Architektura nowożytna Polski WNHS-HS-ANPć
Najważniejsze tematy omawiane na zajęciach:
1. Renesans w Królestwie Polskim i Wielkim Księstwie Litewskim
2. Działalność Komasków w Królestwie Polskim a nowe typy budowli w architekturze świeckiej i sakralnej.
3. Działalność Giovanniego Batisty Quadro oraz Jana Wenecjanina.
5. Santi Gucci i jego wpływ na architekturę państwa polsko-litewskiego
6. Bernardo Morando i jego wpływ na architekturę muratorów lubelskich.
7. Architektura świecka i sakralna Gdańska oraz Lwowa w wieku XVI i 1. poł. XVII wieku
8. Działalność cechu muratorów w Lublinie i na Lubelszczyźnie.
9. Działalność cechu muratorów w Poznaniu oraz wędrownych warsztatów w Wielkopolsce.
10.Architektura wczesnobarokowa w Krakowie.
11. Architektura wczesnobarokowa w Warszawie oraz Wilnie i prowincji.
12. Architektura barokowa 2. poł. XVII wieku.
13. Twórczość Tylmana van Gameren i jej wpływ na polską architekturę.
14.Architektura późnego baroku - nurt rzymski.
15. Architektura późnobarokowa - nurt ekspresyjny.
16. Architektura późnobarokowa w Warszawie (Bauamt).
W cyklu 2021/22_Z:
Najważniejsze tematy omawiane na zajęciach: |
W cyklu 2021/22_L:
Najważniejsze tematy omawiane na zajęciach: |
W cyklu 2022/23_Z:
Najważniejsze tematy omawiane na zajęciach: |
W cyklu 2023/24_Z:
Najważniejsze tematy omawiane na zajęciach: |
W cyklu 2024/25_Z:
Najważniejsze tematy omawiane na zajęciach: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: -aktywny udział w zajęciach, przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach, lista budowli jest prezentowana na pierwszych zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja oraz przygotowanie recenzji wybranej publikacji o architekturze nowożytnej=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2 | W cyklu 2023/24_Z: -aktywny udział w zajęciach, przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach, lista budowli jest prezentowana na pierwszych zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja w pierwszym półroczu oraz przygotowanie recenzji wybranej publikacji o architekturze nowożytnej w drugim półroczu=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2 | W cyklu 2024/25_L: Opis:
-aktywny udział w zajęciach, przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach, lista budowli jest prezentowana na pierwszych zajęciach oraz 5 pytań otwartych z materiału przerobionego na zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja oraz przygotowanie recenzji wybranej publikacji o architekturze nowożytnej=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2 | W cyklu 2022/23_Z: -aktywny udział w zajęciach, przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach, lista budowli jest prezentowana na pierwszych zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja oraz przygotowanie recenzji wybranej publikacji o architekturze nowożytnej=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2 | W cyklu 2024/25_Z: -aktywny udział w zajęciach, przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach, lista budowli jest prezentowana na pierwszych zajęciach oraz 5 pytań otwartych z materiału omówionego na zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja w pierwszym półroczu oraz przygotowanie recenzji wybranej publikacji o architekturze nowożytnej w drugim półroczu=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2 | W cyklu 2023/24_L: -aktywny udział w zajęciach, przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach, lista budowli jest prezentowana na pierwszych zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja oraz przygotowanie recenzji wybranej publikacji o architekturze nowożytnej=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci i studentki mają przede wszystkim uzyskać orientację w przemianach formalnych polskiej architektury nowożytnej (XVI-XVIIIw.) i zdobyć umiejętność oceny jej wartości wobec osiągnięć najważniejszych centrów architektonicznych Europy. Poza przyswojeniem sobie podstawowej faktografii dziejów nowożytnej architektury polskiej, istotne jest także poznanie tendencji w metodologii badań nad architekturą, które zyskały znaczenie w ciągu ostatnich kilku dekad. Ponadto, student zyskuje umiejętność krytycznej analizy problemów badawczych, doboru odpowiedniej metody badań, opracowania i prezentacji wyników badań, a także umiejętność udziału w dyskusji naukowej za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Opis:
-aktywny udział w zajęciach, przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach, lista budowli jest prezentowana na pierwszych zajęciach oraz 5 pytań otwartych z materiału przerabianego na zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja oraz przygotowanie recenzji wybranej publikacji o architekturze nowożytnej=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2
Kryteria oceniania
Zajęcia oraz kolokwia zaliczeniowe są przeprowadzane w trybie stacjonarnym (jeżeli inaczej ustalą władze uczelni, w trybie online, w czasie rzeczywistym, na platformie MS Teams).
a) obowiązkowej obecności oraz aktywności w trakcie zajęć [udział w dyskusji opartej o wyznaczone wcześniej lektury, odpowiedzi ustne lub wykonywanie zadań pisemnych w formie testu z otwartymi pytaniami]
b) przygotowania pracy pisemnej na temat zabytku wybranego z listy i zaprezentowania jej na zajęciach (w 1 sem.)
c) zaliczonego kolokwium (w 1 i 2 semestrze).
d) napisanej i złożonej prowadzącemu zajęcia recenzji książki o architekturze nowożytnej (w 2 sem.)
Nieprzygotowanie w terminie pracy pisemnej w pierwszym semestrze skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. Nieobecność na zajęciach lub brak czynnego udziału w ćwiczeniach należy odpracowywać w terminie wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia w trybie stacjonarnym, lub z braku możliwości, online via MS Teams. Stały brak czynnego udziału w zajęciach może skutkować obniżeniem oceny końcowej.
UWAGA: Niezaliczenie ćwiczeń w 1 lub 2 semestrze uniemożliwia przystąpienie do egzaminu z architektury nowożytnej Europy.
Literatura
Lektury uzależnione są od wybranej problematyki ćwiczeń. Mimo to, warto, by uczestnicy zajęć zapoznali się z niżej wymienionymi publikacjami:
A. Baranowski, Nurty, formy i centra barokowej architektury sakralnej w Wielkim Księstwie Litewskim,"Biuletyn Historii Sztuki", t.46,nr 4, 1984.
M. Brykowska, Architektura karmelitów bosych w XVII-XVIII wieku, Warszawa 1991.
A. Fischinger, Santi Gucci, architekt i rzeźbiarz królewski XVI wieku, Kraków 1969.
J. Kowalczyk, Kolegiata w Zamościu, Warszawa 1968.
J. Kowalczyk, Rola Rzymu w późnobarokowej architekturze polskiej, "Rocznik Historii Sztuki", 20 (1994), s. 215-308.
M. Kurzej, Jan Wolff. Monografia architekta, Kraków 2009.
J. Z. Łoziński, Grobowe kaplice kopułowe w Polsce 1520-1620, Warszawa 1972.
A. Miłobędzki, Architektura polska XVII wieku, t. 1-2, Warszawa 1980..
St. Mossakowski, Tylman van Gameren, architekt polskiego baroku, Warszawa 1972.
St. Mossakowski, Rezydencja królewska na Wawelu w czasach Zygmunta Starego, Kraków 2013.
"Biuletyn Historii Sztuki", 73, (2011) nr 3-4 --> omówienie architektury późnobarokowej Wilna
Sztuka polska. Późny barok, rokoko, klasycyzm, Warszawa 2016.
W cyklu 2021/22_Z:
Lektury uzależnione są od wybranej problematyki ćwiczeń. Mimo to, warto, by uczestnicy zajęć zapoznali się z niżej wymienionymi publikacjami: A. Baranowski, Nurty, formy i centra barokowej architektury sakralnej w Wielkim Księstwie Litewskim,"Biuletyn Historii Sztuki", t.46,nr 4, 1984. |
W cyklu 2021/22_L:
Lektury uzależnione są od wybranej problematyki ćwiczeń. Mimo to, warto, by uczestnicy zajęć zapoznali się z niżej wymienionymi publikacjami: A. Baranowski, Nurty, formy i centra barokowej architektury sakralnej w Wielkim Księstwie Litewskim,"Biuletyn Historii Sztuki", t.46,nr 4, 1984. |
W cyklu 2022/23_Z:
Lektury uzależnione są od wybranej problematyki ćwiczeń. Mimo to, warto, by uczestnicy zajęć zapoznali się z niżej wymienionymi publikacjami: A. Baranowski, Nurty, formy i centra barokowej architektury sakralnej w Wielkim Księstwie Litewskim,"Biuletyn Historii Sztuki", t.46,nr 4, 1984. |
W cyklu 2022/23_L:
Lektury uzależnione są od wybranej problematyki ćwiczeń. Mimo to, warto, by uczestnicy zajęć zapoznali się z niżej wymienionymi publikacjami: A. Baranowski, Nurty, formy i centra barokowej architektury sakralnej w Wielkim Księstwie Litewskim,"Biuletyn Historii Sztuki", t.46,nr 4, 1984. |
W cyklu 2023/24_Z:
Lektury uzależnione są od wybranej problematyki ćwiczeń. Mimo to, warto, by uczestnicy zajęć zapoznali się z niżej wymienionymi publikacjami: A. Baranowski, Nurty, formy i centra barokowej architektury sakralnej w Wielkim Księstwie Litewskim,"Biuletyn Historii Sztuki", t.46,nr 4, 1984. |
W cyklu 2023/24_L:
Lektury uzależnione są od wybranej problematyki ćwiczeń. Mimo to, warto, by uczestnicy zajęć zapoznali się z niżej wymienionymi publikacjami: A. Baranowski, Nurty, formy i centra barokowej architektury sakralnej w Wielkim Księstwie Litewskim,"Biuletyn Historii Sztuki", t.46,nr 4, 1984. |
W cyklu 2024/25_Z:
Lektury uzależnione są od wybranej problematyki ćwiczeń. Mimo to, warto, by uczestnicy zajęć zapoznali się z niżej wymienionymi publikacjami: A. Baranowski, Nurty, formy i centra barokowej architektury sakralnej w Wielkim Księstwie Litewskim,"Biuletyn Historii Sztuki", t.46,nr 4, 1984. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa znajomość historii nowożytnej Polski |
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa znajomość historii nowożytnej Polski oraz terminologii z zakresu architektury. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa znajomość historii nowożytnej Polski |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowa znajomość historii nowożytnej Polski |
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowa znajomość historii nowożytnej Polski |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: