Metodologia pracy naukowej WNHS-HS-MPNć
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta umiejętności przygotowania pracy pisemnej spełniającej wymogi tekstu naukowego. Ponieważ zajęcia prowadzone są w roku akademickim przez co najmniej dwóch wykładowców student ma możliwość poznania zarówno zróżnicowanego zakresu zagadnień metodologicznych z historii sztuki w odniesieniu do różnych epok historycznych, jak również podpatrzenia warsztatu naukowego i organizacji pracy każdego z prowadzących ten przedmiot nauczycieli akademickich.
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia w formie ćwiczeń. Student wybiera i precyzuje zagadnienie badawcze. Wykładowca koordynuje postępu prac, sugeruje literaturę i dokonuje korekty tekstu. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zadaniem studentki/studenta jest przygotowanie w formie pisemnej stanu badań lub katalogu dzieł. Praca musi spełniać wymogi tekstu naukowego (poprawna struktura, podział i prezentacja treści, poprawnie zebrane i wykorzystane źródeł oraz literatura przedmiotu, poprawnie zastosowany aparat naukowy, tekst musi być zaopatrzony w przypisy, bibliografię oraz spis ilustracji). |
W cyklu 2022/23_L:
Zajęcia w formie ćwiczeń. Student wybiera i precyzuje zagadnienie badawcze, bądź opracowuje zagadnienie wskazane przez wykładowcę. Wykładowca koordynuje postęp prac, sugeruje literaturę i dokonuje korekty tekstu. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zadaniem studentki/studenta jest przygotowanie w formie pisemnej stanu badań lub katalogu dzieł. Praca musi spełniać wymogi tekstu naukowego (poprawna struktura, podział i prezentacja treści, poprawnie zebrane i wykorzystane źródeł oraz literatury przedmiotu, poprawnie zastosowany aparat naukowy, tekst musi być zaopatrzony w przypisy, bibliografię oraz spis ilustracji). |
W cyklu 2023/24_L:
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta umiejętności przygotowania pracy pisemnej spełniającej wymogi tekstu naukowego. Ponieważ zajęcia prowadzone są w roku akademickim przez co najmniej dwóch wykładowców student ma możliwość poznania zarówno zróżnicowanego zakresu zagadnień metodologicznych z historii sztuki w odniesieniu do różnych epok historycznych, jak również podpatrzenia warsztatu naukowego i organizacji pracy każdego z prowadzących ten przedmiot nauczycieli akademickich. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zadaniem studentki/studenta jest przygotowanie w formie pisemnej stanu badań lub katalogu dzieł. Praca musi spełniać wymogi tekstu naukowego (poprawna struktura, podział i prezentacja treści, poprawnie zebrane i wykorzystane źródeł oraz literatury przedmiotu, poprawnie zastosowany aparat naukowy, tekst musi być zaopatrzony w przypisy, bibliografię oraz spis ilustracji). |
W cyklu 2024/25_L:
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta umiejętności przygotowania pracy pisemnej spełniającej wymogi tekstu naukowego. Ponieważ zajęcia prowadzone są w roku akademickim przez co najmniej dwóch wykładowców student ma możliwość poznania zarówno zróżnicowanego zakresu zagadnień metodologicznych z historii sztuki w odniesieniu do różnych epok historycznych, jak również podpatrzenia warsztatu naukowego i organizacji pracy każdego z prowadzących ten przedmiot nauczycieli akademickich. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: 2 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godz.
samodzielna lektura i przygotowanie do referatu: 20 godz.
pisanie pracy: 10 godz. | W cyklu 2023/24_Z: 1. Praca w bezpośrednim kontakcie (aktywne uczestnictwo w zajęciach, konsultacje) = 30 godz.
2. Praca własna (przygotowanie referatu z prezentacją multimedialną i jego wygłoszenie w trakcie zajęć oraz przygotowanie na jego podstawie pracy pisemnej opatrzonej aparatem naukowym) = 30 godz.
Razem: 60 godz. : 30 godz. = 2 pkt. ECTS | W cyklu 2024/25_L: 2 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godz.
samodzielna lektura i przygotowanie do referatu: 20 godz.
pisanie pracy: 10 godz. | W cyklu 2024/25_Z: 1. Praca w bezpośrednim kontakcie (aktywne uczestnictwo w zajęciach, konsultacje) = 30 godz.
2. Praca własna (przygotowanie referatu z prezentacją multimedialną i jego wygłoszenie w trakcie zajęć oraz przygotowanie na jego podstawie pracy pisemnej opatrzonej aparatem naukowym) = 30 godz.
Razem: 60 godz. : 30 godz. = 2 pkt. ECTS | W cyklu 2022/23_Z: 1. Praca w bezpośrednim kontakcie (aktywne uczestnictwo w zajęciach, konsultacje) = 30 godz.
2. Praca własna (przygotowanie referatu z prezentacją multimedialną i jego wygłoszenie w trakcie zajęć oraz przygotowanie na jego podstawie pracy pisemnej opatrzonej aparatem naukowym) = 30 godz.
Razem: 60 godz. : 30 godz. = 2 pkt. ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
HS1_W01 - Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
UMIEJĘTNOŚCI:
HS1_U01 - Student potrafi samodzielnie lub z pomocą wykładowcy wyszukać i selekcjonować właściwe informacje z zakresu historii sztuki w zasobach drukowanych i cyfrowych, oraz przeprowadzić ich krytyczną ocenę i syntezę.
HS1_U03 - Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę dzieła sztuki, i jego interpretację z zastosowaniem typowych dla historii sztuki metod, w celu określenia jego znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
HS1_U04 - Student potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki.
HS1_U05 - Student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim. Umie przygotować tekst naukowy z poprawnie opracowanym aparatem badawczym, stanem badań, uzupełniony odpowiednio dobranymi ilustracjami
KOMPETENCJE:
HS1_K01 - Student jest przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
Kryteria oceniania
EFEKT HS1_W01
na ocenę bardzo dobrą:
1. ma uporządkowaną wiedzę z historii sztuki, którą potrafi łączyć z innymi naukami humanistycznymi
na ocenę dobrą:
1. ma wiedzę z historii sztuki, którą potrafi okazjonalnie łączyć z innymi naukami humanistycznymi
na ocenę dostateczną:
1. ma podstawową wiedzę z historii sztuki, której nie potrafi łączyć z innymi naukami humanistycznymi
EFEKTY HS1_U01, HS1_U03, HS1_U04, HS1_U05
na ocenę bardzo dobrą:
1. potrafi w pełni samodzielnie wyszukać potrzebną do opracowywanego zadania bibliografię oraz przeprowadzić jej krytyczną ocenę i syntezę.
2. potrafi w pełni samodzielnie przeprowadzić analizę dzieła sztuki w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu oraz jego interpretację z zastosowaniem typowych dla historii sztuki metod, w celu określenia jego znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
3. poprawnie i z dużą swobodą potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym, stosując właściwą terminologię z zakresu historii sztuki.
4. posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w trakcie wygłaszania referatu uzupełnionego prezentacją multimedialną oraz przy pisaniu pracy pisemnej z poprawnie opracowanym aparatem badawczym.
na ocenę dobrą:
1. potrafi samodzielnie z niewielką pomocą prowadzącego wyszukać potrzebną do opracowywanego zadania bibliografię oraz przeprowadzić jej krytyczną ocenę i syntezę.
2. potrafi samodzielnie z niewielką pomocą prowadzącego przeprowadzić analizę dzieła sztuki w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu oraz jego interpretację z zastosowaniem typowych dla historii sztuki metod, w celu określenia jego znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
3. w miarę poprawnie posługuje się językiem specjalistycznym, stosując w większości poprawną terminologię z zakresu historii sztuki.
4. posiada względnie zadowalającą umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w trakcie wygłaszania referatu uzupełnionego prezentacją multimedialną oraz przy pisaniu pracy pisemnej z poprawnie opracowanym aparatem badawczym.
na ocenę dostateczną:
1. potrafi z pomocą prowadzącego wyszukać potrzebną do opracowywanego zadania bibliografię i przeprowadzić jej krytyczną ocenę i syntezę.
2. potrafi z pomocą prowadzącego przeprowadzić analizę dzieła sztuki w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu oraz jego interpretację z zastosowaniem typowych dla historii sztuki metod, w celu określenia jego znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
3. ma trudności w posługiwaniu się językiem specjalistycznym, stosuje poprawnie tylko podstawową terminologię z zakresu historii sztuki.
4. ma trudności w konstruowaniu logicznej wypowiedzi w trakcie wygłaszania referatu uzupełnionego prezentacją multimedialną oraz przy pisaniu pracy pisemnej, której towarzyszy aparat badawczy z licznymi błędami.
EFEKT HS1_K01
na ocenę bardzo dobrą:
1. Zachowuje otwartość na uwagi prowadzącego.
2. Dąży do poszerzenia swojej wiedzy w zakresie opracowywanego zadania, korzystając m.in. z konsultacji specjalistycznych u innych wykładowców lub poza uczelnią.
na ocenę dobrą:
1. Zachowuje otwartość na uwagi prowadzącego.
na ocenę dostateczną:
1. Słucha uwag prowadzącego, ale nie chce lub nie potrafi z nich w pełni skorzystać.
Literatura
Literatura podstawowa:
Anne D'Alleva, Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Anne D'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków 2008.
Wstęp do historii sztuki. Materiały bibliograficzne, oprac. J. K. Ostrowski, A. Małkiewicz, wyd. III Warszawa 1995.
Wstęp do historii sztuki. Przedmiot, metodologia, zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973.
Literatura uzupełniająca:
dobrana indywidualnie, w zależności od zakresu i specyfiki podjętego tematu badawczego.
W cyklu 2021/22_Z:
Anne D'Alleva,Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008. |
W cyklu 2021/22_L:
Anne D'Alleva,Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008. |
W cyklu 2022/23_Z:
Anne D'Alleva,Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008. |
W cyklu 2022/23_L:
Anne D'Alleva,Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008. |
W cyklu 2023/24_Z:
Anne D'Alleva, Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008. |
W cyklu 2024/25_Z:
Anne D'Alleva, Jak studiować historię sztuki, Universitas, Kraków 2008. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zakres wiadomości i umiejętności metodologicznych wynikający z dotychczas zrealizowanego programu studiów. |
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa znajomości historii powszechnej. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia prowadzone są wspólnie dla studentów historii sztuki i odkiś. |
W cyklu 2022/23_L:
Podstawowa znajomości historii powszechnej. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia prowadzone są wspólnie dla studentów historii sztuki i odkiś. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia prowadzone są wspólnie dla studentów historii sztuki i odkiś. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: