Historia najnowsza powszechna - cw. WNHS-HI-HNPcw
1 Zajęcia organizacyjne
2 Geneza, przebieg, konsekwencje Wielkiej Wojny 1914-1918. (Geneza, fazy i fronty, skutki)
3 Rosja bolszewicka/sowiecka (1914-1917,1918-1924,1924-1953, 1953-1990): ku rewolucji; wojna domowa i okres leninowski, stalinizm, rządy Chruszczowa i Breżniewa
4 Faszyzm włoski i narodowy socjalizm niemiecki: geneza, ideologia, objęcie władzy, sprawowanie władzy, wojenna weryfikacja
5 Dwudziestolecie: stabilizacja, kryzys, późne lata 30., wojna domowa w Hiszpanii
6 II Wojna Światowa 1939-1945 –przyczyny, przebieg: fazy, skutki polityczne
7 Sowietyzacja Europy Środkowo-Wschodniej: okres stalinowski, rządy Chruszczowa i Breżniewa, napięcia i konflikty (Berlin, Węgry, Praga)
8 Zimna wojna: fazy 1945-1953, 1953-1962, 1963-1979,1980-1989
9 Dekolonizacja i Trzeci Świat (Afryka-nowe państwa, Azja-Chiny, konflikt bliskowschodni, Ameryka Łacińska)
10 Europa Zachodnia: lata 50., kryzys lat 60., mała stabilizacja l.70, przemiany l.80
11 Stany Zjednoczone po 1945: przemiany, wojny w Korei i Wietnamie
12 Rok 1989: Rozpad bloku wschodniego (Czechosłowacja, Polska, Rumunia, Węgry, Bułgaria)
13 Świat ostatniej dekady XX w. i pierwszej XXI w. Kształtowanie się nowego ładu: rozpad ZSRR i Jugosławii; terroryzm; wojny w Afganistanie i Iraku
14 Cywilizacja: demografia, urbanizacja, kultura masowa i wyższa, nauka, religia
15-Podsumowanie/Zaliczenie
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
EK1 -Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów.
EK2- Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych.
EK3- Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
EK4-Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia
Aktywność pracy studenta i nakład pracy studenta w godz.
udział w ćwiczeniach 30
przygotowanie do ćwiczeń 30
czas na napisanie pracy zaliczeniowej 30
SUMA GODZIN 90 godz.
LICZBA ECTS 90 godz./30=3
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach, aktywność i praca zaliczeniowa.
Literatura
A. Czubiński, Historia powszechna XX wieku, Poznań 2003.
J. Tyszkiewicz, E, Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: