Historia powszechna XIXw. - ćwiczenia WNHS-HI-HPXIXWcw
Przybliżenie faktografii, zjawisk i postaci związanych z tzw. długim wiekiem XIX (1795-1914).
Tematyka zajęć:
Zajęcia organizacyjne. Omówienie tematyki zajęć i warunków zaliczenia
Kongres wiedeński 1814-1815 i jego postanowienia. System wiedeński
Święte Przymierze – powstanie, cel i działalność.
Ruchy rewolucyjne i tajne organizacje polityczne.
Zjednoczenie Niemiec pod egidą Prus
Zmierzch potęgi osmańskiej
Nowe państwa na mapie Europy.
Podboje kolonialne
Ekspansja Rosji.
Stany Zjednoczone Ameryki Północnej.
Kraje Ameryki Południowej.
Japonia i Chiny
Rewolucja przemysłowa i nowe grupy społeczne
Nowe sojusze i nowe bloki polityczno-wojskowe.
Wystawianie ocen
W cyklu 2021/22_L:
Tematyka zajęć: |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
EK1 -Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
EK2 -Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historycznokulturowym
EK3-Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem
poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
EK4 -Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych
Aktywność pracy studenta i nakład pracy studenta w godz.
udział w ćwiczeniach 30
przygotowanie do ćwiczeń 30
czas na przygotowanie się do kolokwium oraz napisanie referatów 30
SUMA GODZIN 90 godz.
LICZBA ECTS 90 godz./30=3
Kryteria oceniania
poziom przedmiotu: podstawowy
umiejętność interpretacji tekstów źródłowych w oparciu o wiedzę pozaźródłową, umiejętność formułowania wniosków na podstawie lektury
Literatura
Kukiel M., Dzieje polityczne Europy od rewolucji francuskiej, Londyn 1992;
Skrzypek A., Historia społeczna Europy XIX i XX wieku, Poznań 2009;
Chwalba A., Historia Powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2012
Wiek XIX, red. T.C. W. Blaning, Warszawa 2003
Crose B. Historia Europy XIX wieku, Warszawa 1998
Czapliński W, Galos A., Korta W., Historia Niemiec, Wrocław 1990
Dobrzycki W., „Historia stosunków międzynarodowych 1815-1945”, Warszawa 2006;
Żywczyński M. „Historia powszechna 1789-1870 ” , Warszawa 1965;
„Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów” opr. M. Sobańska-Bondaruk, S. Lenard ,, Warszawa 1998.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
znajomość podstawowych faktów z historii XIX wieku. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: