Plastyka średniowieczna Polski WNHS-HS-PŚPć
- https://historiasztuki.wnhs.uksw.edu.pl
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ayYSbwE-RCrv1lGx3cdFtwwqrc-w7VgBI8dAUHy02I9Q1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8f96bceb-7040-4cd0-baa6-50ad51039a40&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
Studenci prezentują tematy na zajęciach, wybrane z listy, przedstawionej na początku semestru. Tematy to monograficzne omówienia najważniejszych dokonań artystycznych Polski średniowiecznej, jak też zagadnienia problemowe. Do tematu wystąpienia załączona jest proponowana bibliografia. Prezentacja wymaga dobrania materiału ilustracyjnego. W prezentacji zwraca się uwagę na umiejętność opisu omawianych dzieł, krytyczną ocenę stanu badań, wyłonienie kwestii kontrowersyjnych i zajęcie w tym względzie własnego stanowiska. Wszyscy studenci maja obowiązek czytania zadanej literatury oraz uczestniczenia w dyskusji nad każdym z tematów. Zajęcia przeprowadzane są także w terenie (Galeria Sztuki Średniowiecznej MNW), podczas których studenci uczą się analiz formalnych dzieł plastyki średniowiecznej polskiej in situ.
W semestrze zimowym omawiane są zabytki sztuki romańskiej: rzemiosło artystyczne (m.in. naczynia liturgiczne, drzwi z brązu) i rzeźba (głównie architektoniczna).W semestrze letnim omawiane są zabytki sztuki gotyckiej, w tym malarstwo monumentalne i tablicowe, retabula ołtarzowe, rzeźba kamienna oraz snycerka.
W semestrze zimowym jedne zajęcia (styczeń) odbywają się w Galerii Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie. Studenci uczą się analizy dzieł sztuki pod względem formalnym oraz ikonograficznym, zapoznają się ze zbiorami plastyki średniowiecznej w zbiorach polskich. W semestrze letnim program przewiduje kilka zajęć terenowych, m.in. w magazynie zbiorów średniowiecznych Muzeum Narodowego w Warszawie
W cyklu 2021/22_Z:
Studenci prezentują tematy na zajęciach wybrane z listy, przedstawionej na początku semestru. Zakres tematów zawiera zarówno monograficzne omówienia najważniejszych dokonań artystycznych Polski średniowiecznej, jak też tematy problemowe. Do tematu wystąpienia załączona jest proponowana bibliografia. Prezentacja wymaga dobrania materiału ilustracyjnego. W prezentacji zwraca się uwagę na umiejętność opisu omawianych dzieł, krytyczną ocenę stanu badań, wyłonienie kwestii kontrowersyjnych i zajęcie w tym względzie własnego stanowiska. Wszyscy studenci maja obowiązek czytania zadanej literatury oraz uczestniczenia w dyskusji nad każdym z tematów |
W cyklu 2021/22_L:
Studenci prezentują tematy na zajęciach, wybrane z listy, przedstawionej na początku semestru. Tematy to monograficzne omówienia najważniejszych dokonań artystycznych Polski średniowiecznej, jak też zagadnienia problemowe. Do tematu wystąpienia załączona jest proponowana bibliografia. Prezentacja wymaga dobrania materiału ilustracyjnego. W prezentacji zwraca się uwagę na umiejętność opisu omawianych dzieł, krytyczną ocenę stanu badań, wyłonienie kwestii kontrowersyjnych i zajęcie w tym względzie własnego stanowiska. Wszyscy studenci maja obowiązek czytania zadanej literatury oraz uczestniczenia w dyskusji nad każdym z tematów |
W cyklu 2022/23_Z:
Studenci prezentują tematy na zajęciach wybrane z listy, przedstawionej na początku semestru. Zakres tematów zawiera zarówno monograficzne omówienia najważniejszych dokonań artystycznych Polski średniowiecznej, jak też tematy problemowe. Do tematu wystąpienia załączona jest proponowana bibliografia. Prezentacja wymaga dobrania materiału ilustracyjnego. W prezentacji zwraca się uwagę na umiejętność opisu omawianych dzieł, krytyczną ocenę stanu badań, wyłonienie kwestii kontrowersyjnych i zajęcie w tym względzie własnego stanowiska. Wszyscy studenci maja obowiązek czytania zadanej literatury oraz uczestniczenia w dyskusji nad każdym z tematów |
W cyklu 2022/23_L:
Studenci prezentują tematy na zajęciach, wybrane z listy, przedstawionej na początku semestru. Tematy to monograficzne omówienia najważniejszych dokonań artystycznych Polski średniowiecznej, jak też zagadnienia problemowe. Do tematu wystąpienia załączona jest proponowana bibliografia. Prezentacja wymaga dobrania materiału ilustracyjnego. W prezentacji zwraca się uwagę na umiejętność opisu omawianych dzieł, krytyczną ocenę stanu badań, wyłonienie kwestii kontrowersyjnych i zajęcie w tym względzie własnego stanowiska. Wszyscy studenci maja obowiązek czytania zadanej literatury oraz uczestniczenia w dyskusji nad każdym z tematów |
W cyklu 2023/24_Z:
Studenci prezentują tematy na zajęciach wybrane z listy, przedstawionej na początku semestru. Zakres tematów zawiera zarówno monograficzne omówienia najważniejszych dokonań artystycznych Polski średniowiecznej, jak też tematy problemowe. Do tematu wystąpienia załączona jest proponowana bibliografia. Prezentacja wymaga dobrania materiału ilustracyjnego. W prezentacji zwraca się uwagę na umiejętność opisu omawianych dzieł, krytyczną ocenę stanu badań, wyłonienie kwestii kontrowersyjnych i zajęcie w tym względzie własnego stanowiska. Wszyscy studenci maja obowiązek czytania zadanej literatury oraz uczestniczenia w dyskusji nad każdym z tematów |
W cyklu 2023/24_L:
Studenci prezentują tematy na zajęciach, wybrane z listy, przedstawionej na początku semestru. Tematy to monograficzne omówienia najważniejszych dokonań artystycznych Polski średniowiecznej, jak też zagadnienia problemowe. Do tematu wystąpienia załączona jest proponowana bibliografia. Prezentacja wymaga dobrania materiału ilustracyjnego. W prezentacji zwraca się uwagę na umiejętność opisu omawianych dzieł, krytyczną ocenę stanu badań, wyłonienie kwestii kontrowersyjnych i zajęcie w tym względzie własnego stanowiska. Wszyscy studenci maja obowiązek czytania zadanej literatury oraz uczestniczenia w dyskusji nad każdym z tematów |
W cyklu 2024/25_Z:
Studenci prezentują tematy na zajęciach wybrane z listy, przedstawionej na początku semestru. Zakres tematów zawiera zarówno monograficzne omówienia najważniejszych dokonań artystycznych Polski średniowiecznej, jak też tematy problemowe. Do tematu wystąpienia załączona jest proponowana bibliografia. Prezentacja wymaga dobrania materiału ilustracyjnego. W prezentacji zwraca się uwagę na umiejętność opisu omawianych dzieł, krytyczną ocenę stanu badań, wyłonienie kwestii kontrowersyjnych i zajęcie w tym względzie własnego stanowiska. Wszyscy studenci maja obowiązek czytania zadanej literatury oraz uczestniczenia w dyskusji nad każdym z tematów |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
2 pkt ECTS to 30 h uczestnictwa studentów w zajęciach oraz 30 h na pracę własną, polegającą na przygotowaniu pracy pisemnej wraz z prezentacją multimedialna
WIEDZA
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ; b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
KOMPETENCJE
Jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
Kryteria oceniania
Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w ćwiczeniach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia.
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie prezentacji ustnej wraz z prezentacją multimedialną (np. PowerPoint) wybranego tematu, oraz udziału w dyskusjach podczas ćwiczeń. W celu weryfikacji wiedzy z zadanej do przeczytania literatury, wykładowca może przeprowadzić zapowiedziane kolokwium.
60% praca pisemna i prezentacja
30% aktywność na zajęciach
10% obecność na zajęciach
Literatura
Każdy student otrzymuje zestaw literatury niezbędnej do przygotowania referatu.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagania wstępne: |
W cyklu 2021/22_L:
Wymagana jest znajomość historii polskiej doby średniowiecza |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagania wstępne: |
W cyklu 2022/23_L:
Wymagana jest znajomość historii polskiej doby średniowiecza |
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagania wstępne: |
W cyklu 2023/24_L:
Wymagana jest znajomość historii polskiej doby średniowiecza Magazyn zbiorów średniowiecznych Muzeum Narodowego w Warszawie |
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagania wstępne: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: