Nauki pomocnicze historii sztuki WNHS-HS-NPHS
Spośród szerokiego spektrum nauk pomocniczych historii, na zajęciach omawiane są te dyscypliny, które zachowują szczególną przydatność w warsztacie badawczym historyka sztuki, jak chronologia i metrologia, a zwłaszcza te, których przedmiotem są źródła o charakterze wizualnym, jak pismo (tu zwłaszcza pismo epigraficzne i zasady jego edycji), heraldyka (omawiana w jej relacjach z genealogią), weksylologia i falerystyka, wreszcie sfragistyka, numizmatyka oraz wiedza o insygniach władzy i znakach stanowienia prawa.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uzyskuje podstawową wiedzę w zakresie źródłoznawstwa pozwalającą na wstępną orientację w zakresie chronologii i metrologii historycznej, a wnikliwszą w zakresie wizualnych środków komunikacji w przeszłości: pisma, heraldyki i znaków władzy.
Student zna i rozumie metody analizy przekazu źródłowego i jego interpretacji. Ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii interpretacji źródeł, zwłaszcza wizualnych. Ma najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie.
Student potrafi rozwiązywać problemy w zakresie przekazu źródłowego przez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i elektronicznych, ich krytyczną ocenę i wnioski.
Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące:
a) analizę problemów w zakresie przekazu źródłowego, w tym analizę źródła wizualnego in situ
b)dobór metod i narzędzi badawczych przydatnych zarówno w pracy teoretycznej, jak i przy inwentaryzacji przekazu źródłowego
c) potrafi opracować i zaprezentować wyniki swej pracy z wykorzystaniem zaawansowanych technik komunikacyjnych.
Potrafi logicznie konstruować wypowiedź w mowie i w piśmie. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanym materiałem ilustracyjnym.
Rozumie potrzebę uczenia się i konfrontowania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej.
Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
1 ECTS: udział w zajęciach 30 godz.
1 ECTS: praca własna studenta - 30 godzin
1 ECTS: praca własna studenta - 30 godzin, opracowanie zadanego zagadnienia i przygotowanie go do zaliczenia
Kryteria oceniania
Zajęcia odbywają się na platformie MS Teams. Student powinien aktywnie w nich uczestniczyć (dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności).
Do uzyskania zaliczenia konieczne jest przygotowanie i zreferowanie zagadnienia wybranego z tematów zaproponowanych przez prowadzącego.
Literatura
J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 1983 (także późniejsze wydania)
A. Gieysztor, Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973 (także wydanie późniejsze)
M. Pastoureau, Traite d'heraldique, Paris 1979
M. Gumowski, Handbuch der polnische Siegelkunde, Graz 1966
W. Maisel, Archeologia prawna Polski, Warszawa 1982
W. Maisel, Archeologia prawna Europy, Warszawa 1989
W cyklu 2021/22_L:
A. Gieysztor, Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973 (także wydanie późniejsze) M. Pastoureau, Traite d'heraldique, Paris 1979 M. Gumowski, Handbuch der polnische Siegelkunde, Graz 1966 W. Maisel, Archeologia prawna Polski, Warszawa 1982 W. Maisel, Archeologia prawna Europy, Warszawa 1989 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: