Plastyka nowożytna Europy WNHS-HS-PNE
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awmsBdqsPM6UgPGIE0rS1wtdefMpuEkHV7qLKnHMKuDE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f66c2fef-cb19-4e6d-aee6-885e9f060503&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://office365uksw.sharepoint.com/:f:/t/PlastykanowoytnaEuropy/EidvQA4Z07lAgwqrHBSMj-sBDQAl1mH1aOxu1lWT6WfLqg?e=5iITVP (w cyklu 2022/23_L)
- https://office365uksw.sharepoint.com/:f:/t/PlastykanowoytnaEuropy/EidvQA4Z07lAgwqrHBSMj-sBDQAl1mH1aOxu1lWT6WfLqg?e=5iITVP (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3Af2NlU41XyIdL7OswoDnNKdWRHyrYsj3sYSbxoR6ZzKI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=040a5566-a6e5-4061-b693-4b4aaeb29731&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od renesansu i manieryzmu po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Poszczególne tematy: renesans w Europie, manieryzm włoski; manieryzm francuski, manieryzm niderlandzki, barok we Włoszech, Francji i w Hiszpanii, sztuka holenderska i flamandzka, rokoko w Europie.
W cyklu 2021/22_Z:
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od manieryzmu aż po rokoko, w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Poszczególne tematy w pierwszym semestrze to: renesans w Europie, manieryzm włoski od 2. ćwierci XVI w. do końca XVI w.; manieryzm francuski, manieryzm niderlandzki. |
W cyklu 2021/22_L:
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, począwszy od baroku po rokoko, w szerokim kontekście historyczno-kulturowym. Poszczególne tematy: barok we Włoszech i we Francji, barok holenderski i flamandzki, sztuka na wyspach Brytyjskich, twórczość najważniejszych artystów hiszpańskich, ośrodki rokoka w Europie, najważniejsze dzieła malarstwa europejskiego w zbiorach polskich. |
W cyklu 2022/23_Z:
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, renesans i manieryzmu. Poszczególne tematy w pierwszym semestrze to: renesans we Włoszech i w Europie (Węgry, kraje Rzeszy), manieryzm włoski; manieryzm niderlandzki. |
W cyklu 2022/23_L:
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, epoki/style barok i rokoko, w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Poszczególne tematy: barok we Włoszech, sztuka holenderska i flamandzka, sztuka w Hiszpanii i we Francji, rokoko w Europie. |
W cyklu 2023/24_Z:
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, renesans i manieryzmu. Poszczególne tematy: renesans we Włoszech i w Europie (Węgry, kraje Rzeszy), manieryzm włoski; manieryzm niderlandzki, sztuka Francji XVI w. |
W cyklu 2023/24_L:
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, epoki/style barok i rokoko, w szerokim kontekście historyczno-kulturowym. Poszczególne tematy: barok we Włoszech, sztuka holenderska i flamandzka, sztuka w Hiszpanii i we Francji, rokoko w Europie. |
W cyklu 2024/25_Z:
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby, renesans i manieryzmu. Poszczególne tematy: protorenesans, renesans we Włoszech i w Europie (Węgry, kraje Rzeszy), manieryzm włoski; manieryzm niderlandzki, sztuka Francji XVI w. |
W cyklu 2024/25_L:
Historia plastyki nowożytnej w Europie Zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem malarstwa i rzeźby renesansowej i manierystycznej, w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Poszczególne tematy: renesans w Europie, manieryzm włoski; manieryzm francuski, manieryzm niderlandzki. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2024/25_Z: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 30 godz. - udział w zajęciach
15 godz. - przygotowanie do egzaminu
| W cyklu 2023/24_Z: 30 godz. - udział w zajęciach
15 godz. - przygotowanie do slajdówki i egzaminu. Slajdówka 22 I, Egzamin 29 I. | W cyklu 2024/25_L: 30 godz. - udział w zajęciach
15 godz. - przygotowanie do slajdówki i egzaminu. | W cyklu 2022/23_Z: 30 godz. - udział w zajęciach
15 godz. - przygotowanie do egzaminu. Egzamin 6 II. | W cyklu 2024/25_Z: 30 godz. - udział w zajęciach
15 godz. - przygotowanie do slajdówki i egzaminu. Slajdówka 28 I, Egzamin 4 II. | W cyklu 2023/24_L: 30 godz. - udział w zajęciach
15 godz. - przygotowanie do egzaminu
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Student posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki
europejskiej XV-XVIII w., zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii
oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie
historyczno-kulturowym.
Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki.
Jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz
środowiska społecznego. Jest również przygotowany do
samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny na zakończenie I i II semestru połączony ze znajomością obiektów (slajdówka)
Literatura
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); J. Brown, Painting in Spain 1500-1700, New Haven-London 1998; M. Levey, Dojrzały renesans, tłum. A. Bentkowska, Warszawa 1980; M. Levey, Painting and Sculpture in France 1700-1789, New Haven-London 1993
M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1988; S. Slive, Dutch Painting 1600-1800, New Haven-London 1995 (rozdział: Rembrandt); H. Vlieghe, Flemish Art and Architecture 1585-1700, New Haven-London 1998
W cyklu 2021/22_Z:
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); J. Brown, Painting in Spain 1500-1700, New Haven-London 1998; M. Levey, Dojrzały renesans, tłum. A. Bentkowska, Warszawa 1980; |
W cyklu 2021/22_L:
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); J. Brown, Painting in Spain 1500-1700, New Haven-London 1998; M. Levey, Dojrzały renesans, tłum. A. Bentkowska, Warszawa 1980; M. Levey, Painting and Sculpture in France 1700-1789, New Haven-London 1993 |
W cyklu 2022/23_Z:
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); M. Levey, Dojrzały renesans, tłum. A. Bentkowska, Warszawa 1980; |
W cyklu 2022/23_L:
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); J. Brown, Painting in Spain 1500-1700, New Haven-London 1998; M. Levey, Painting and Sculpture in France 1700-1789, New Haven-London 1993 |
W cyklu 2023/24_Z:
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); M. Levey, Dojrzały renesans, tłum. A. Bentkowska, Warszawa 1980; |
W cyklu 2023/24_L:
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); J. Brown, Painting in Spain 1500-1700, New Haven-London 1998; M. Levey, Painting and Sculpture in France 1700-1789, New Haven-London 1993 |
W cyklu 2024/25_Z:
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); M. Levey, Dojrzały renesans, tłum. A. Bentkowska, Warszawa 1980; |
W cyklu 2024/25_L:
A. Blunt, Art and Architecture in France 1500-1700, New Haven-London 1999 (rozdziały: The Classical Period of the Sixteenth Century oraz Richelieu and Mazarin); M. Levey, Dojrzały renesans, tłum. A. Bentkowska, Warszawa 1980; |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Obecność na zajęciach obowiązkowa. Prezentacje z zajęć są umieszczane na MS Teams. |
W cyklu 2024/25_Z:
Obecność na zajęciach obowiązkowa. Prezentacje z zajęć są umieszczane na MS Teams. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: