Klasycyzm i romantyzm WNHS-HS-KiRć
Na ćwiczeniach studenci zapoznają się szczegółowo z wybranymi problemami ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. Tematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z architekturą i plastyką tego okresu. Studenci poznają twórczość najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskich oraz polskich. Przybliżona zostanie twórczość malarzy 1. połowy XIX w. Zostaną omówione główne nurty w architekturze. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wybranym zagadnieniom ikonograficznym związanym ze specyfiką omawianych epok.
Absolwent będzie miał uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki
europejskiej w okresie 1750-1850, będzie znał
terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii
sztuki.
Absolwent będzie umiał rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki
poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych
informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich
krytyczną ocenę i syntezę. Będzie posiadał umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę
problemów w zakresie historii sztuki
b) dobór metod i narzędzi badawczych,
c) opracowanie i prezentację
wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik
informacyjno-komunikacyjnych. Student będzie potrafił posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować
właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Będzie posiadał umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w
mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Będzie umiał
przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i
poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Absolwent będzie gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz
środowiska społecznego. Będzie przygotowany do
samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki
poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
W cyklu 2021/22_Z:
Na ćwiczeniach studenci zapoznają się szczegółowo z wybranymi problemami ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. Tematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z architekturą i plastyką tego okresu. Studenci poznają twórczość najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskich oraz polskich. Przybliżona zostanie twórczość malarzy 1. połowy XIX w. Zostaną omówione główne nurty w architekturze. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wybranym zagadnieniom ikonograficznym związanym ze specyfiką omawianych epok. |
W cyklu 2022/23_Z:
Na ćwiczeniach studenci zapoznają się szczegółowo z wybranymi problemami ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. Tematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z architekturą i plastyką tego okresu. Studenci poznają twórczość najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskich oraz polskich. Przybliżona zostanie twórczość malarzy 1. połowy XIX w. Zostaną omówione główne nurty w architekturze. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wybranym zagadnieniom ikonograficznym związanym ze specyfiką omawianych epok. |
W cyklu 2023/24_Z:
Na ćwiczeniach studenci zapoznają się szczegółowo z wybranymi problemami ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. Tematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z architekturą i plastyką tego okresu. Studenci poznają twórczość najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskich oraz polskich. Przybliżona zostanie twórczość malarzy 1. połowy XIX w. Zostaną omówione główne nurty w architekturze. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wybranym zagadnieniom ikonograficznym związanym ze specyfiką omawianych epok. |
W cyklu 2024/25_L:
Na ćwiczeniach studenci zapoznają się szczegółowo z wybranymi problemami ze sztuki klasycyzmu i romantyzmu. Tematyka oscyluje wokół zagadnień związanych z architekturą i plastyką tego okresu. Studenci poznają twórczość najwybitniejszych rzeźbiarzy europejskich oraz polskich. Przybliżona zostanie twórczość malarzy 1. połowy XIX w. Zostaną omówione główne nurty w architekturze. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wybranym zagadnieniom ikonograficznym związanym ze specyfiką omawianych epok. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 2 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godz.
samodzielna lektura i przygotowanie do referatu: 30 godz. | W cyklu 2024/25_L: 2 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godz.
samodzielna lektura i przygotowanie do referatu: 30 godz. | W cyklu 2022/23_Z: 2 ECTS
30 godzin pracy w sali
15 godzin praca własna
10 godzin przygotowanie do kolokwium
5 godzin konsultacje z wykładowczynią |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
2 ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
uczestnictwo w ćwiczeniach: 30 godz.
samodzielna lektura i przygotowanie do referatu: 30 godz.
Wiedza.
Absolwent posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki
europejskiej nowożytnej, zna
i stosuje terminologię oraz używa podstawowych metod badawczych historii
sztuki.
Umiejętności.
Absolwent rozwiązuje problemy w zakresie historii sztuki
wyszukując i selekcjonując właściwe
informacje w zasobach drukowanych i cyfrowych, przeprowadzając ich
krytyczną ocenę i syntezę. Analizuje
problemy w zakresie historii sztuki, w tym analizuje obiekty
in situ; b) dobiera metody i narzędzia badawcze,
wykorzystywane zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in.
w inwentaryzacji zabytków; c) opracowuje i prezentuje
wyniki z wykorzystaniem zaawansowanych technik
informacyjno-komunikacyjnych. Student posługuje się językiem specjalistycznym i stosuje
właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Konstruuje logiczną wypowiedź w
mowie i w piśmie w języku polskim. Przygotowuje tekst naukowy z aparatem badawczym i
poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Kompetencje.
Absolwent zachowuje otwartość do
samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową (zaliczeniową) składają się 2 oceny - z referatu i kolokwium.
Studenci przygotowują w wyznaczonym terminie referaty z prezentacją multimedialną, na zadany uprzednio przez wykładowcę temat. Studenci przygotowują referat w oparciu o lektury wskazane przez wykładowcę. Wygłoszony referat następnie jest oceniany przez wykładowcę. Pozytywną ocenę otrzymuje referat omówiony w sposób wyczerpujący, zilustrowany prezentacją z bogatym materiałem ikonograficznym. Referat, który nie uzyska pozytywnej oceny, może być poprawiony w wersji pisemnej z aparatem naukowym i literaturą.
Na ocenę bardzo dobrą student powinien posiadać uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki
europejskiej w okresie 1750-1850, powinien znać terminy z zakresu historii sztuki
oraz podstawowe metody badawcze historii
sztuki.
Student powinien biegle rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki
poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych
informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich
krytyczną ocenę i syntezę. Powinien posiadać umiejętności badawcze i samodzielnie je stosować, obejmujące: a) analizę
problemów w zakresie historii sztuki b) dobór metod i narzędzi badawczych,
c) opracowanie i prezentację
wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik
informacyjno-komunikacyjnych. Student powinien biegle posługiwać się posługiwać się językiem specjalistycznym i biegle stosować
właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Powinien posiadać i samodzielnie stosować umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w
mowie i w piśmie. Powinien umieć
przygotować tekst naukowy z bardzo dobrze zastosowanym aparatem badawczym i
bardzo dobrze opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Na ocenę dobrą student powinien posiadać dość uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki
europejskiej w okresie 1750-1850, powinien znać większość terminów z zakresu historii sztuki
oraz podstawowe metody badawcze historii
sztuki.
Student powinien rozwiązywać większość problemów w zakresie historii sztuki
poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych
informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich
krytyczną ocenę i syntezę. Powinien posiadać umiejętności badawcze i samodzielnie je stosować, obejmujące: a) analizę
problemów w zakresie historii sztuki b) dobór metod i narzędzi badawczych,
c) opracowanie i prezentację
wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik
informacyjno-komunikacyjnych. Student powinien dość poprawnie posługiwać się posługiwać się językiem specjalistycznym i poprawnie stosować
właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Powinien posiadać i poprawnie stosować umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w
mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Powinien umieć
przygotować tekst naukowy z dobrze zastosowanym aparatem badawczym i
dobrze opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Na ocenę dostateczną student powinien posiadać dostatecznie uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki
europejskiej w okresie 1750-1850, powinien jednak znać większość terminów z zakresu historii sztuki
oraz podstawowe metody badawcze historii
sztuki.
Student powinien rozwiązywać w podstawowym stopniu problemy w zakresie historii sztuki
poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych
informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich
krytyczną ocenę i syntezę. Powinien posiadać umiejętności badawcze i dostatecznie poprawnie je stosować, obejmujące: a) analizę
problemów w zakresie historii sztuki b) dobór metod i narzędzi badawczych,
c) opracowanie i prezentację
wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik
informacyjno-komunikacyjnych. Student powinien dostatecznie posługiwać się posługiwać się językiem specjalistycznym i dostatecznie stosować
właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Powinien posiadać w dostatecznym stopniu umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w
mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Powinien umieć
przygotować tekst naukowy na poziomie dostatecznym z aparatem badawczym.
Na ostatnich zajęciach odbywa się kolokwium pisemne (test 10 pytań zamkniętych) do którego studenci przygotowują się z lektur, na podstawie których zostały przygotowane referaty.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Obecność w dniu referatu jest obowiązkowa. Studenci są zobowiązani do gotowości wygłoszenia referatu na zajęciach poprzedzających wyznaczony termin referatu. Jest to spowodowane koniecznością zapobieżenia sytuacji, w której wyznaczona osoba nie pojawia się na zajęciach bądź jest nieprzygotowana.
Niewygłoszony referat należy przedstawić na zajęciach na koniec semestru, lub oddać wykładowcy w formie pisemnej (na wyraźne wskazanie wykładowcy).
Literatura
Sztuka świata, t. 7-8, wyd. Arkady.
K. Mikocka-Rachubowa, Canova, jego krąg i Polacy, Warszawa 2001.
The Dictionary of art, ed. J. Turner, London 1996.
dalsza literatura podawana na bieżąco, sprofilowana do tematu
W cyklu 2021/22_Z:
Sztuka świata, t. 7-8, wyd. Arkady. |
W cyklu 2022/23_Z:
Sztuka świata, t. 7-8, wyd. Arkady. |
W cyklu 2023/24_Z:
Sztuka świata, t. 7-8, wyd. Arkady. |
W cyklu 2024/25_L:
Sztuka świata, t. 7-8, wyd. Arkady. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość historii sztuki wczesniejszych epok. |
W cyklu 2022/23_Z:
Znajomość historii sztuki wczesniejszych epok. |
W cyklu 2023/24_Z:
Znajomość historii sztuki wczesniejszych epok. |
W cyklu 2024/25_L:
Znajomość historii sztuki wczesniejszych epok. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: