Projektowanie i organizacja wystaw WNHS-HS-PiOW
W trakcie zajęć omawiane są najważniejsze etapy organizacji wystaw czasowych i problemy wobec jakich może stanąć kurator/organizator wystawy. Prowadzący omawia logistykę jednocześnie - organizacji wystaw, mówi o kwestiach merytorycznych, sposobach prowadzenia kwerend i określeniu tematu ekspozycji, wybranych kwestiach prawnych i związanych z konstruowaniem budżetu.
Omawiane są etapy pozyskiwania dzieł sztuki, ich transportu, współpraca ze scenografem itp., a jednocześnie problemy związane z edycją katalogu i innych wydawnictw, tworzenia systemu informacji, wybrane środki promocji wystawy itp.
W oparciu o przykładowe problemy związane z organizacją wystaw, student ma za zadanie omówić dwie wybrane przez siebie wystawy i spróbować dokonać oceny (wspólnie z prowadzącym i z innymi studentami) na ile autorzy tych wystaw wywiązali się ze stojących przed nimi zadaniami.
W cyklu 2023/24_L:
W trakcie zajęć omawiane są najważniejsze etapy organizacji wystaw czasowych i problemy wobec jakich może stanąć kurator/organizator wystawy. Prowadzący omawia logistykę jednocześnie - organizacji wystaw, mówi o kwestiach merytorycznych, sposobach prowadzenia kwerend i określeniu tematu ekspozycji, wybranych kwestiach prawnych i związanych z konstruowaniem budżetu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki polskiej i obcej, obejmującą zaawansowaną terminologie oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
Student posiada podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury. Student zna podstawy marketingu i reklamy powiązane z muzealnictwem i wystawiennictwem.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł sztuki z wykorzystaniem rożnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury.
Student umie posługiwać się językiem specjalistycznym i stosuje właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników. Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności.
Umie posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami w historii sztuki. Potrafi rozpoznać rożne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretacje z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim, połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu z aparatem badawczym i prezentacji fotografii dzieł sztuki. Czyta literaturę fachową w języku obcym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Samodzielnie zdobywa wiedzę i bierze udział w życiu kulturalnym.
Kryteria oceniania
Zajęcia odbywają się stacjonarnie na WNHS UKSW.
Uczestnictwo w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej (wraz z kwerendą archiwalną): 20 godz.
SUMA: 50 godz = 2 ECTS.
Ocena:
Student opracowuje i przedstawia prezentacje na temat ustalony wcześniej z prowadzącym.
Literatura
Freda Matassa, Zarządzanie zbiorami muzeum, Kraków 2012
Historia Polski-od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro i in., Warszawa 2014
Freda Matassa, Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów, Kraków 2015
K. Kłudkiewicz, M. Mencwel, Miłośnictwo rzeczy. Studia z historii kolekcjonerstwa na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2014
T. de Rosset, A. Kluczewska - Wójcik, A. Tołysz, Kolekcjonerstwo polskie XX i XXI wieku. Szkice, Warszawa 2015
D. Folga-Januszewska, Muzeum. Fenomeny i problemy, Kraków 2015
D. Folga-Januszewska, B. Gutowski, Ekonomia muzeum, Kraków 2011
P. Jaskanis, Muzea, muzealia, muzealnicy. Ważne rozmowy, Kraków 2016
W cyklu 2023/24_L:
Freda Matassa, Zarządzanie zbiorami muzeum, Kraków 2012 |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Zajęcia odbywają się stacjonarnie na WNHS UKSW. Uczestnictwo w zajęciach: 30 godz. SUMA: 50 godz = 2 ECTS. Ocena: Referaty połączone z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach) Referaty połączone z prezentacjami multimedialnymi podlegają ocenie. Ocena odzwierciedla także poziom przygotowanych prac. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: