Historia starożytna powszechna (Grecja) - wykład WNHS-HI-WSPG
Zagadnienia
1. Wprowadzenie. Geografia świata greckiego.
2. Cywilizacja minojska.
2. Cywilizacja mykeńska. Język grecki.
3. Grecja archaiczna.
4. Powstanie i rozwój polis.
4. Religia grecka.
5. Kultura grecka.
6. Źródła do historii Grecji. Omówienie największych historyków.
7. Wielka kolonizacja.
8. Ateny w czasach archaicznych.
9. Zjawisko tyranii w Grecji.
10. Sparta.
11. Ateny w epoce klasycznej. Demokracja ateńska.
12. Wojny perskie (2 wykłady).
13. Wojna peloponeska (2 wykłady).
W cyklu 2021/22_Z:
Lista zagadnień: Język grecki, kultura i religia Greków |
W cyklu 2022/23_Z:
Lista zagadnień: Język grecki, kultura i religia Greków |
W cyklu 2023/24_Z:
Lista zagadnień: Język grecki, kultura i religia Greków |
W cyklu 2024/25_Z:
Lista zagadnień: Język grecki, kultura i religia Greków |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Opis ECTS, nakład pracy studenta/studentki:
30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie
2 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład
3 godz. – bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu
25 godz. – przygotowanie do kolokwium, osobiste lektury
60 godz. – razem
2 punkty ECTS
Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Kryteria oceniania
Student zna najważniejszą faktografię historii Rzymu faktografię starożytnej historii Grecji od czasów minojskich do hellenistycznych (do Aleksandra Wielkiego).
- ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowej faktografii historii Grecji
- ocena 3 (dst): Student zna zaledwie najważniejszą faktografię historii Grecji
- ocena 4 (db): Student zna dobrze najważniejszą faktografię historii Grecji
- ocena 5 (bdb): Student zna bardzo odbrze najważniejszą faktografię historii Rzymu i potrafi wskazać zależności między wydarzaniami.
Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych
- ocena 2 (ndst): Student nie potrafi interpretować faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych
- ocena 3 (dst): Student potrafi interpretować zaledwie podstawowe fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych
- ocena 4 (db): Student potrafi interpretować większość poznanych faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych
- ocena 5 (bdb): Student potrafi interpretować poznane fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych ukazując istniejące hipotezy interpretacyjne.
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań
- ocena 2 (ndst): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań
- ocena 3 (dst): Potrafi wyszukiwać zaledwie podstawowe informacje z wykorzystaniem tylko podstawowych źródeł i opracowań
- ocena 4 (db): Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań
- ocena 5 (bdb): Potrafi wyszukiwać samodzielnie analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków
- ocena 2 (ndst): Student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków
- ocena 3 (dst): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem podstawowych poglądów innych autorów
- ocena 4 (db): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów
- ocena 5 (bdb): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania własnych wniosków
Na zakończenie zajęć jest przewidziany egzamin pisemny.
Literatura
Podręczniki obowiązkowe:
Bravo Benedetto, Wipszycka Ewa i inn., Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988–1992.
Jaczynowska J., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 1999
Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Wybrana literatura pomocnicza:
Kulesza R., Wojna peloponeska, Warszawa 2006.
Kulesza R., Maraton, Warszawa 2005.
Martin Th. R., Starożytna Grecja od czasów prehistorycznych do okresu hellenistycznego, Warszawa 1998
Lengauer W., Starożytna Grecja okresu archaicznego i klasycznego, Warszawa 1999.
Vernant J.-P., Człowiek Grecji, Warszawa 2000.
Wipszycka-Bravo E. (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji I Rzymu, t. I - III, Warszawa 1999 – 2001.
Wunderlich H. G., Tajemnica Krety, Dokąd byk porwał Europę, czyli o korzeniach kultury europejskiej, Kraków 2003.
W cyklu 2021/22_Z:
Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. |
W cyklu 2022/23_Z:
Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. |
W cyklu 2023/24_Z:
Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. |
W cyklu 2024/25_Z:
Ziółkowski Adam, Historia powszechna. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: