Percepcja wizualna w sztuce WNHS-HS-MON
Wykłady przedstawiają szczególny aspekt rozwoju sztuki i sposobów obrazowania. Przełomowe dzieła sztuki są wynalazkami wykorzystującymi ludzkie mechanizmy percepcyjne. Oczywiście badanie ludzkiej percepcji albo tworzenie różnych wizualnych iluzji nie jest celem sztuki jako takim. Jednak świat ukazany w sztuce albo wytworzone przez nią idee z biegiem historii i w coraz bardziej świadomy sposób bazują na mechanizmach poznawczych człowieka. Ten rozwój nie jest liniowy co wynika z wielkich przełomów w sztuce i różnych zainteresowań artystów. Wykłady przedstawiają zagadnienia związane z percepcją i odnoszą je do wybranych dzieł sztuki.
Podczas wykładu omawiane są: struktura i działanie systemu wzrokowego, percepcja kształtu, zasady organizacji spostrzeżeń (gesthalt), widzenie barw, teoria napięć i struktury wizualne, widzenie głębi, stałość spostrzeżeń, historia obrazowania.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- Zna zaawansowaną terminologię z historii sztuki oraz podstawową terminologię nauk humanistycznych oraz społecznych, którą umie stosować w praktyce zawodowej.
- Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
- Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii sztuki.
- Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności.
- Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym swobodną konwersację z w języku polskim i obcym na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną specjalnością.
Kryteria oceniania
Sprawdzenie wiedzy odbywa się podczas dyskusji problemowej
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Piotr J Francuz, Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin 2013.
Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa 2005
Rudolf Arnheim, Dynamika formy architektonicznej, Łódź 2016
Ernst Hans Josef Gombrich, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: