Historia starożytna powszechna (Grecja) - ćwiczenia WNHS-HI-HSPG
Tematy zajęć
1. Wprowadzenie w zajęcia. Metodologia badań nad historią starożytnej Grecji. Zapoznanie z pomocami naukowymi.
2. Zagadnienie edycji i krytyki źródeł starożytnych.
3. Książka starożytna i transmisja tekstu.
4. Wartość historyczna mitologii.
5. Powstanie polis. (2 zajęcia)
6. Iliada i Odyseja jako źródła historyczne. Uzbrojenie przedstawione w Ilidzie.
7. Sympozjon i kultura arystokratyczna. (2 zajęcia)
8. „Dzieje” Herodota. (2 zajęcia)
9. „Anabasis” Ksenofonta.
10. „Wojna peloponeska” Tukidydesa. (2 zajęcia)
11. Wybrane zagadnienia z historii wczesnego chrześcijaństwa.
W cyklu 2021/22_Z:
1.Wprowadzenie w tematykę zajęć. Specyfika badań nad starożytnością. Bibliografia źródeł, opracowań, słowników i encyklopedii. |
W cyklu 2022/23_Z:
Lista zagadnień Wprowadzenie w zajęcia. Metodologia badań nad historią starożytnej Grecji. Zapoznanie z pomocami naukowymi. Zagadnienie edycji i krytyki źródeł starożytnych. Wartość historyczna mitologii. Iliada i Odyseja jako źródła historyczne. „Dzieje” Herodota. „Anabasis” Ksenofonta. „Wojna peloponeska” Tukidydesa. Wybrane zagadnienia z historii wczesnego chrześcijaństwa. |
W cyklu 2023/24_Z:
Lista zagadnień Wprowadzenie w zajęcia. Metodologia badań nad historią starożytnej Grecji. Zapoznanie z pomocami naukowymi. Zagadnienie edycji i krytyki źródeł starożytnych. Wartość historyczna mitologii. Iliada i Odyseja jako źródła historyczne. „Dzieje” Herodota. „Anabasis” Ksenofonta. „Wojna peloponeska” Tukidydesa. Wybrane zagadnienia z historii wczesnego chrześcijaństwa. |
W cyklu 2024/25_Z:
Lista zagadnień Wprowadzenie w zajęcia. Metodologia badań nad historią starożytnej Grecji. Zapoznanie z pomocami naukowymi. Zagadnienie edycji i krytyki źródeł starożytnych. Wartość historyczna mitologii. Iliada i Odyseja jako źródła historyczne. „Dzieje” Herodota. „Anabasis” Ksenofonta. „Wojna peloponeska” Tukidydesa. Wybrane zagadnienia z historii wczesnego chrześcijaństwa. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Obecność na zajęciach: 30 godz.
Lektura zadanych tekstów: 30 godz.
Przygotowanie pracy pisamnej: 30 godz. | W cyklu 2024/25_Z: Aktywność studenta:
30 godz. Udział w ćwiczeniach
5 godz. Konsultacje
40 godz. Przygotowanie do ćwiczeń
75 godz.= 3 pkt. ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Obecność na zajęciach: 30 godz.
Lektura zadanych tekstów: 30 godz.
Przygotowanie pracy pisamnej: 30 godz. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
1.Efekty kształcenia.
Wiedza
Student:
Ma wiedzę na temat podstawowych metody analizy i interpretacji źródła historycznego.
Posiada wiedzą o obowiązujących zasadach korzystania z dorobku naukowego innych badaczy i ich przywoływania. Zna aktualnie obowiązujące prawo własności intelektualnej oraz zasady etyki pracy naukowej.
Umiejętności
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów.
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych
Kompetencje
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
2. Opis ECTS
Aktywność studenta:
30 godz. Udział w ćwiczeniach
5 godz. Konsultacje
40 godz. Przygotowanie do ćwiczeń i do zaliczenia
75 godz.= 3 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach, a także zaliczenie pisemne pod koniec semestru.
Literatura
Źródła
Gregory of Nyssa, The Letters, Introduction, Translation and Commentary A.M. Silvas, „Supplements to Vigiliae Christianae” 83, Leiden-Boston 2007.
Homer, Iliada – przekład zostanie podany na zajęciach.
Homer, Odyseja – przekład zostanie podany na zajęciach.
Ksenofont, Wyprawa Cyrusa, tłum. W. Madyda, Warszawa 2003.
Leemans J., Mayer W., Allen P. i Dehandshutter B., ‘Let us die that we may live’. Greek homilies on Christian martyrs from Asia Minor, Palestine and Syria (c. AD 350˗AD 450), London 2003.
Saint Basil: The Letters, t. IV, ed. R.J. Deferrari, London – Cambridge, Massachusetts 1934.
Tukidydes, Wojna peloponeska, tłum. K. Kumaniecki, t. I-II, Wrocław 2004.
von Gebhardt O., Acta martyrum selecta, Berlin 1902.
Opracowania
Bravo B., Wipszycka E. et alii, Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988-1992.
Jaczynowska J., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 1999.
Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009.
Krawczuk A., „Herodot i Alkmeonidzi”, Przegląd Historyczny 59/3 (1968), s. 406-415.
Luce J.V. , Homer i epoka heroiczna, tłum. E. Skrzypczak, Warszawa 1987.
Reynolds L.D., Wilson N.G., Skrybowie i uczeni: o tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, tłum. P. Majewski, Warszawa 2008.
Węcowski M. , Sympozjon, czyli wino jako źródło kultury, w: W. Lengauer, L. Trzcionkowski (red.), Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2011 (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego), s. 399-413.
Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I-II, red. E. Wipszyckiej, Warszawa 2001.
Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. III, red. E. Wipszycka, Warszawa 1999.
W cyklu 2021/22_Z:
Homer,"Iliada",Ks. II, 495-865 tłum. I. Wiśniewski,Kraków 1984, s. 37-48. Opracowania: |
W cyklu 2022/23_Z:
Wybrana literatura Źródła Gregory of Nyssa, The Letters, Introduction, Translation and Commentary A.M. Silvas, „Supplements to Vigiliae Christianae” 83, Leiden-Boston 2007. Homer, Iliada – przekład zostanie podany na zajęciach. Homer, Odyseja – przekład zostanie podany na zajęciach. Ksenofont, Wyprawa Cyrusa, tłum. W. Madyda, Warszawa 2003. Leemans J., Mayer W., Allen P. i Dehandshutter B., ‘Let us die that we may live’. Greek homilies on Christian martyrs from Asia Minor, Palestine and Syria (c. AD 350˗AD 450), London 2003. Saint Basil: The Letters, t. IV, ed. R.J. Deferrari, London – Cambridge, Massachusetts 1934. Tukidydes, Wojna peloponeska, tłum. K. Kumaniecki, t. I-II, Wrocław 2004. von Gebhardt O., Acta martyrum selecta, Berlin 1902. Opracowania Bradshaw P.F., W poszukiwaniu początków kultu chrześcijańskiego: źródła i metody badań wczesnej liturgii, tłum. M. Kaznowski, P. Koza, Kraków 2016. Bravo B., Wipszycka E. et alii, Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988-1992. Jaczynowska J., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 1999. Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009. Krawczuk A., „Herodot i Alkmeonidzi”, Przegląd Historyczny 59/3 (1968), s. 406-415. Reynolds L.D., Wilson N.G., Skrybowie i uczeni: o tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, tłum. P. Majewski, Warszawa 2008. Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I-II, red. E. Wipszyckiej, Warszawa 2001. Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. III, red. E. Wipszycka, Warszawa 1999. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wybrana literatura Źródła Gregory of Nyssa, The Letters, Introduction, Translation and Commentary A.M. Silvas, „Supplements to Vigiliae Christianae” 83, Leiden-Boston 2007. Homer, Iliada – przekład zostanie podany na zajęciach. Homer, Odyseja – przekład zostanie podany na zajęciach. Ksenofont, Wyprawa Cyrusa, tłum. W. Madyda, Warszawa 2003. Leemans J., Mayer W., Allen P. i Dehandshutter B., ‘Let us die that we may live’. Greek homilies on Christian martyrs from Asia Minor, Palestine and Syria (c. AD 350˗AD 450), London 2003. Saint Basil: The Letters, t. IV, ed. R.J. Deferrari, London – Cambridge, Massachusetts 1934. Tukidydes, Wojna peloponeska, tłum. K. Kumaniecki, t. I-II, Wrocław 2004. von Gebhardt O., Acta martyrum selecta, Berlin 1902. Opracowania Bradshaw P.F., W poszukiwaniu początków kultu chrześcijańskiego: źródła i metody badań wczesnej liturgii, tłum. M. Kaznowski, P. Koza, Kraków 2016. Bravo B., Wipszycka E. et alii, Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988-1992. Jaczynowska J., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 1999. Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009. Krawczuk A., „Herodot i Alkmeonidzi”, Przegląd Historyczny 59/3 (1968), s. 406-415. Reynolds L.D., Wilson N.G., Skrybowie i uczeni: o tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, tłum. P. Majewski, Warszawa 2008. Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I-II, red. E. Wipszyckiej, Warszawa 2001. Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. III, red. E. Wipszycka, Warszawa 1999. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wybrana literatura Źródła Gregory of Nyssa, The Letters, Introduction, Translation and Commentary A.M. Silvas, „Supplements to Vigiliae Christianae” 83, Leiden-Boston 2007. Homer, Iliada – przekład zostanie podany na zajęciach. Homer, Odyseja – przekład zostanie podany na zajęciach. Ksenofont, Wyprawa Cyrusa, tłum. W. Madyda, Warszawa 2003. Leemans J., Mayer W., Allen P. i Dehandshutter B., ‘Let us die that we may live’. Greek homilies on Christian martyrs from Asia Minor, Palestine and Syria (c. AD 350˗AD 450), London 2003. Saint Basil: The Letters, t. IV, ed. R.J. Deferrari, London – Cambridge, Massachusetts 1934. Tukidydes, Wojna peloponeska, tłum. K. Kumaniecki, t. I-II, Wrocław 2004. von Gebhardt O., Acta martyrum selecta, Berlin 1902. Opracowania Bravo B., Wipszycka E. et alii, Historia starożytnych Greków, t. 1–3, Warszawa 1988-1992. Jaczynowska J., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 1999. Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009. Krawczuk A., „Herodot i Alkmeonidzi”, Przegląd Historyczny 59/3 (1968), s. 406-415. Reynolds L.D., Wilson N.G., Skrybowie i uczeni: o tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, tłum. P. Majewski, Warszawa 2008. Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I-II, red. E. Wipszyckiej, Warszawa 2001. Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. III, red. E. Wipszycka, Warszawa 1999. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
W przypadku braku pozytywnego zaliczenia testu z mapy i mitologii w dniu 18 października 2021 roku (obecność wszystkich studentów obowiązkowa), zaliczenie ustne mapy i mitologii należy należy uzyskać najpóźniej do dnia 25 października 2021 na dyżurze prowadzącego zajęcia (termin na stronie: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: