Środowisko artystyczne Zakopanego w XX w. Wybrane zagadnienia WNHS-HS-ŚAZ
Zakres tematów:
Podczas wykładów poruszone zostaną
1. ogólne zagadnienia, jak:
- kształtowanie się fenomenu zakopiańszczyzny i mody na góralszczyznę
- sztuka ludowa Podhala jako element „narodowotwórczy” w PRL
- ludowość na sprzedaż (Zakopiańskie Warsztaty Wzorcowe)
- modernizm zakopiański
- tzw. nowy styl zakopiański
2. zagadnienia bardziej szczegółowe, dotyczące ruchu wystawienniczego i instytucji, jak:
- zakopiańscy nowocześni - Salony Marcowe
- Ogólnokrajowe i międzynarodowe wystawy sztuki ludowej i sztuki użytkowej
- Zespół Szkół Plastycznych i „Budowlanka” a tradycja Państwowej Szkoły Przemysłu Drzewnego
- współczesne dziedzictwo kulturowe Zakopanego - wyzwania i perspektywy
3. zaprezentowane zostaną sylwetki twórcze wybranych artystów, ukazane w szerszym kontekście współczesnej im kultury i sytuacji społeczno-historycznej. Wśród omówionych osobowości znajdą się rzeźbiarze, malarze, graficy, twórcy tkanin i rzemiosła artystycznego, będą to zarówno nauczyciele jak i wychowankowie Szkoły Kenara, przedstawiciele prądów nowoczesnych (neoawangardowych) jak i tradycjonaliści, niektórzy wciąż aktywni w środowisku zakopiańskim, ogólnopolskim i międzynarodowym. Będą to m.in.:
- Maria Bujakowa
- Antoni Kenar i Halina Micińska-Kenarowa
- Antoni i Halina, Marcin i Magdalena Rząsowie
- Władysław Hasior
- Kazimierz Brzozowski i Barbara Gawdzik-Brzozowska
- Anna Górska
- Grzegorz Pecuch
- Antoni Burzec
- Jerzy Fober
- Stanisław i Józef Kulonowie
- Maciej Szańkowski
- Henryk Morel
- Marian Wnuk
- Paweł Szczerba
- Kłosowscy i willa „Cicha”
- Stanisław Sikora
W cyklu 2022/23_L:
Zakres tematów: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I st. studiów:
WIEDZA
Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki.
Studentka/student zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
Studentka/student Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
Studentka/student posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
Studentka/student potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
II st. stud.
WIEDZA
Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne; zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki.
Studentka/student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma uporządkowaną znajomość teorii i metodologii stosowanych w historii sztuki oraz zna jej najnowsze osiągnięcia.
Studentka/student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki świata i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI
Studentka/student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Studentka/student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
KOMPETENCJE
Studentka/student jest gotowy do samodzielnego kształcenia się i korzystania z konsultacji specjalistycznych. Docenia wartość wiedzy ekspertów, ale jednocześnie jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie. Jest przygotowany do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego, w których jest gotów odgrywać rolę lidera.
ECTS 2 = 2x 25-30 godz.
30 godz. - uczestnictwo w wykładzie
30 godz. - lektura, opracowanie pracy pisemnej
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności) i pracy pisemnej.
- Ocenę dostateczną (3) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział wykazując zainteresowanie pogłębieniem wiedzy w zakresie prezentowanej problematyki; wykazuje wiedzę w zakresie dziejów sztuki i oddziaływania nurtów i teorii humanistyki na sztuki plastyczne - w zakresie objętym programem wykładu.
- Ocenę dobrą (4) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pracę pisemną o tematyce z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki.
- Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pisemną pracę dotyczącą wybranego zagadnienia z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanym materiałem ilustracyjnym, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. Katarzyna Chrudzimska-Uhera, „Barwa drewna”. O kryteriach oceny i interpretacji twórczości rzeźbiarzy zakopiańskich w polskiej krytyce artystycznej i wystawiennictwie od zakończenia II wojny światowej do wystawy Sztuka Ludowa w 30-leciu PRL, „Saeculum Christianum” t. XXVIII/2021, s. 122-142.
2. Piotr Korduba, Ludowość na sprzedaż. Towarzystwo Popierania Przemysłu Ludowego, Cepelia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa 2013.
3. Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości, numer specjalny: „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2013, nr 1.
4. Zbigniew Moździerz, Architektura i rozwój przestrzenny Zakopanego 1600-2021, wyd. II posz. i popr., Zakopane 2021. 4. Halina Kenarowa, Od Zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego do szkoły Kenara, Kraków 1978.
5. Bernadeta Stano, Odwilż w Zakopanem. Salony Marcowe 1958-1960, Kraków 2009.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
6. Jerzy Kochanowski, „Wolne miasto” Zakopane 1956-1970, Kraków 2019.
7. Antoni Kroch, Wesołego Alleluja Polsko Ludowa czyli o pogmatwanych dziejach chłopskiej kultury plastycznej na ziemiach polskich, Warszawa 2014.
8. Polska – kraj folkloru, red. Joanna Kordjak, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki 2016.
9. Aleksander Gurgul, Podhale. Wszystko na sprzedaż, Wołowiec 2022.
10. Zakopane. Wyrzeźbione, namalowane, Villa La Fleur, Konstancin 2023.
W cyklu 2022/23_L:
1. Czterysta lat dziejów Zakopanego, red. Renata Dutkowa, Kraków 1991. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów. |
W cyklu 2024/25_L:
Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności objętych dotychczasowym tokiem studiów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: