Plastyka średniowieczna Europy WNHS-HS-PŚE
Na wykładzie omawiane są najważniejsze zjawiska i procesy rozwojowe w sztuce średniowiecza europejskiego. W semestrze zimowym - od czasów przedkarolińskich po początek XIII w.; w semestrze letnim - od połowy XII w. po początek XVI. Uwzględniane są głównie dzieła i dokonania najbardziej charakterystyczne dla czasów ich powstania, przede wszystkim o znaczeniu innowacyjnym - te, które miały znaczący wpływ na rozwój rzeźby, malarstwa i rzemiosła artystycznego (m.in. naczynia liturgiczne, odlewnictwo). Zwraca się uwagę także na osiągnięcia najbardziej oryginalne, stanowiące osiągnięcia indywidualne. Na te dwa aspekty zwraca się szczególną uwagę w toku wykładów, uwzględniając wzajemne relacje formalne pozwalające prześledzić procesy rozwojowe w sztuce wraz z ich uwarunkowaniami społecznymi i historycznymi oraz indywidualne osiągnięcia wybitnych twórców.
W cyklu 2021/22_L:
Na wykładzie omawiane są najważniejsze zjawiska i procesy rozwojowe w sztuce średniowiecza europejskiego, w semestrze letnim - od połowy XII w. po początek XVI. Uwzględniane są głównie dzieła i dokonania najbardziej charakterystyczne dla czasów ich powstania, przede wszystkim o znaczeniu innowacyjnym - te, które miały znaczący wpływ na rozwój rzeźby i malarstwa. Zwraca się uwagę także na osiągnięcia najbardziej oryginalne, stanowiące osiągnięcia indywidualne. Na te dwa aspekty - wzajemne relacje formalne pozwalające prześledzić procesy rozwojowe w sztuce wraz z ich uwarunkowaniami społecznymi i historycznym oraz indywidualne osiągnięcia wybitnych twórców - zwraca się szczególną uwagę w toku wykładów. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
3 pkt ECTS to 30h uczestnictwa w wykładzie oraz 60h lektury zadanej bibliografii
Efekty uczenia się:
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
Student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki.
Student Jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych
Kryteria oceniania
Podczas wykładu studenci oglądają prezentację Power Point.
Egzamin w semestrze zimowym jest ustny. Student podczas egzaminu musi rozpoznać 5 losowo wybranych dzieł sztuki oraz dwa wybrane omówić w kontekście przemian stylistycznych i zjawisk artystycznych, jak również dokonać analizy formalnej dzieła sztuki.
Literatura
P. Skubiszewski, Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku, Lublin 2001
J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970 (i następne wydania)
G. Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980 - 1420, Warszawa 1986 (i następne wydania)
Z. Świechowski, L. Nowak, B. Gumińska, Sztuka romańska, Warszawa 1976
W. Sauerlander, Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978
J. Białostocki, Sztuka XV wieku. Od Parlerów do Durera, Warszawa 2011
R. Toman (red.), Sztuka gotyku. Architektura – rzeźba – malarstwo, Köln 2000
A. Ziemba, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500, t. 1, Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich, Warszawa 2008; t. 2, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, Warszawa 2011
Literatura dodatkowa:
T. Mroczko, Sztuka przedromańska i romańska w Polsce, Warszawa 1980
Malarstwo gotyckie w Polsce, red. A. Labuda, K. Secomska, t. 1-3, Warszawa 2004
Z. Świechowski, Romanizm, (Sztuka polska t. 1), Warszawa 2004
S. Skibiński, K. Zalewska-Lorkiewicz, Gotyk (Sztuka polska t. 2), Warszawa 2010.
W cyklu 2021/22_Z:
J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970 (i następne wydania) G. Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980 - 1420, Warszawa 1986 (i następne wydania) Z. Świechowski, L. Nowak, B. Gumińska, Sztuka romańska, Warszawa 1976 W. Sauerlander, Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978 J. Białostocki, Sztuka XV wieku. Od Parlerów do Durera, Warszawa 2011 T. Mroczko, Sztuka przedromańska i romańska w Polsce, Warszawa 1980 Malarstwo gotyckie w Polsce, red. A. Labuda, K. Secomska, t. 1-3, Warszawa 2004 Z. Świechowski, Romanizm, (Sztuka polska t. 1), Warszawa 2004 S. Skibiński, K. Zalewska-Lorkiewicz, Gotyk (Sztuka polska t. 2), Warszawa 2010. |
W cyklu 2021/22_L:
J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970 (i następne wydania) G. Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980 - 1420, Warszawa 1986 (i następne wydania) W. Sauerlander, Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978 J. Białostocki, Sztuka XV wieku. Od Parlerów do Durera, Warszawa 2011 Malarstwo gotyckie w Polsce, red. A. Labuda, K. Secomska, t. 1-3, Warszawa 2004 S. Skibiński, K. Zalewska-Lorkiewicz, Gotyk (Sztuka polska t. 2), Warszawa 2010. |
W cyklu 2022/23_Z:
J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970 (i następne wydania) G. Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980 - 1420, Warszawa 1986 (i następne wydania) Z. Świechowski, L. Nowak, B. Gumińska, Sztuka romańska, Warszawa 1976 W. Sauerlander, Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978 J. Białostocki, Sztuka XV wieku. Od Parlerów do Durera, Warszawa 2011 T. Mroczko, Sztuka przedromańska i romańska w Polsce, Warszawa 1980 Malarstwo gotyckie w Polsce, red. A. Labuda, K. Secomska, t. 1-3, Warszawa 2004 Z. Świechowski, Romanizm, (Sztuka polska t. 1), Warszawa 2004 S. Skibiński, K. Zalewska-Lorkiewicz, Gotyk (Sztuka polska t. 2), Warszawa 2010. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa wiedza o historii i kulturze Europy średniowiecznej. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa wiedza o historii i kulturze Europy średniowiecznej. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: