Historia Polski w czasach zaborów WNHS-HI-HPWCZ
Poziom przedmiotu:
podstawowy
Cele przedmiotu:
utrwalenie wiedzy nt. zjawisk związanych z okresem porozbiorowym w dziejach narodu polskiego, umiejętność opracowania tematu monograficznego w formie pisemnej
Wymagania wstępne: Studenci III roku historii
Spis tematów:
1 Wstęp. Spuścizna I RP
2 Po rozbiorach 1795-1805: zabory, spiski, emigracja, legiony
3 Księstwo Warszawskie 1806-1813/15
4 Królestwo Polskie 1815-1830
5 Powstanie Listopadowe 1830-1831, cz.1
6 Powstanie Listopadowe 1830-1831, cz.2
7. Zemsta Mikołaja -zabór rosyjski 1831-1856
8 Wielka Emigracja 1831-1848/53/63
9. Zabór pruski 1815-1846
10. Galicja 1815-1846/48
11. Rzeczpospolita Krakowska i konspiracja na ziemiach polskich 1831-1856
12. Niedoszłe powstanie trójzaborowe, powstanie krakowskie i rabacja 1846
13. Polska Wiosna Ludów 1848-1849
14 Cd. polskiej Wiosny Ludów i sprawa polska za Wojny Krymskiej 1853-1856
15. Przebudzenie z nocy paskiewiczowskiej 1856-1863
---------------------------------------------------------------------------Przerwa międzysemestralna
16 Powstanie styczniowe 1863-1864, cz.1
17. Powstanie styczniowe 1863-1864, cz.2 i zabór rosyjski po 1864
18. Sybir w dziejach narodu polskiego -zesłania, eksploracja, obecność. Polacy Rosji carskiej
19. Zabór pruski 1849-1914
20 .Galicja autonomiczna, cz. I
21 .Galicja autonomiczna, cz. II
22 .Ruch ludowy
23. Ruch narodowy
24. Ruch socjalistyczny
25. Ziemie Zabrane/Polskie Kresy w XIX stuleciu
26. Emancypacja narodów b. Rzeczypospolitej (ukraiński, litewski, białoruski)
27. Emigracja od 2 poł XIX w.(polityczna, zarobkowa, Polonia) czyli IV dzielnica
28. Przekrój społeczny ziem polskich, nurty kulturalne (poza romantyzmem).
29. Rewolucja 1905-1907 na ziemiach polskich
30. Sprawa polska 1864-1914. Sytuacja ziem polskich przed I Wojną 1908-14
Metody oceny: ocena umiejętności pisania (praca semestralna), frekwencja na zajęciach (możliwe 2 nieobecność nieusprawiedliwione, pozostałe do zaliczenia w formie ustnej lub pisemnej),egzamin ustny końcowy
W cyklu 2022/23_L:
Poziom przedmiotu: Cele przedmiotu: Wymagania wstępne: Studenci III roku historii Metody oceny: ocena umiejętności pisania (praca semestralna), frekwencja na zajęciach (możliwe 2 nieobecność nieusprawiedliwione, pozostałe do zaliczenia w formie ustnej lub pisemnej), egzamin ustny końcowy |
W cyklu 2023/24_Z:
ziom przedmiotu: Cele przedmiotu: Wymagania wstępne: Studenci III roku historii Metody oceny: ocena umiejętności pisania (praca semestralna), frekwencja na zajęciach (możliwe 2 nieobecność nieusprawiedliwione, pozostałe do zaliczenia w formie ustnej lub pisemnej),egzamin ustny końcowy |
W cyklu 2023/24_L:
Dzieje narodu polskiego w okresie porozbiorowym, cz. II: (1864-1914): |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1- Zna najważniejszą faktografię historii porozbiorowej ziem polskich
EK 2 - Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich
EK 3- Dysponuje wiedzą o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski w/w okresu
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
słuchanie wykładu 30 x 1,5 godziny=36 godzin
lektura podręcznika i
literatury uzupełniającej ok. 10 godzin
pisanie pracy
zaliczeniowej ok. 14 godzin
SUMA GODZIN 60 godzin
LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceny: egzamin ustny końcowy, . Po I semestrze -praca pisemna na wybrany temat z zakresu wykładu
Kryteria oceniania
EK 1 Student ma pogłębioną wiedzę o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich (na bdb)
Student ma wystarczającą wiedzę o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich (na db)
Student ma zasadniczą wiedzę o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich(dst)
Student nie posiada wiedzy o o faktografii historii porozbiorowej ziem polskich (ndst)
EK2 Student ma pogłębioną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na b.db.)
Student ma wystarczającą wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na db.)
Student ma podstawową wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na dst)
Student nie posiada wiedzy o możliwościach interpretacji faktów historycznych z historii porozbiorowej ziem polskich (na ndst)
EK3 Student ma pogłębioną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na bdb)
Student ma wystarczającą wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na db)
Student ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na dst)
Student nie posiada wiedzy o głównych kierunkach rozwoju oraz najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad historią Polski pod zaborami (na ndst)
Metody oceny: I semestr ocena umiejętności pisania (praca semestralna), frekwencja na zajęciach (możliwa 2 nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałe do zaliczenia w formie ustnej lub pisemnej)
Literatura
Ogólna bibliografia dla wieku XIX (wybór podręczników, sugerowana literatura będzie podawana na bieżąco)
Dzieje Polski, red. J. Topolski, t.III:1795-1918, Warszawa 1993
Groniowski K., Skowronek J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 1971
Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 1996
Wandycz P., Pod zaborami. Ziemie Rzeczypospolitej w latach 1795-1918, Warszawa 1994
Zdrada J., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 2007
Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2004
Łepkowski T., Polska –narodziny nowoczesnego narodu 1764-1870, Warszawa 1967
Wielka Historia Polski, wyd. Pinnex, t. V-VIII, Kraków 1998-1999
Wielka Historia Polski, wyd. Fogra, t. VI-VIII, Kraków 1999-2001
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Studenci 3 roku studiów licencjackich |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: