Źródła archiwalne do badań genealogicznych z okresu staropolskiego i XIX wieku WNHS-HI-WM-ZABG
Wykład obejmuje zagadnienia z zakresu źródłoznawstwa genealogicznego i wprowadza w problematykę źródeł archiwalnych wykorzystywanych w badaniach genealogicznych poprzez charakterystykę ich cech formalnych oraz zawartości. Przedstawione zostaną różne rodzaje i gatunki źródeł z okresu staropolskiego i czasów zaborów: księgi metrykalne potrydenckie, akta biskupie, kapitulne, konsystorskie, wizytacje kościelne, inwentarze dóbr kościelnych, księgi grodzkie i ziemskie, księgi miejskie, cechowe, komisji dobrego porządku, herbarze, archiwa rodzinne, Metryka Koronna i Metryka Litewska, Archiwum Skarbu Koronnego, akta stanu cywilnego i metrykalne po 1795 r., źródła aktowe z terenu zaboru austriackiego (Metryka Józefińska, Metryka Franciszkańska, katastry gruntowe, szematyzmy, spisy wyborców, spisy ludności, zaświadczenia dotyczące prawa swojszczyzny, akta notarialne, sądowe, szkolne, listy strat CK armii), źródła aktowe z terenu zaboru rosyjskiego (dokumentacja własnościowa, tabele prestacyjne, likwidacyjne akta notarialne, Księgi Ludności Stałej, spisy zesłanych, poborowych, Heroldia, akta szkolne, źródła aktowe z terenu zaboru pruskiego (Kataster Karoliński, Kataster Fryderycjański, recesy uwłaszczeniowe, księgi gruntowe, księgi dusz, kartoteka ewidencji ludności, akta notarialne, sądowe, szkół)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HI1 _W09 Ma wiedzę na temat podstawowych metody analizy i interpretacji
źródła historycznego
HI1 _W11 Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna najważniejsze dla historyka wydawnictwa naukowe. Zna najważniejsze archiwa, muzea i biblioteki w Polsce oraz profil ich zasobów
HI1 _U1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować
oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów.
HI1 _U02 Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł
historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania, społecznego oraz miejsca w procesie historycznokulturowym.
HI1 _U03 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze.
HI1 _K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie
potrzebę ciągłego samokształcenia.
HI1 _K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa
kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym
Ponadto:
EK 1 student posiada wiedzę w zakresie typologii źródeł archiwalnych do badań genealogicznych z okresu staropolskiego, a także z czasów zaborów
EK 2 student posiada wiedzę w zakresie krytyki i analizy źródeł archiwalnych do badań genealogicznych z okresu staropolskiego, a także z czasów zaborów
EK 3 student posiada umiejętność wyszukiwania i użytkowania źródeł archiwalnych do badań genealogicznych z okresu staropolskiego, a także z czasów zaborów
Kryteria oceniania
Ocena 5 (bdb)
EK 1 student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie typologii źródeł archiwalnych do badań genealogicznych z okresu staropolskiego, a także z czasów zaborów
EK 2 student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie krytyki i analizy źródeł archiwalnych do badań genealogicznych z okresu staropolskiego, a także z czasów zaborów
EK 3 student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania i użytkowania źródeł archiwalnych do badań genealogicznych z okresu staropolskiego, a także z czasów zaborów
Ocena 4 (db)
EK 1 student posiada dobrą wiedzę w zakresie typologii źródeł archiwalnych do badań genealogicznych z okresu staropolskiego, a także z czasów zaborów
EK 2 student posiada dobrą wiedzę w zakresie krytyki i analizy źródeł archiwalnych do badań genealogicznych z okresu staropolskiego, a także z czasów zaborów
EK 3 student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania i użytkowania źródeł archiwalnych do badań genealogicznych z okresu staropolskiego, a także z czasów zaborów
Ocena 3 (dst)
EK 1 student posiada podstawową wiedzę w zakresie typologii źródeł archiwalnych do badań genealogicznych z okresu staropolskiego, a także z czasów zaborów
EK 2 student posiada podstawową wiedzę w zakresie krytyki i analizy źródeł archiwalnych do badań genealogicznych z okresu staropolskiego, a także z czasów zaborów
EK 3 student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i użytkowania źródeł archiwalnych do badań genealogicznych z okresu staropolskiego, a także z czasów zaborów
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Dworzaczek W., Genealogia, Warszawa 1959.
Prinke R., Przewodnik genealoga amatora, Warszawa 1992.
Dyplomatyka staropolska, red. T. Jurek, Warszawa 2015.
Lireatura uzupełniająca:
Dyjakowska M., Rejestracja stanu cywilnego w Polsce przedrozbiorowej, "Metryka. studia z zakresu prawa osobowego i rejestracji stanu cywilnego" 2/2012, nr 1, s. 19-42.
Dyjakowska, M.,. Rejestracja stanu cywilnego w Księstwie Warszawskim i w Królestwie Polskim, "Metryka. Studia z zakresu prawa osobowego i rejestracji stanu cywilnego", 3/2013, nr 1, s. 17-42
Gaj R. M., System rejestracji stanu cywilnego na ziemiach polskich pod zaborami. Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: