Historia Polski w czasach zaborów - ćwiczenia WNHS-HI-HPCZ
Treści merytoryczne:
1 Po rozbiorach i w cieniu Bonapartego 1795-1815
Mazurek Dąbrowskiego -geneza i znaczenie. „Czy Polacy mogą wybić się na niepodległość” Obozy polityczne emigracji . Spiski w kraju. Wkraczanie wojsk napoleońskich na ziemie polskie. Konstytucja.Wojny-Hiszpania, Austria, Rosja, ks. Józef Poniatowski.
2 Autonomiczne Królestwo Polskie 1815-30 i Rzeczpospolita Krakowska 1815-46
Ustrój Królestwa Kongresowego – teoria i praktyka. Opozycja sejmowa. Spiski patriotyczne. Wolne Miasto Kraków. Noc Listopadowa
3 Powstanie Listopadowe 1830-31
Problematyka ustrojowa -władze, Towarzystwo Patriotyczne, noc sierpniowa. Militaria – Plany, Grochów, Szosa brzeska, Ostrołęka, Warszawa, Kresy. Szanse zrywu.
4 Wielka Emigracja 1831-49/56/63 i konspiracja krajowa 1831-46/48
Początki. Z europejską rewolucją. TDP, Gromady Ludu Polskiego, Obóz ks. Czartoryskiego. Inicjatywa Zaliwskiego. Świętokrzyżcy i Ehrenberg. Spisek Konarskiego i Związek Narodu Polskiego. Związki galicyjskie (SLP), wielkopolskie (Libelta, Stefańskiego), ks. Ściegiennego.
5 Krwawy rok 1846 i Polska Wiosna Ludów 1848-49
Emigracyjne koncepcje, plany trójzaborowe. Powstanie Krakowskie i Manifest Rządu Narodowego. Ruch chłopski w Galicji. Na ziemiach polskich (Wielkopolska, Galicja). w Europie (Francja, Prusy, Badenia, Frankfurt, Sycylia, Piemont, Rzym, Wiedeń, Węgry, Praga).
6 Przebudzenie z nocy paskiewiczowskiej 1856-63
Polityka władz carskich, Wielopolski. Od zajść kwietniowych do stanu wojennego. Komitet Ruchu-krystalizacja obozu czerwonych. Dyrekcja Wiejska -obóz białych. Program Komitetu Centralnego. Idea państwa podziemnego.
7 Powstanie Styczniowe 1863-1864.
Decyzja o walce. KCN - TRN i KW; rządy białych i czerwonych; dyktatorski). Struktura ,legitymizacja, dokumenty. Przygotowania i plany. O utrzymanie inicjatywy: Noc, dyktatorzy, większe starcia. Demonstracja zbrojna, sukcesy, Kresy. Zmiany za Traugutta
8 Zabór rosyjski 1864-1905
Represje popowstaniowe. Zeslanie syberyjskie. Przejawy rusyfikacji. Koncepcje ugodowe. Działania pozytywistyczne.
9 Zabór pruski 1849-1914
Kulturkampf. Walka o ziemię. Walka o język. Polska samoobrona. Próby ugodowe.
10 Ruch narodowy i chłopski
Liga Narodowa. Roman Dmowski. Endecja. Od Stojałowskiego i Patoczków do Stronnictwa Ludowego. Ruch ludowy w Kongresówce i zaborze pruskim.
11 Ruch socjalistyczny
Proletariat Ludwika Waryńskiego. II Proletariat. Nurty –PPS Józefa. Piłsudskiego, SDKP(Il) Róży Luksemburg, Bund
12. Sybir -zesłańcza odyseja Polaków w Imperium Rosyjskim
13 Rewolucja 1905-1907 na ziemiach polskich
Partie wobec wojny rosyjsko-japońskiej. Wobec rewolucji w Cesarstwie i w Królestwie Polskim – PPS, SDKPiL, endecja. Nowe ugrupowania. Strajki robotnicze, szkolne i rolne.
14 Autonomia galicyjska 1867-1914
Struktura władz. Stańczycy i inne ugrupowania. Rozwój kulturalny. Problem ukraiński. Sytuacja ekonomiczna. Ruch strzelecki.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Umiejętności
EK 1-Potrafi wyszukać, analizować, oceniać, selekcjonować, użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
EK 2- Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
EK 3- Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
Komptencje społeczne
EK 4- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
udział w ćwiczeniach 30
przygotowanie do ćwiczeń 30
konsultacje 5
czas na napisanie pracy 30
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS 90 godz./30 (25) godz. =3
Kryteria oceniania
Metody oceny: elementy składowe-ocena stopnia aktywności i przygotowania na zajęciach, frekwencja na zajęciach, praca zaliczeniowa -opracowanie pamiętnika/wspomnień z epoki
EK 1-Potrafi wyszukać, analizować, oceniać, selekcjonować, użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
na 5 - W pogłębionym zakresie
na 4 -W przeciętnym zakresie
na 3 -W podstawowym zakresie
na 2 -Nie potrafi żadnej z w/w czynności
EK 2- Posługuje się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Rozpoznaje rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii, z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
na 5 -swodobnie i twórczo
na 4- sprawnie
na 3 -na podstawowym poziomie
na 2 -jest pozbawiony w/w umiejętności
EK 3- Umie merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wniosków
-Na 5 -Swobodnie i w pogłębionym zakresie
-Na 4 -Na przeciętnym poziomie
-Na 3 -Na podstawowym poziomie
-Na 2 -Jest pozbawiony w/w umiejętności
EK4-Jest świadomy odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji
Metody oceniania: ocena umiejętności pisania (praca semestralna), frekwencja na zajęciach (możliwe 2 nieobecności nieusprawiedliwione), pozostałe do zaliczenia ustnego/pisemnego
Literatura
Ogólna bibliografia dla wieku XIX (wybór podręczników, sugerowana literatura będzie podawana na bieżąco)
Dzieje Polski, red. J. Topolski, t.III:1795-1918, Warszawa 1993
Groniowski K., Skowronek J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 1971
Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 1996
Wandycz P., Pod zaborami. Ziemie Rzeczypospolitej w latach 1795-1918, Warszawa 1994
Zdrada J., Historia Polski 1795-1918, Warszawa 2007
Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2004
Łepkowski T., Polska –narodziny nowoczesnego narodu 1764-1870, Warszawa 1967
Wielka Historia Polski, wyd. Pinnex, t. V-VIII, Kraków 1998-1999
Wielka Historia Polski, wyd. Fogra, t. VI-VIII, Kraków 1999-2001
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Studenci 3 roku historii |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: