Przygotowanie dydaktyczne do nauczania drugiego przedmiotu Wiedza o społeczeństwie - wykład WNHS-HI-PDWoswyk
Zajęcia będą prowadzone zgodnie z przyjętym ramowym planem nauczania dydaktyki wiedzy o społeczeństwie. Ich celem ma być m.in.:
- zapoznanie studentów z obowiązującą podstawą programową WOS dla szkoły podstawowej oraz szkoły ponadpodstawowej;
- przekazanie umiejętności planowania lekcji, rozkładu materiału, określania celów, pisania konspektów;
- zapoznaje studentów ze środkami nauczania jak podręczniki szkolne, teksty źródłowe, ilustracje, środki multimedialne;
- zapoznanie studenta ze specyfiką nauczania przedmiotu w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;
- zapoznanie z metodami i formami pracy z uczniami na zajęciach wraz z wykorzystaniem odpowiednich środków dydaktycznych;
- zapoznanie studenta z ogólnymi przepisami prawa oświatowego dotyczącymi pracy nauczyciela w szkole (w tym przepisami dotyczącymi przeprowadzania egzaminów państwowych);
- zapoznanie studenta z funkcjami oceny, a także rodzajami i metodami oceniania pracy uczniów;
- nabycie i doskonalenie umiejętności pracy z uczniami w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (poprzez m.in. dobór treści i metod nauczania, w tym aktywizujących);
- nabycie i doskonalenie umiejętności wykorzystania metod technologii informatycznych w pracy z uczniami;
- nabycie i doskonalenie umiejętności tworzenia materiałów, zadań i innych pomocy naukowych dla uczniów;
- nabycie umiejętności przygotowywania wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych (także zapoznanie z przepisami BHP podczas wycieczki);
- nabycie i doskonalenie umiejętności tworzenia scenariusza lekcji, cyklu lekcji, rozkładu materiału oraz sposobów konstruowania prac sprawdzających wiedzę i umiejętności ucznia;
- doskonalenie umiejętności przeprowadzania diagnozy przygotowania ucznia (wstępnej oraz w trakcie nauczania);
- doskonalenie kompetencji nauczyciela jako wychowawcy, przewodniczącego zespołu przedmiotowego itp.;
- doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie własnego rozwoju zawodowego oraz potrzeby współpracy nauczyciel-uczeń i nauczyciel-rodzic/opiekun.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Efekty w zakresie wiedzy:
a) na ocenę bardzo dobrą student:
- precyzyjnie wyjaśnia cele zajęć;
- samodzielnie wykazuje różnice w pracy zawodowej nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, uwzględniając wykorzystywane środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami;
- samodzielnie omawia przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela wiedzy o społeczeństwie w szkole, a także przepisy dotyczące przeprowadzania egzaminów państwowych;
- samodzielnie definiuje pojęcie oceny, opisując jej funkcje, a także rodzaje i metody oceniania pracy uczniów;
- precyzyjnie wymienia treści nauczania wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z uwzględnieniem typów szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum, szkoły branżowe).
b) na ocenę dobrą student:
- krótko wyjaśnia cele zajęć;
- wykazuje najważniejsze różnice w pracy zawodowej nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, uwzględniając wykorzystywane środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami;
- omawia większość kluczowych przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela wiedzy o społeczeństwie w szkole, a także przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminów państwowych;
- krótko definiuje pojęcie oceny, wymieniając jej funkcje, a także rodzaje i metody oceniania pracy uczniów;
- wymienia większość treści nauczania wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z uwzględnieniem typów szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum, szkoły branżowe).
c) na ocenę dostateczną student:
- wymienia najważniejsze cele zajęć;
- wykazuje podstawowe różnice w pracy zawodowej nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, uwzględniając przykłady wykorzystywanych środków dydaktycznych, metod i form pracy z uczniami;
- omawia podstawowe przepisy prawa oświatowego dotyczące pracy nauczyciela wiedzy o społeczeństwie w szkole, a także przepisy dotyczące przeprowadzania egzaminów państwowych;
- objaśnia pojęcie oceny, wymieniając jej podstawowe funkcje, a także rodzaje i metody oceniania pracy uczniów (ocenianie bieżące, semestralne, roczne, wewnętrzne, zewnętrzne, holistyczne);
- wymienia najważniejsze treści nauczania wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (z uwzględnieniem typów szkół ponadpodstawowych: liceum, technikum, szkoły branżowe).
Efekty w zakresie umiejętności:
a) na ocenę bardzo dobrą student:
- samodzielnie proponuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami podczas konstruowania i porządkowania własnego warsztatu nauczyciela;
- odpowiednio wykorzystuje zagadnienia i pojęcia związane z przedmiotem;
- samodzielnie proponuje i planuje organizację wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w związku z nauczanym przedmiotem.
b) na ocenę dobrą student:
- z pomocą nauczyciela proponuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami podczas konstruowania i porządkowania własnego warsztatu nauczyciela;
- częściowo odpowiednio wykorzystuje zagadnienia i pojęcia związane z przedmiotem;
- proponuje organizację wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w związku z nauczanym przedmiotem.
c) na ocenę dostateczną student:
- tylko porządkuje treści, środki dydaktyczne, metody i formy pracy z uczniami podczas konstruowania i porządkowania własnego warsztatu nauczyciela;
- częściowo odpowiednio wykorzystuje wybrane zagadnienia i najważniejsze pojęcia związane z przedmiotem;
- według podanego schematu z pomocą nauczyciela planuje organizację wycieczek szkolnych, klasowych lub tematycznych w związku z nauczanym przedmiotem.
Zaliczenie przedmiotu - rozkład materiału z WOS-u - szkoła podstawowa
Literatura
1. J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole, teoria i praktyka, Warszawa 2011;
2. D. Ura, M. Gensler, Wybrane problemy z metodyki nauczania wiedzy o społeczeństwie, Warszawa 1996;
3. D. Buehl, Strategie aktywnego nauczania czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Kraków 2004;
4. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 2004;
5. A. Glimos-Nagórska, Rola i funkcja podręcznika jako podstawowego środka dydaktycznego, Wiad. Hist. 1980 nr 2 s. 76-81;
6. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 2000;
7. Podstawa programowa WOS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: