Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowieczna WNHS-HS-IWCHiŚ
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUVjEcNwKClRDWc2eGbfciq8DSjm6jQhdql3yfldfV3M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=88a00c8b-e289-4ca7-99d6-f3a99c09ebba&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://historiasztuki.wnhs.uksw.edu.pl (w cyklu 2021/22_L)
- https://historiasztuki.wnhs.uksw.edu.pl (w cyklu 2022/23_L)
- https://historiasztuki.wnhs.uksw.edu.pl (w cyklu 2023/24_L)
Podczas wykładu omówione zostaną następujące tematy i motywy, pojawiające się w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej:
- Ikonografia Universum i stworzenia świata; stworzenie Adama i Ewy.
- Ikonografia Maryjna w scenach Zwiastowania, Nawiedzenia, Bożego Narodzenie i pokłon Mędrców.
- Ikonografia Eucharystii.
- Tematy pasyjne: Ukrzyżowanie; Opłakiwanie; Pieta; Chrystus Frasobliwy; Chrystus w tłoczni mistycznej; Mąż Boleści; Arma Christi
- Ikonografia Zmartwychwstania Pańskiego
- tematy apokaliptyczne, w tym: Sąd Ostateczny, Deesis, Niebiańska Jerozolima.
- Symbolika liczb, kolorów, symbolika ciała ludzkiego.
- Symbolika architektury: arka Noego; świątynia Salomona; wieża Babel; labirynt; geometria mistyczna.
- Ikonografia Trójcy Świętej w świetle kształtujących się dogmatów i soborów
- Ikonografia Aniołów.
Program przedmiotu przewiduje przeprowadzenie kilku zajęć w terenie
W cyklu 2021/22_L:
Podczas wykładu omówione zostaną następujące tematy i motywy, pojawiające się w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej: - Ikonografia Universum i stworzenia świata; stworzenie Adama i Ewy. |
W cyklu 2022/23_L:
Podczas wykładu omówione zostaną następujące tematy i motywy, pojawiające się w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej: - Ikonografia Universum i stworzenia świata; stworzenie Adama i Ewy. |
W cyklu 2023/24_L:
Podczas wykładu omówione zostaną następujące tematy i motywy, pojawiające się w sztuce wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej: - Ikonografia Universum i stworzenia świata; stworzenie Adama i Ewy. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
2 pkt ECTS to 30 godzin uczestnictwa studentów w wykładach oraz 30 h lektury zadanych tekstów
Efekty kształcenia:
Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
Student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki. Jest gotowy do współpracy i podejmowania działań na rzecz środowiska społecznego. Jest również przygotowany do samodzielnego zdobywania wiedzy z zakresu historii sztuki poprzez korzystanie m.in. z konsultacji specjalistycznych.
Kryteria oceniania
Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w wykładach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia.
Egzamin w formie ustnej obejmuje wiedzę przekazaną podczas wykładu. Student otrzymuje trzy pytania: jedno pytanie teoretyczne i dwa pytania polegające na dokonaniu analizy ikonograficznej i ikonologicznej losowo wybranych przedstawień.
Literatura
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Wyobraźnia średniowieczna, red. T. Michałowska, Warszawa 1996
2. Kobielus Stanisław, Dzieło sztuki - dzieło wiary: przez widzialne do niewidzialnego, Ząbki 2002;
3. Kobielus Stanisław, Lapidarium christianum: Symbolika drogich kamieni. Wczesne chrześcijaństwo i średniowiecze, Kraków 2012;
4. Kobielus Stanisław, Ikonografia zdrady i śmierci Judasza : starożytność chrześcijańska i średniowiecze, Ząbki 2005,
5. Kobielus Stanisław, Krzyż Chrystusa : od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000.
6. Kantorowicz Ernst Hartwig, Dwa ciała króla: studium ze średniowiecznej teologii politycznej, przeł. Maciej Michalski i Adam Krawiec, Warszawa 2007 (fragmenty).
7. Goff J. le, Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1970.
8. Simson O. von, Katedra gotycka. Jej narodziny i znaczenie, przeł. A. Palińska, Warszawa 1989.
9. Człowiek średniowiecza, red, J. le Goff, przeł. M. Radożycka-Paoletti, Warszawa 1996.
Literatura szczegółowa będzie podawana studentom na każdym wykładzie
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
W cyklu 2022/23_L:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
W cyklu 2023/24_L:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: