrowych.
Student ma umiejętności badawcze, pozwalające na: analizowanie problemów badawczych z zakresu historii sztuki starożytnej, w tym analizowanie zabytków antycznych, także "in situ" oraz dobór metod i narzędzi badawczych wykorzystywanych w pacy teoretycznej nad antykiem a także inwentaryzacji zabytków. Potrafi wykorzystywać zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki
starożytnej.
Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki
starożytnej i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
Jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz
środowiska społecznego.
Ma świadomość samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki
poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
Udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Przygotowanie do konwersatorium:
Konsultacje: 2 godz.
Czas na ułożenie prezentacji i napisanie referatu: 12 godz.
Samodzielna lektura: 6 godz.
Łącznie: 60 godz. / 2 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Podczas zajęć stosowane są metody: ćwiczeniowa polegająca na wykorzystaniu tekstów źródłowych, map, internetu; metoda projektu - zakończona zajęciami w Królikarni i Łazienkach Królewskich w Warszawie; metoda referatu - studenci przygotowują samodzielnie, zgodnie ze wskazówkami prowadzącego prace pisemne i prezentacje multimedialne, które przedstawiane są przed prowadzącym i studentami z danej grupy ćwiczeniowej; metoda okrągłego stołu - polegająca na swobodnej dyskusji, wymianie doświadczeń oraz końcowym podsumowywaniu wypowiedzi; metody eksponujące takie jak drama i symulacyjna.
efekt 1, 3, - zaliczenie ćwiczeń;
efekt 2, 4 - referat;
efekt 5.
Ocena 2: student nie potrafi prawidłowo zidentyfikować zabytków, nie zna podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej, nie potrafi pracować samodzielnie, nie rozumie potrzeby dalszego pogłębiania wiedzy. Nie przedstawił prezentacji, nie oddał pracy pisemnej. Nie zaliczył testów pisemnych.
Ocena 3: student identyfikuje prawidłowo większość zabytków, ale nie potrafi dokonać analizy porównawczej i umieścić zabytków w szerszym kontekście. Posiada dostateczną znajomość terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej. Przedstawił prezentacje, oddał prace pisemna. Łączna średnia z wykonanych żądań wynosi 3.
Ocena 4: student ma dobrą, ugruntowaną wiedzę na temat zaprezentowanego podczas ćwiczeń materiału, zna dobrze terminologię z zakresu historii sztuki starożytnej, potrafi analizować i selekcjonować informacje dotyczące historii sztuki starożytnej, zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki; kierując się wskazówkami
opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności.
Przedstawił prezentacje, oddał prace pisemna. Łączna średnia z wykonanych zadań
wynosi 4.
Ocena 5: student ma bardzo dobra wiedze z zakresu historii sztuki starożytnej,
uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę dzieł sztuki, poddając je interpretacji z zastosowaniem typowych metod z historii sztuki, dla określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie kulturowym, daży
do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozumie konieczność kształcenia się przez cale życie. Przedstawił prezentacje, oddał prace pisemna. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 5.
Studenci zobowiązani są oddać prace pisemną do dwóch tygodni po wygłoszeniu jej.
Weryfikacja efektów odbywa się poprzez: pisemne zaliczenie omawianego wcześniej materiału; ocenę referatu i prezentacji multimedialnej; ocenę aktywności podczas ćwiczeń i zaangażowania w dyskusje prowadzone podczas ćwiczeń.
efekt 1, 3, - zaliczenie ćwiczeń;
efekt 2, 4 - referat;
efekt 5.
Ocena 2: student nie potrafi prawidłowo zidentyfikować zabytków, nie zna podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej, nie potrafi pracować samodzielnie, nie rozumie potrzeby dalszego pogłębiania wiedzy. Nie przedstawił prezentacji, nie oddał pracy pisemnej. Nie zaliczył testów pisemnych.
Ocena 3: student identyfikuje prawidłowo większość zabytków, ale nie potrafi dokonać analizy porównawczej i umieścić zabytków w szerszym kontekście. Posiada dostateczna znajomość terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej. Przedstawił prezentację, oddał pracę pisemną. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 3.
Ocena 4: student ma dobrą, ugruntowana wiedze na temat zaprezentowanego podczas ćwiczeń materiału, zna dobrze terminologie z zakresu historii sztuki starożytnej, potrafi analizować i selekcjonować informacje dotyczące historii sztuki starożytnej, zna i rozumie
podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki; kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedze i rozwijać swoje umiejętności. Przedstawił prezentację, oddał pracę pisemną. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 4.
Ocena 5: student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii sztuki starożytnej, uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach, potrafi przeprowadzić krytyczna analizę dzieł sztuki, poddając je interpretacji z zastosowaniem typowych metod z historii sztuki, dla określenia ich znaczeń oddziaływania społecznego, miejsca w procesie kulturowym, dąży do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozumie konieczność kształcenia się przez cale życie. Przedstawił prezentację, oddał pracę pisemną. Łączna średnia z wykonanych zadań wynosi 5.
Studenci zobowiązani są oddać pracę pisemną do dwóch tygodni po wygłoszeniu jej.
Obecność na zajęciach obowiązkowa.
Literatura
Rutkowski, B., Sztuka Egejska (wyd. II), Warszawa 1987.
Lewartowski, K., Ulanowska, A., Archeologia egejska, Warszawa 1999.
Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).
Makowiecka, E., Sztuka grecka. Krótki zarys. Warszawa 2006.
Papuci – Władyka, E., Sztuka Starożytnej Grecji, Warszawa – Kraków 2001.
Dobrowolski, W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971.
Makowiecka, E., Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.
Sadurska, A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1. Od epoki królów do końca Republiki, Warszawa 1975; t. 2. Okres cesarstwa, Warszawa 1980.
Ostrowski, J. A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa – Kraków 1999.
Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985.
TEKSTY ŹRÓDŁOWE
Homer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.
Homer, Odyseja, przekł. J. Parandowski, Warszawa 1999.
Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008.
Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: Na olimpijskiej bieżni i w boju (V, VI, IV), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1968
Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: W świątyni i micie (I, II, II, VII), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1973.
Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998.
Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 r., red. J. Białostocki (wyd. II). Gdańsk 2001.
Gajus Swetonius Trankwillus, Żywoty cezarów. Przekł. i wstęp J. Niemirska-Pliszczyńska, przedm. J. Wolski. Wrocław 1987.
Tacyt, Dzieła, t. I - II, przekł. S. Hammer, Warszawa 1957.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagania wstępne: Ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki. |
W cyklu 2021/22_L:
Wymagania wstępne: ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagania wstępne: Ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagania wstępne: Ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagania wstępne: Ogólna wiedza historyczna określona poziomem szkoły średniej, w tym mitologii i wybranych przykładów literatury oraz podstawowe przygotowanie z zakresu historii sztuki i estetyki. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: