Żuławy Wiślane. Społeczno-religijny tygiel i gospodarczy spichlerz w latach 1466-1945 WNHS-HI-WMstIWZ
Student zapozna się z dziejami regionu, który po 1945 r. ponownie znalazł się w granicach państwa polskiego, a z powodu położenia geograficznego, ukształtowania terenu i wysoko rozwiniętej kultury agrarnej nadal stanowi obszar wyjątkowy. Wykład monograficzny odwołuje się do wiedzy już nabytej przez studenta, szczególnie w trakcie zajęć z zakresu historii średniowiecznej i nowożytnej Polski. Tematyka wykładu monograficznego wprawdzie bardzo szczegółowo odwołuje się spraw społecznych, religijnych, ekonomicznych i kulturowych na niewielkim terenie żuławskim, ale prezentuje te zagadnienia na tle dziejów Pomorza Gdańskiego.
W cyklu 2022/23_Z:
1. Literatura przedmiotu. Topografia Żuław i regionu |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna ogólnie dzieje Pomorza Gdańskiego i genezę powstania Prus Królewskich
- ma wiedzę o relacjach międzywyznaniowych w nowożytnej Polsce
- ma wiedzę o związkach Prus Królewskich z Koroną i państwem niemieckim
Umiejętności:
- posługuje się faktami historycznymi w ocenie historii Pomorza Gdańskiego i Prus Królewskich
- poddaje krytyce opinie o stosunkach religijnych w nowożytnej Polsce
- analizuje zakres i znaczenie Żuław w dziejach regionu oraz państwa niemieckiego i polskiego
Kompetencje:
- zachowuje krytycyzm w ocenie relacji międzywyznaniowych w nowożytnej Polsce
- dyskutuje o znaczeniu historycznym i gospodarczym Żuław
- rozumie wyjątkowość terenów żuławskich
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć: 30 godz.
Konsultacje: 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 15
Razem: 85godzin czyli 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza.
Ocena 2 (ndst): student nie ma podstawowej wiedzy o przeszłości Żuław;
ocena 3 (dst): student ma w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę o przeszłości Żuław;
Ocena 4 (db): student ma szeroką wiedzę o o przeszłości Żuław;
Ocena 5 (bdb): student zna literaturę przedmiotu; posiada szeroką wiedzę o przeszłości Żuław.
Umiejętności.
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi przedstawić podstawowych wydarzeń historycznych związanych z przeszłością Żuław;
Ocena 3 (dst): student potrafi przedstawić nieliczne wydarzenia historyczne związane z przeszłością Żuław;
Ocena 4 (db): student potrafi poprawnie przedstawić wydarzenia historyczne związane z Żuław;
Ocena 5 (bdb): student potrafi poprawnie przedstawić wszystkie wydarzenia historyczne związane z przeszłością Żuław.
Kompetencje.
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu historii Żuław, nie potrafi w sposób chronologiczny przedstawić wydarzeń historycznych związanych z tą krainą, nie potrafi interpretować faktów historycznych;
Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu historii Żuław, w sposób chronologiczny przedstawia główne wydarzenia historyczne z tego okresu na tym terenie, nie potrafi prawidłowo interpretować faktów historycznych związanych z przeszłością Żuław;
Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu historii Żuław, w sposób chronologiczny przedstawia główne wydarzenia z tego okresu, prawidłowo interpretuje fakty historyczne;
Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu historii Żuław, w sposób chronologiczny przedstawia wszystkie wydarzenia z tego okresu, prawidłowo interpretuje fakty historyczne.
Egzamin ustny na zakończenie. Zaliczenie lektury.
Literatura
M. Józefczyk, Z dziejów religijnych Pomezanii w XVII wieku, Tom I. Synteza dziejów, Malbork 2012, Tom II. Źródła do dziejów XVII- wiecznej Pomezanii, Malbork 2013.
M. Józefczyk, Z dziejów religijnych Pomezanii w XVIII wieku, Tom I. Synteza dziejów, Malbork 2015, Tom II. Źródła do dziejów XVIII- wiecznej Pomezanii, Malbork 2015.
E. Kizik, Mennonici w Gdańsku, Elblągu i na Żuławach Wiślanych w drugiej połowie XVII i w XVIII w. Studium z dziejów małej społeczności wyznaniowej, Gdańsk 1994.
G. Berendt, Żydzi w Nowym Dworze Gdańskim w XIX i XX wieku, w: Żuławy i Mierzeja Wiślana – Moje miejsce na ziemi, red. D.A. Dekański, Gdańsk 2001.
W. Długokęcki, Osadnictwo na Żuławach w XIII i początkach XIV w., Malbork 1992.
W. Długokęcki, Młyny w Malborku i okolicy od XIII do XIX wieku, Malbork 2004.
W. Zawadzki, Duchowieństwo katolickie oficjalatu pomezańskiego w latach 1525-1821, Elbląg 2009, tom I. Studium prozopograficzne, ss. 466; tom II. Słownik, ss. 437.
W. Zawadzki, Kapłani diecezjalni Żuław Wielkich i Małych oraz Powiśla w latach 1525-1945, Studia Gdańskie XXVII (2010), s. 153-164.
W. Zawadzki, Kościół ewangelicko reformowany w Inspektoracie Górnopruskim i Zachodniopruskim (Elbląska Superintendentura Reformowana) w latach 1781-1817, Gdański Rocznik Ewangelicki 13 (2019), s. 57-96.
W. Zawadzki, Żuławy Malborskie i Elbląskie 1772-1945. Perspektywa społeczno-religijna, Pelplin 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: