Coptic and Arabic Cultural Relations -wyklad w języku angielskim WNHS-HS-CACR
1. The image of religious complexes and their models, represented by the Monastery of St. Catherine and the surrounding area, the area of ancient Egypt’s antiquities, then the third model in the Luxor Temple complex, the Abu al-Hajjaj Mosque, and the churches located inside the temple.
2. Manifestations of artistic life in Islamic arts and their distinctive aspects, including: porcelain with a metallic luster, arabesque art, woodworks of Mashrabiya, mosque-lamps & manuscripts.
3. Types of Arabic calligraphy. Styles of Islamic architecture, including mosques, schools, avenues, markets, etc.
4. Coptic architecture. Style and models of churches, monasteries, and icons, such as The Serjius Church and the Monastery of Simeon in Aswan.
Mutual ties in architecture and arts between Copts and Muslims
Examples and patterns from the Coptic Museum and the Islamic Museum in Cairo.
5. The common terms of architecture and arts in the Islamic and Coptic arts: monasticism and Sufism - the monastery and the khanqah. A temple and a pulpit, an apse and mihrab) to demonstrate the common links within the framework of cultural relations.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AR2_W04 Student ma uporządkowaną pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę szczegółową z zakresu wybranych obszarów archeologii Europy i basenu Morza Śródziemnego.
AR2_U18 Student ma umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
HS2_W06 Student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
HS2_U06 Student ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Kryteria oceniania
Do oceny końcowej wliczana jest obecność na zajęciach oraz ocena z testu z
100-86% ocena bdb
85-80% ocena db +
80-70% ocena db
69-60 ocena dst+
59-50 ocena dst
Literatura
Bloom, Jonathan, The Mosque of al-Hākim in Cairo, Muqarnas, Vol. 1, 1983.
Butler, the Ancient Coptic Churches of Egypt, London. 1884.
Clarke, S, F. S. A. Christian Antiquities in the Nile Valley, Oxford 1912.
El-Tallawy, Usama Naguib,The Muslim Architectural Monuments of Egypt through the Writings of the Easterner Travellers and Geographers to the End of The Mamluk Period;
A Master Thesis, Minia Faculty of Tourism, 2005.
Gabra,S , New discoveries of Coptic monuments: problems of their preservation and publication.
The Churches of Egypt from the Journey of the Holy Family to the Present Day, the American University in Cairo Press, Cairo – New York, 2001.
: Coptic Monasteries Egypt’s Monastic Art and Architecture, AUC, Cairo – New York, 2001.
Jones, Richard: An Ethno History of Coptic Monasticism, Ph. D. The Graduate School of Wayne State University, Detroit, Michigan, 1997.
Meinardus, Monks and Monasteries of the Egyptian Desert, Cairo, 1901.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: