Historia nowożytna powszechna, Polski i Kościoła WNHS-HI-SemLicDM
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNI8L8VxeS3XVGCgajs0D5g04Adg6YkwggE9cOti0aiw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f821210e-c91c-49aa-a66b-3f8ab5d04cc8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNI8L8VxeS3XVGCgajs0D5g04Adg6YkwggE9cOti0aiw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f821210e-c91c-49aa-a66b-3f8ab5d04cc8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNI8L8VxeS3XVGCgajs0D5g04Adg6YkwggE9cOti0aiw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f821210e-c91c-49aa-a66b-3f8ab5d04cc8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNI8L8VxeS3XVGCgajs0D5g04Adg6YkwggE9cOti0aiw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f821210e-c91c-49aa-a66b-3f8ab5d04cc8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aNI8L8VxeS3XVGCgajs0D5g04Adg6YkwggE9cOti0aiw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f821210e-c91c-49aa-a66b-3f8ab5d04cc8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Treści merytoryczne:
Doskonalenie warsztatu badawczego pozwalającego na opracowywanie wybranych tematów licencjackich w zakresie historii nowożytnej. Praca licencjacka zakłada naukowe opracowanie informacji źródłowych z wykorzystaniem literatury przedmiotu.
Metody oceny:
Student jest oceniany na podstawie postępów w opracowywaniu tematu pracy licencjackiej. Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie przyjętej przez promotora pracy licencjackiej.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Zajęcia wprowadzające; wybór tematów prac; etyka badań naukowych. |
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia składają się z modułów organizacyjno-technicznych, podczas których omawiana jest technika pisania prac i zaliczane są kolejne etapy w ich przygotowaniu oraz modułów merytorycznych, kiedy studenci prezentują w formie referatów wyniki dotychczasowych badań i postępy w pracy. |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Zajęcia wprowadzające; wybór tematów prac; etyka badań naukowych. W roku akademickim 2022/23 realizowane są zagadnienia z zakresu ochrony południowo-wschodnich granic Korony oraz dyplomacji na kierunku osmańskim oraz dziejów Osmanów i ich lenników w epoce nowożytnej i ich kontaktów z Polską. Do wyboru przewidziano następujące tematy: 1. Najazd tatarski w 1512 r. |
W cyklu 2022/23_L:
1. Zajęcia wprowadzające; wybór tematów prac; etyka badań naukowych. W roku akademickim 2022/23 realizowane są zagadnienia z zakresu ochrony południowo-wschodnich granic Korony oraz dyplomacji na kierunku osmańskim oraz dziejów Osmanów i ich lenników w epoce nowożytnej i ich kontaktów z Polską. Do wyboru przewidziano następujące tematy: 1. Najazd tatarski w 1512 r. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Zajęcia wprowadzające; wybór tematów prac; etyka badań naukowych. |
W cyklu 2023/24_L:
1. Omówienie pierwszych rozdziałów prac.. W roku akademickim 2023/24 realizowane są zagadnienia z zakresu ochrony południowo-wschodnich granic Korony oraz dyplomacji na kierunku osmańskim oraz dziejów Osmanów i ich lenników w epoce nowożytnej i ich kontaktów z Polską. Do wyboru przewidziano następujące tematy: 1. Najazd tatarski w 1512 r. |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Zajęcia wprowadzające; wybór tematów prac; etyka badań naukowych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK-1(HI1_W04)
Posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka. Posiada podstawową wiedzę z zakresu metodologii historii.
EK-2(HI1_W09)
Ma wiedzę na temat podstawowych metod analizy i interpretacji źródła historycznego.
Umiejętności:
EK-3(HI1_U01)
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów.
EK-4(K_U07)
Posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych w zakresie historii, zarówno na temat zagadnień ogólnych, jak i szczególowych.
EK-5(KU_01)
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.
ECTS: 22:
1. Obecność na zajęciach = 2 pkt (60 godz.),
2. Przygotowanie się do zajęć (lektury) = 2 pkt
3. Aktywny udział (dyskusja) = 2 pkt,
4. Kwerenda archiwalno-biblioteczna = 10 pkt
5. Pisanie pracy dyplomowej = 5 pkt,
6. Przygotowanie się do egzaminu dyplomowego = 1 pkt
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Student oceniany jest na podstawie zaangażowania, a więc osiągania wyznaczonych elementów pracy w trakcie 1. semestru wraz z zaliczeniem pierwszego rozdziału na koniec pierwszego semestru i wyników w pisaniu pracy dyplomowej. Zaliczenie 1. semestru zgodnie z obowiązującymi kryteriami jest warunkiem kontynuowania pracy w 2. semestrze i w efekcie pozytywnej oceny ostatecznej. Końcową ocenę wystawiają promotor i recenzent pracy.
Literatura
Podstawowa bibliografia:
Wójcik Z., Historia powszechna. Wiek XVI-XVII, Warszawa 1995,
Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa 1994,
Bazylow L., Historia powszechna 1492-1648, Warszawa 2001,
Kersten A., Maciszewski J., Historia powszechna 1648-1789, Warszawa 1971,
Historia Kościoła w Polsce, red. Kumor B., Obertyński Z., t. I cz. II, Poznań-Warszawa, 1974.
Kumor B., Historia Kościoła, t. V – VI, Lublin 2004 i następne wydania.
Augustyniak U., Historia Polski. 1572-1795, W. 2008; Backvis C., Szkice z dziejów kultury staropolskiej, W. 1975;Bogucka M., Człowiek i świat. Studia z dziejów kultury i mentalności XV-XVIII w., W. 2008; Boguska M., Samsonowicz H., Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej, W. 1973; Ekes J., Złota demokracja, Kraków 2010; Dzięgielewski J., Sejmy elekcyjne-elektorzy-elekcje. 1573-1674, Pułtusk 2003; Historia Sejmu Polskiego, t. I, W.1984;Filipczak-Kocur A., Skarbowość Rzeczypospolitej 1587-1648, W. 2006; Grześkowiak-Krwawicz A., Regina Libertas. Wolność w polskiej myśli politycznej XVIIIw., Gdańsk 2006; Konopczyński W., Dzieje polski nowożytnej, W.1986 i wyd. następne; Maciszewski J., Szlachta polska i jej państwo, W. 1986; Markiewicz M., Historia Polski 1492-1795, Kraków 2004; Ochmann-Staniszewska S., Dynastia Wazów w Polsce, W. 2006; Opaliński E., Sejm srebrnego wieku 1587-1652, W. 2001; Sucheni-Grabowska A., Spory królów ze szlachtą w złotym wieku, Kraków 1988; Tazbir J., Państwo bez stosów, Warszawa 1967;Wyczański A., Polska Rzeczą Pospolitą szlachecką, W. 1991; Zarys historii gospodarstwa wiejskiego w Polsce, t. II, w. 1964
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura dostosowana do zakresu tematu poszczególnych prac. |
W cyklu 2021/22_L:
Zob. informacje podstawowe. Literatura szczegółowa do wybranego tematu pracy jest przygotowywana we współpracy z promotorem w trakcie zajęć. |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura dostosowana do zakresu tematu poszczególnych prac. |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura dostosowana do zakresu tematu poszczególnych prac. |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura dostosowana do zakresu tematu poszczególnych prac. Szczególnie uwzględniamy edycje źródłowe obejmujące: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura dostosowana do zakresu tematu poszczególnych prac. |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura dostosowana do zakresu tematu poszczególnych prac. Szczególnie uwzględniamy edycje źródłowe obejmujące: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Biegła znajomość języka polskiego. Przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu historii nowożytnej Polski i powszechnej. Pogłębiona wiedza z zakresu wybranego tematu pracy dyplomowej. |
W cyklu 2021/22_L:
Biegła znajomość języka polskiego. Przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu historii nowożytnej Polski i powszechnej. Pogłębiona wiedza z zakresu wybranego tematu pracy dyplomowej. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagana jest biegła znajomość języka polskiego. Przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu historii nowożytnej Polski i powszechnej. Pogłębiona wiedza z zakresu wybranego tematu pracy dyplomowej. |
W cyklu 2022/23_L:
Wymagana jest biegła znajomość języka polskiego. Przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu historii nowożytnej Polski i powszechnej. Pogłębiona wiedza z zakresu wybranego tematu pracy dyplomowej. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagana jest biegła znajomość języka polskiego. Przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu historii nowożytnej Polski i powszechnej. Pogłębiona wiedza z zakresu wybranego tematu pracy dyplomowej. |
W cyklu 2023/24_L:
Wymagana jest biegła znajomość języka polskiego. Przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu historii nowożytnej Polski i powszechnej. Pogłębiona wiedza z zakresu wybranego tematu pracy dyplomowej. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagana jest biegła znajomość języka polskiego. Przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu historii nowożytnej Polski i powszechnej. Pogłębiona wiedza z zakresu wybranego tematu pracy dyplomowej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: