Ameryka Łacińska
WNHS-HS-HSŚAŁ
1. Meksyk Olmekowie-Majowie
2. Peru przed Inkami
3. Aztekowie
4. Inkowie
5. Ameryka oczyma Europejczyków: antropofagia
6. Ameryka oczyma Europejczyków: widoki miast
7. Ameryka oczyma Europejczyków: Wunderkammeren i przyrodnicy
8. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: architektura
9. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: malarstwo
10. Wicekrólestwo Peru
11. Mozaiki z piór
12. Zakonnice w Nowej Hiszpani i Wicekrólestwie Peru
13. Brazylia i inne kolonie Porugalskie
14. Cusco: okres kolonialny
15. Cusco: malarstwo scienne
16. Cusco: betarios
17. Cusco: szpitale
18. Ikonografia: Eucharystia
19. Potosí
20. Przedstawienie Indian w sztuce kolonialnej Peru
21. Fiestas coloniales
22. Misje jezuickie, “Misja”, “W objeciach weza”
23. Peru – indigenismo, cusqueñismo
24. Peru, Kolumbia – retablos i sztuka wobec przemocy
25. Meksyk: exvotos i retablos
26. Meksyk: muralisci i surrealisci
27. Meksyk: Kultura Chicana
28. Brasilia, architektura wspólczesna Brazylii
29. Brazylia, Adriana Varejao, Sebastiano Salgdo “Sól ziemi"
30. Ameryka Południowa w filmach
W cyklu 2021/22_L:
1. Meksyk Olmekowie-Majowie 2. Peru przed Inkami 3. Aztekowie 4. Inkowie 5. Ameryka oczyma Europejczyków: antropofagia 6. Ameryka oczyma Europejczyków: widoki miast 7. Ameryka oczyma Europejczyków: Wunderkammeren i przyrodnicy 8. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: architektura 9. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: malarstwo 10. Wicekrólestwo Peru 11. Mozaiki z piór 12. Zakonnice w Nowej Hiszpani i Wicekrólestwie Peru 13. Brazylia i inne kolonie Porugalskie 14. Cusco: okres kolonialny 15. Cusco: malarstwo scienne 16. Cusco: betarios 17. Cusco: szpitale 18. Ikonografia: Eucharystia 19. Potosí 20. Przedstawienie Indian w sztuce kolonialnej Peru 21. Fiestas coloniales 22. Misje jezuickie, “Misja”, “W objeciach weza” 23. Peru – indigenismo, cusqueñismo 24. Peru, Kolumbia – retablos i sztuka wobec przemocy 25. Meksyk: exvotos i retablos 26. Meksyk: muralisci i surrealisci 27. Meksyk: Kultura Chicana 28. Brasilia, architektura wspólczesna Brazylii 29. Brazylia, Adriana Varejao, Sebastiano Salgdo “Sól ziemi" 30. Ameryka Południowa w filmach
|
W cyklu 2022/23_L:
1. Meksyk Olmekowie-Majowie 2. Peru przed Inkami 3. Aztekowie 4. Inkowie 5. Ameryka oczyma Europejczyków: antropofagia 6. Ameryka oczyma Europejczyków: widoki miast 7. Ameryka oczyma Europejczyków: Wunderkammeren i przyrodnicy 8. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: architektura 9. Wicekrólestwo Nowej Hiszpanii: malarstwo 10. Wicekrólestwo Peru 11. Mozaiki z piór 12. Zakonnice w Nowej Hiszpani i Wicekrólestwie Peru 13. Brazylia i inne kolonie Porugalskie 14. Cusco: okres kolonialny 15. Cusco: malarstwo scienne 16. Cusco: betarios 17. Cusco: szpitale 18. Ikonografia: Eucharystia 19. Potosí 20. Przedstawienie Indian w sztuce kolonialnej Peru 21. Fiestas coloniales 22. Misje jezuickie, “Misja”, “W objeciach weza” 23. Peru – indigenismo, cusqueñismo 24. Peru, Kolumbia – retablos i sztuka wobec przemocy 25. Meksyk: exvotos i retablos 26. Meksyk: muralisci i surrealisci 27. Meksyk: Kultura Chicana 28. Brasilia, architektura wspólczesna Brazylii 29. Brazylia, Adriana Varejao, Sebastiano Salgdo “Sól ziemi" 30. Ameryka Południowa w filmach
|
E-Learning
E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
nie dotyczy
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
4 ECTS
Udzial w zajeciach (60h)
Lektura tektów z listy lektur obwowiazkowych
Lektura obcojezycznego tekstu na wybrany temat
Poziom przedmiotu
podstawowy
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
wiedzy:
HS2_W01 student ma pogłębioną wiedzę na temat miejsca historii sztuki wśród innych nauk humanistycznych (w tym wypadku przede wszystkim archeologii i etnologii) i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym historią idei i literaturą z uwzględnieniem specyfiki regionu – Ameryki Łacińskiej
HS2_W02 student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne i potrafi odnieść to do zjawisk poza Europą (Ameryka Łacińska); zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki, także te które są typowe i odmienne dla badań dotyczących Ameryki Łacińskiej
HS2_W06 student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki Ameryki Łacińskiej i jej powiązaniach z innymi naukami humanistycznymi (archeologia, etnologia, literatura, religia i historia idei)
umiejętności:
HS2_U01 student potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w
stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki z wykorzystaniem terminologii specyficznej dla sztuki Ameryki Łacińskiej
HS2_U02 student posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki dotyczących Ameryki Łacińskiej b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej jak i opisowej c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych
technik informacyjno-komunikacyjnych.
HS2_U03 student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej (architektura rzeźba, malarstwo, obiekty rzemiosła artystycznego, artefaktu archeologiczne), a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym specyficznego regionu jakim jest Ameryka Łacińska.
HS2_U07 student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej w języku polskim z wykorzystaniem opracowań obcojęzycznych. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
kompetencji społecznych:
HS2_K01 student rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy ekspertów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie.
HS2_K03 Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu.
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Wymagania wstępne
Znajomosc sztuki eropejskiej XIV-XX w.
Umiejetnosc czytania tektów o charaterze naukowym
Znajomosc terminologii z zakresu historii sztuki
Podstawowa znajomosc historii Euro
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
wiedzy:
HS2_W01 student ma pogłębioną wiedzę na temat miejsca historii sztuki wśród innych nauk humanistycznych (w tym wypadku przede wszystkim archeologii i etnologii) i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym historią idei i literaturą z uwzględnieniem specyfiki regionu – Ameryki Łacińskiej
HS2_W02 student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne i potrafi odnieść to do zjawisk poza Europą (Ameryka Łacińska); zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki, także te które są typowe i odmienne dla badań dotyczących Ameryki Łacińskiej
HS2_W06 student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki Ameryki Łacińskiej i jej powiązaniach z innymi naukami humanistycznymi (archeologia, etnologia, literatura, religia i historia idei)
umiejętności:
HS2_U01 student potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki z wykorzystaniem terminologii specyficznej dla sztuki Ameryki Łacińskiej
HS2_U02 student posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki dotyczących Ameryki Łacińskiej b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej jak i opisowej c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
HS2_U03 student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej (architektura rzeźba, malarstwo, obiekty rzemiosła artystycznego, artefaktu archeologiczne), a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym specyficznego regionu jakim jest Ameryka Łacińska.
HS2_U07 student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej w języku polskim z wykorzystaniem opracowań obcojęzycznych. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
kompetencji społecznych:
HS2_K01 student rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy ekspertów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie.
HS2_K03 Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu.
Kryteria oceniania
Lektura zadanego tektu i rozmowa insywidualna ze studentem
100%
Literatura
BIAŁOSTOCKI 1972 – Jam Białostocki, O sztuce dawnej Ameryki. Meksyk i Peru, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1972.
KUBIAK 2015 – Ewa Kubiak, Reinterpretacje. Percepcja i recepcja dzieł architektury na przykładzie świątyń jezuickich Ameryki Południowej okresu kolonialnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.
TRZECIAK 1994 – Przemysław TRZECIAK, Architektura nowożytna Ameryki Łacińskiej [w:] Anna LEWICKA-MORAWSKA (red.), Sztuka Świata, t. 7, Warszawa: Arkady, 1994, s.239-261.
Polski numer czasopisma: „Arte de América Latina/ Sztuka Ameryki Lacinskiej”, (1) 2011 [artykuły: Władysław Tatarkiewicz, Alejandro DíazBarriga Cuevas, Katarzyna Szoblik, Marta Skwirowska, Magdalena Śniadecka-Kotarska, Yobenj Aucardo Chicangana Bayona, Antonio Rubiak i Doris Bieñko de Peralta, Ewa Kubiak, Cesar Manrique, Agata Andrzejewska, Olga Isabel Acosta Luna]
W cyklu 2021/22_L:
BIAŁOSTOCKI 1972 – Jam Białostocki, O sztuce dawnej Ameryki. Meksyk i Peru, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1972. KUBIAK 2015 – Ewa Kubiak, Reinterpretacje. Percepcja i recepcja dzieł architektury na przykładzie świątyń jezuickich Ameryki Południowej okresu kolonialnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015. TRZECIAK 1994 – Przemysław TRZECIAK, Architektura nowożytna Ameryki Łacińskiej [w:] Anna LEWICKA-MORAWSKA (red.), Sztuka Świata, t. 7, Warszawa: Arkady, 1994, s.239-261. Polski numer czasopisma: „Arte de América Latina/ Sztuka Ameryki Lacinskiej”, (1) 2011 [artykuły: Władysław Tatarkiewicz, Alejandro DíazBarriga Cuevas, Katarzyna Szoblik, Marta Skwirowska, Magdalena Śniadecka-Kotarska, Yobenj Aucardo Chicangana Bayona, Antonio Rubiak i Doris Bieñko de Peralta, Ewa Kubiak, Cesar Manrique, Agata Andrzejewska, Olga Isabel Acosta Luna]
|
W cyklu 2022/23_L:
BIAŁOSTOCKI 1972 – Jam Białostocki, O sztuce dawnej Ameryki. Meksyk i Peru, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1972. KUBIAK 2015 – Ewa Kubiak, Reinterpretacje. Percepcja i recepcja dzieł architektury na przykładzie świątyń jezuickich Ameryki Południowej okresu kolonialnego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015. TRZECIAK 1994 – Przemysław TRZECIAK, Architektura nowożytna Ameryki Łacińskiej [w:] Anna LEWICKA-MORAWSKA (red.), Sztuka Świata, t. 7, Warszawa: Arkady, 1994, s.239-261. Polski numer czasopisma: „Arte de América Latina/ Sztuka Ameryki Lacinskiej”, (1) 2011 [artykuły: Władysław Tatarkiewicz, Alejandro DíazBarriga Cuevas, Katarzyna Szoblik, Marta Skwirowska, Magdalena Śniadecka-Kotarska, Yobenj Aucardo Chicangana Bayona, Antonio Rubiak i Doris Bieñko de Peralta, Ewa Kubiak, Cesar Manrique, Agata Andrzejewska, Olga Isabel Acosta Luna]
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: