Krytyka artystyczna WNHS-HS-KA
Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Niektóre zajęcia będą się odbywały w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją.
W cyklu 2022/23_Z:
Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Może zaistnieć potrzeba przeprowadzenia zajęć w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją. |
W cyklu 2023/24_Z:
Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Może zaistnieć potrzeba przeprowadzenia zajęć w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją. |
W cyklu 2024/25_Z:
Krytyka artystyczna zostanie omówiona z perspektywy teoretycznej i historycznej. Pozwoli to na prześledzenie metamorfoz dyskursu krytycznego od XVIII wieku do czasów współczesnych z uwzględnieniem zmian statusu artysty, koncepcji wystaw sztuki, kategorii publiczności. Dzięki temu zostanie podjęta analiza poszczególnych prac wybranych krytyków sztuki. Sięgniemy po teksty autorów francuskich, angielskich, amerykańskich i polskich. W znacznej mierze zostanie omówiony rozwój krytyki artystycznej po 1945 roku w Polsce z uwzględnieniem zmian języka sztuki, układów politycznych, obecności cenzury, działań służb bezpieczeństwa oraz uwarunkowań społeczno-artystycznych. Może zaistnieć potrzeba przeprowadzenia zajęć w muzeach i galeriach Warszawy, gdzie będziemy dyskutować i analizować wystawy sztuki współczesnej. Na zakończenie cyklu spotkań omówimy obecną sytuację w polskiej krytyce artystycznej z rysującą się w jej wnętrzu silną polaryzacją. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W01 - student posiada wiedzę dotyczącej metody badawczej w dziedzinie Krytyki artystycznej
K_W02 - student zna terminologię z dziedziny krytyki artystycznej
K_W03 - student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z dziedziny metodologii badań nad Krytyką artystyczną
K_W04 - student posiada szczegółową wiedzę dotyczącą krytyki artystycznej od XVIII do XXI wieku.
K_W05 - student posiada uporządkowaną wiedzę z dziedziny doktryn artystycznych i estetyki polskiej i europejskiej
K-W06 - Student posiada wiedzę w zakresie oddziaływania teorii (sztuki, filozofii, literatury) na sztuki plastyczne od XVIII wieku po czasy współczesne
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł, w tym dokumentów archiwalnych, oraz formułować krytyczne sądy
- student posiada umiejętność czytania i analizowania tekstu krytycznego, prezentującego problemowe ujęcie omawianych dzieł i zjawisk artystycznych
- student posiada umiejętność krytycznego analizowania obiektów artystycznych, ich wartościowania i oceniania według indywidualnie wypracowanej wizji sztuki, co jest szczególnie charakterystyczne dla dyskursu krytycznego
Opis ECTS (2 pkt.)
Nakład pracy studenta:
30 godzin - aktywny udział w wykładzie;
15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia,
15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:
1. obecności i aktywności na zajęciach z zadanych do przeczytania lektur, możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze;
2. pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego; punktacja na egzaminie i przypisane do niej oceny:
0 - 20 pkt. niedostateczny (2)
21 - 24 pkt. dostateczny (3)
25 - 29 pkt. dostateczny i pół (3.5)
30 - 33 pkt. dobry (4)
34 - 37 pkt. dobry i pół (4.5)
38 - 41 pkt. bardzo dobry (5)
Do egzaminu można podejść po otrzymaniu pozytywnej oceny z ćwiczeń przypisanych do wykładu oraz gdy są spełnione warunku co do aktywności i obecności na wykładzie.
W czasie pandemii zajęcia odbywają się online w czasie rzeczywistym
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
- I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty.
- Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty.
- J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17.
- D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty.
- E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty.
- C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty.
- P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty
- P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256.
- M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49.
- Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online.
- A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty.
- J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty.
- A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty.
- J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17.
- D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175.
- D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty.
- I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
- Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty.
- Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007.
- Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009.
- Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału.
- Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven
- Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty.
- S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty.
W cyklu 2021/22_Z:
LITERATURA PODSTAWOWA: - I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty. - Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty. - J. Banasiak, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, wybrane fragmenty. - J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17. - D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty. - C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty. - P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty - P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256. - M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49. - Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online. - A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty. - J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17. - D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175. - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty. - I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty. - Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007. - Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009. - Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału. - Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty. |
W cyklu 2022/23_Z:
LITERATURA PODSTAWOWA: - I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty. - Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty. - J. Banasiak, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, wybrane fragmenty. - J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17. - D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty. - C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty. - P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty - P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256. - M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49. - Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online. - A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty. - J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17. - D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175. - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty. - I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty. - Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007. - Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009. - Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału. - Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty. |
W cyklu 2023/24_Z:
LITERATURA PODSTAWOWA: - I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty. - Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty. - J. Banasiak, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, wybrane fragmenty. - J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17. - D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty. - C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty. - P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty - P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256. - M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49. - Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online. - A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty. - J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17. - D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175. - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty. - I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty. - Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007. - Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009. - Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału. - Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty. |
W cyklu 2024/25_Z:
LITERATURA PODSTAWOWA: - I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. Pięćdziesiąt lat później, red. J. Chrobak, M. Świca, Kraków 1998, wybrane fragmenty. - Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993, wybrane fragmenty. - J. Banasiak, Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993, Warszawa 2020, wybrane fragmenty. - J. J. Charlesworth, Krytyka w stanie krytycznym, "Arteon. Magazyn o sztuce" 2007, nr 11, s. 14-17. - D. Diderot, Salon 1765 roku, wybór i opr. A. Pieńkos, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - E. Fromentin, Mistrzowie dawni, tł. J. Cybis, Wrocław 1956, wybrane fragmenty. - C. Greenberg, Obrona modernizmu. Wybór esejów, red. Grzegorz Dziamski, Kraków 2006., wybrane fragmenty. - P. Juszkiewicz, Od rozkoszy historiozofii do gry "w nic". Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005, wybrane fragmenty - P. Juszkiewicz, Od Salonu do galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, w: "Artium Quaestiones", T. 13 (2002), s. 229-256. - M. Maksymczak, Formalizm, w: ibidem, Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost, Warszawa 2017, s. 45-49. - Murzyn Ł., Dialog jako program polityczny dla obszaru kultury, 29.12.2020, artykuł online. - A. Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017, wybrane fragmenty. - J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład Jakub Szczuka, wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011, wybrane fragmenty. - A. Rottenberg, Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - J. Stajuda, O obrazach i innych takich, "Ty i Ja" 1964, nr 1, s. 16-17. - D. Wasilewska, Język krytyczny Tytusa Czyżewskiego, w: Między słowem a obrazem. Rzecz o Tytusie Czyżewskim, red. D. Wasilewska, Kraków 2017, s. 159-175. - D. Wasilewska, Przełom czy kontynuacja? Polska krytyka artystyczna 1917-1930 wobec tradycji młodopolskiej, Kraków 2013, wybrane fragmenty. - I. Zmyślony, Paradoksy krytyki, tekst online w sieci. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Czas debat. Antologia krytyki artystycznej z lat 1945-1954, tom 1-3, wybór i opracowanie A. Pietrasik i P. Słodkowski, Warszawa 2016, wybrane fragmenty. - Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007. - Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. M. Geron, J. Malinowski. Toruń 2009. - Osęka A., Moralnie obojętna, w: tenże, Poddanie Arsenału. - Ptaszkowska A., Włodzimierz Borowski, w: taż, Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven - Raster. Macie swych krytyków. Antologia tekstów, red. J. Banasiak, Warszawa 2009, wybrane fragmenty. - S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, wybrane fragmenty. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
WIEDZA Student: HS1_W01 - Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk HS1_W03 - Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma KOMPETENCJE Student: HS2_K01 - Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji Opis ECTS (2 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - aktywny udział w wykładzie; 15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia, 15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego |
W cyklu 2022/23_Z:
WIEDZA Student: HS1_W01 - Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk HS1_W03 - Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma KOMPETENCJE Student: HS2_K01 - Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji Opis ECTS (2 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - aktywny udział w wykładzie; 15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia, 15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego |
W cyklu 2023/24_Z:
WIEDZA Student: HS1_W01 - Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk HS1_W03 - Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma KOMPETENCJE Student: HS2_K01 - Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji Opis ECTS (2 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - aktywny udział w wykładzie; 15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia, 15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego |
W cyklu 2024/25_Z:
WIEDZA Student: HS1_W01 - Ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk HS1_W03 - Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma KOMPETENCJE Student: HS2_K01 - Jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji Opis ECTS (2 pkt.) Nakład pracy studenta: 30 godzin - aktywny udział w wykładzie; 15 godzin - zapoznanie się z zadaną literaturą, konsultacje z prowadzącym zajęcia, 15 godzin - przygotowanie się do egzaminu pisemnego |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: