Metodologia historii sztuki WNHS-HS-MHS
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z procesem kształtowania się historii sztuki jako dyscypliny naukowej oraz wypracowanymi w jego trakcie metodami badawczymi powiązanymi z naukami humanistycznymi i historycznymi. Zajęcia obejmują wykłady, krótkie referaty studentów dotyczące wskazanych artykułów, dyskusje na ich temat oraz próby analiz wybranych dzieł według omawianych teorii.
Wykład – 30 godzin w tym 4 godziny e-learning /MTeams - 2 x kolokwia zaliczeniowe
Zagadnienia:
1.Historia „historii sztuki” – przegląd najważniejszych metod badawczych; zagadnienia dotyczące teorii i metodologii badań.
2.Formalizm - metody analizy formy, m.in.: Wölfflina i kontynuatorów.
3. Ikonografia i ikonologia Panofsky’ego).
4. Psychologia widzenia i obrazowania E Gombricha.
5. Wstęp do współczesnej metodologii historii sztuki.
W cyklu 2021/22_Z:
Kryteria oceania: • SKALA OCEN SEMESTRALNYCH: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w wykładzie
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, przedstawienie wskazanego artykułu, przygotowanie do wystąpienia i do 2 kolokwiów zaliczeniowych. | W cyklu 2022/23_Z: Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w wykładzie - w tym 2 godziny udział w I Interdyscyplinarny Kongres Badań nad Cmentarzami - 20.10.2022 (w godzinach zajęć)
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, przedstawienie wskazanego artykułu, przygotowanie do wystąpienia i do 2 kolokwiów zaliczeniowych. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HS2_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki oraz wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofią i literaturą.
Umiejętności:
HS2_U01 - 02 Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie metodologii historii sztuki, w tym analizę obiektów w kontekście wybranych metodologii, b) dobór metod i narzędzi badawczych; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Ma umiejętność innowacyjnego rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów napotkanych w praktyce zawodowej.
HS2_U03 Student - Potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod.
HS2_U07 - Student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim.
HS2_K01 - Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy ekspertów w przypadku napotkanych trudności.
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w wykładzie;
30 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, przedstawienie wskazanego artykułu, przygotowanie do wystąpienia i do 2 kolokwiów zaliczeniowych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
• OCENA SEMESTRALNA MAX 100 PKT - SKŁADA SIĘ Z 3 ELEMENTÓW:
• OBECNOŚCI – MAX 30 PKT – dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona; druga nieobecność nieusprawiedliwiona to - 2 pkt. od oceny semestralnej, 2 kolejne nieusprawiedliwiona nieobecności to - 3 pkt. każda.
• PRZEDSTAWIENIE WSKAZANEGO ARTYKUŁU – praca indywidualna, lub w 2-osobowych grupach – zal. 9 – max 20 pkt. Niewykonanie zadania uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.
• KOLOKWIUM ZALICZENIOWE – GRUDZIEŃ- max 25 pkt (zal. 15 pkt) - poprawkowe około 22 grudnia - e-learning/MTeams
• KOLOKWIUM ZALICZENIOWE – STYCZEŃ - max 25 pkt (zal. 15 pkt) - poprawka 4 tydzień stycznia - e-learning/MTeams
• SKALA OCEN SEMESTRALNYCH:
• 60-75 = 3,0 / 76-79 = 3,5 / 80-90 = 4,0 / 91-94 = 4,5 / 95-100 = 5,0
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Universitas: Kraków 2008.
2. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wr-W-Kr -Gd 1980.(wybrane teksty)
3. Białostocki J., Symbole i obrazy. Studia i rozprawy z dziejów sztuki i myśli o sztuce, Warszawa 1982 (wybrane teksty).
4. Białostocki, Wybór pism estetycznych, opr. Kuczyńska A., Kraków 2008 (wybrane teksty).
4. Gombrich E., Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, PIW 1981.
5.Panofsky E., Studia z historii sztuki, Warszawa 1971.
6. Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów “Artium Quaestiones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009, (wybrane teksty).
7. Warburg A., Narodziny Wenus i inne szkice badawcze, Gdańsk 2010.
8. Wölfflin H., Podstawowe pojęcia z historii sztuki, Gdańsk 2017.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Kryteria oceania: • SKALA OCEN SEMESTRALNYCH: |
W cyklu 2022/23_Z:
W DNIU 20 X 2022 - UDZIAŁ W KONFERENCJI: I Interdyscyplinarny Kongres Badań nad Cmentarzami - 2 GODZINY - OBOWIĄZKOWY KOLOKWIUM ZALICZENIOWE – GRUDZIEŃ- max 25 pkt (zal. 15 pkt) - poprawkowe około 22 grudnia - e-learning/MTeams - 2 godziny Terminy kolokwiów do uzgodnienia ze studentami. |
W cyklu 2023/24_Z:
KOLOKWIUM ZALICZENIOWE – GRUDZIEŃ- max 25 pkt (zal. 15 pkt) - |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: