Architektura średniowieczna Polski WNHS-HS-AŚPć
Poznawanie dziejów polskiej architektury romańskiej, tworzenie całościowego obrazu przemian formalnych architektury w kontekście przemian społecznych i ważnych wydarzeń historycznych. Lektura podstawowych opracowań dotyczących dziejów polskiej architektury średniowiecznej,
zadawana co zajęcia. Dyskusja nad wynikami badań i problemami badawczymi znanymi z zadawanej literatury. Przeprowadzenie kwerend bibliotecznych i przygotowanie pracy pisemnej, następnie prezentowanej i omawianej na zajęciach. Komentarze prowadzącego dotyczące najważniejszych zjawisk artystycznych oraz wyróżniających się zabytków architektury.
Najważniejsze zagadnienia poruszane w trakcie zajęć:
1. Sztuka piastowska
2. Pierwsze budowle romańskie: katedry, kościoły parafialne, kościoły klasztorne (XI-XII wiek)
3. Architektura cystersów na Śląsku, w Wielkopolsce i Małopolsce (XIII w.)
4. Architektura franciszkanów i dominikanów (XIII-XIV w.)
5. Architektura za panowania Kazimierza Wielkiego
6. Architektura sakralna na Śląsku, Wielkopolsce i Mazowszu (XIV w.)
7. Architektura w Państwie Zakonu Krzyżackiego
8. Architektura późnogotycka w Królestwie Polskim i Wielkim Księstwie Litewskim (XV-XVI w.)
W cyklu 2021/22_L:
Poznawanie dziejów polskiej architektury romańskiej, tworzenie całościowego obrazu przemian formalnych architektury w kontekście przemian społecznych i ważnych wydarzeń historycznych. Lektura podstawowych opracowań dotyczących dziejów polskiej architektury średniowiecznej, Najważniejsze zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: |
W cyklu 2022/23_L:
oznawanie dziejów polskiej architektury romańskiej, tworzenie całościowego obrazu przemian formalnych architektury w kontekście przemian społecznych i ważnych wydarzeń historycznych. Lektura podstawowych opracowań dotyczących dziejów polskiej architektury średniowiecznej, zadawana co zajęcia. Dyskusja nad wynikami badań i problemami badawczymi znanymi z zadawanej literatury. Przeprowadzenie kwerend bibliotecznych i przygotowanie pracy pisemnej, następnie prezentowanej i omawianej na zajęciach. Komentarze prowadzącego dotyczące najważniejszych zjawisk artystycznych oraz wyróżniających się zabytków architektury. Najważniejsze zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: 1. Sztuka piastowska 2. Pierwsze budowle romańskie: katedry, kościoły parafialne, kościoły klasztorne (XI-XII wiek) 3. Architektura cystersów na Śląsku, w Wielkopolsce i Małopolsce (XIII w.) 4. Architektura franciszkanów i dominikanów (XIII-XIV w.) 5. Architektura za panowania Kazimierza Wielkiego 6. Architektura sakralna na Śląsku, Wielkopolsce i Mazowszu (XIV w.) 7. Architektura w Państwie Zakonu Krzyżackiego 8. Architektura późnogotycka w Królestwie Polskim i Wielkim Księstwie Litewskim (XV-XVI w.) |
W cyklu 2023/24_L:
oznawanie dziejów polskiej architektury romańskiej, tworzenie całościowego obrazu przemian formalnych architektury w kontekście przemian społecznych i ważnych wydarzeń historycznych. Lektura podstawowych opracowań dotyczących dziejów polskiej architektury średniowiecznej, zadawana co zajęcia. Dyskusja nad wynikami badań i problemami badawczymi znanymi z zadawanej literatury. Przeprowadzenie kwerend bibliotecznych i przygotowanie pracy pisemnej, następnie prezentowanej i omawianej na zajęciach. Komentarze prowadzącego dotyczące najważniejszych zjawisk artystycznych oraz wyróżniających się zabytków architektury. Najważniejsze zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: 1. Sztuka piastowska 2. Pierwsze budowle romańskie: katedry, kościoły parafialne, kościoły klasztorne (XI-XII wiek) 3. Architektura cystersów na Śląsku, w Wielkopolsce i Małopolsce (XIII w.) 4. Architektura franciszkanów i dominikanów (XIII-XIV w.) 5. Architektura za panowania Kazimierza Wielkiego 6. Architektura sakralna na Śląsku, Wielkopolsce i Mazowszu (XIV w.) 7. Architektura w Państwie Zakonu Krzyżackiego 8. Architektura późnogotycka w Królestwie Polskim i Wielkim Księstwie Litewskim (XV-XVI w.) |
W cyklu 2024/25_L:
Poznawanie dziejów polskiej architektury romańskiej, tworzenie całościowego obrazu przemian formalnych architektury w kontekście przemian społecznych i ważnych wydarzeń historycznych. Lektura podstawowych opracowań dotyczących dziejów polskiej architektury średniowiecznej, Najważniejsze zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: -aktywny udział w zajęciach, przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach, lista budowli jest prezentowana na pierwszych zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja oraz przygotowanie recenzji wybranej publikacji o architekturze nowożytnej=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2 | W cyklu 2023/24_Z: -aktywny udział w zajęciach, przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach (lista budowli jest prezentowana na pierwszych zajęciach) = 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja =1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2 | W cyklu 2024/25_L: Opis:
-obecność i udział w zajęciach oraz przygotowanie się do kolokwium końcowego= 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja uczestnikom zajęć=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2 | W cyklu 2022/23_Z: -aktywny udział w zajęciach, przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach, lista budowli jest prezentowana na pierwszych zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja oraz przygotowanie recenzji wybranej publikacji o architekturze nowożytnej=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2 | W cyklu 2024/25_Z: -aktywny udział w zajęciach, przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach (lista budowli jest prezentowana na pierwszych zajęciach) oraz 5 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru= 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja =1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2 | W cyklu 2023/24_L: -aktywny udział w zajęciach, przygotowanie się do kolokwium końcowego (pokaz slajdów z zabytków omawianych na zajęciach, lista budowli jest prezentowana na pierwszych zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja oraz przygotowanie recenzji wybranej publikacji o architekturze nowożytnej=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci i studentki mają przede wszystkim uzyskać orientację w przemianach formalnych polskiej architektury średniowiecznej i zdobyć umiejętność oceny jej wartości wobec osiągnięć najważniejszych centrów architektonicznych Europy. Po za przyswojeniem sobie podstawowej faktografii dziejów nowożytnej architektury polskiej, istotne jest także poznanie tendencji w metodologii badań nad architekturą, które zyskały znaczenie w ciągu ostatnich kilku dekad.
Ponadto,zyskują umiejętność krytycznej analizy problemów badawczych, doboru odpowiedniej metody badań, opracowania i prezentacji wyników badań, a także umiejętność udziału w dyskusji naukowej za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Opis:
-obecność i udział w zajęciach oraz przygotowanie się do kolokwium końcowego= 1 ECTS
- przygotowanie pracy zaliczeniowej i jej prezentacja uczestnikom zajęć=1 ECTS
Liczba ECTS w sumie: 2
Kryteria oceniania
Zajęcia oraz kolokwia zaliczeniowe będą się odbywały stacjonarnie.
(Ewentualne odbywanie zajęć w trybie online w czasie rzeczywistym jest uzależnione od decyzji władz uczelni. Zajęcia takie będą się odbywały na platformie MS Teams).
Ostateczna ocena zależna jest od:
a) obowiązkowej obecności na ćwiczeniach [dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu roku akademickiego],
b) aktywności w trakcie zajęć [udział w dyskusji opartej o wyznaczone wcześniej lektury oraz wykonywanie zadań pisemnych w trakcie zajęć]. Studenci, którzy nie będą aktywnie uczestniczyli w zajęciach, będą musieli odrabiać je na wyznaczonych przez prowadzącego dyżurach.
c) przygotowania w ciągu roku pracy pisemnej (1 sem. - stan badań, historia; 2 sem. - opis architektury) na temat zabytku wybranego z listy i zaprezentowania jej na zajęciach (tekst+prezentacja)
d) zaliczenia dwóch kolokwiów po 1 i 2 semestrze (slajdówka+5 pytań otwartych jednokrotnego wyboru), lub odpowiedzi ustnej w czasie rzeczywistym online (rozpoznanie zabytków+ wypowiedź ustna).
Nieprzygotowanie w terminie pracy pisemnej skutkuje niezaliczeniem przedmiotu i nie dopuszczeniem do egzaminu ustnego.
Kolokwium ze znajomości omawianych zabytków przeprowadzane jest na koniec zajęć i może mieć formę pisemną bądź ustną. W obu przypadkach zadania do rozwiązania mają taką samą formę. Student identyfikuje dzieła architektury spośród 20 slajdów oraz odpowiada na 5 pytań testowych jednokrotnego wyboru.
UWAGA: Niezaliczenie ćwiczeń w pierwszym lub drugim semestrze uniemożliwia przystąpienie do egzaminu z architektury średniowiecznej Europy.
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Adamski, Gotycka architektura sakralna na Śląsku w latach 1200-1420, Kraków 2017.
P. Crossley, Gothic architecture in the Reign of Casimir the Great. Church Architecture in Lesser Poland 1320-1380, Kraków 1985
Architektura gotycka w Polsce, red. T. Mroczko, M. Arszyński, Warszawa 1995.
Z. Świechowski, Sztuka romańska w Polsce, Warszawa 1974.
Z. Świechowski, Sztuka polska. Romanizm, t. 1, Warszawa 2004, 2006.
Sz. Skibiński, K. Zalewska-Lorkiewicz, Sztuka polska. Gotyk, t. 2, Warszawa 2010.
Literatura dodatkowa jest zależna od tematyki zadanej do napisania pracy zaliczeniowej.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa znajomość historii średniowiecznej Polski. |
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa znajomość historii średniowiecznej Polski. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowa znajomość historii średniowiecznej Polski. |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawowa znajomość historii średniowiecznej Polski. |
W cyklu 2024/25_Z:
Podstawowa znajomość historii średniowiecznej Polski. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: