Historia najnowsza powszechna WNHS-HI-HNPW.
1. Europa i świat na przełomie XIX i XX wieku
2. Pierwsza Wojna światowa 1914-1918 (przyczyny, przebieg, skutki polityczne).
3. Świat w trzeciej dekadzie XX wieku.
4. Lata 30-te czas totalitaryzmów i dyktatur. Konflikty wojenne.
5. Druga wojna światowa (przyczyny, przebieg, skutki polityczne).
6. Sytuacja państw Europy Zachodniej w początkowym okresie zimnej wojny
7. Sytuacja państw bloku wschodniego w okresie stalinowskim.
8. Dekolonizacja Afryki i państw Trzeciego Świata i rozprzestrzenianie się komunizmu w krajach azjatyckich.
9. Blok wschodni w erze Chruszczowa i Breżniewa
10. Kryzys Zachodu i rewolucja społeczna lat 60.
11. Sytuacja polityczna i społeczna w Ameryce Łacińskiej, Azji i Afryce w drugiej połowie XX wieku
12. Tendencje odprężeniowa i światowa „mała stabilizacja” lat 70 oraz sytuacja społeczno-polityczna państw europejskich w
13. latach 80 tych.
14. Upadek bloku wschodniego
15. Kształtowanie się nowego światowego ładu społecznego.
16. Azja i Afryka na przełomie XX i XXI wieku.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
wiedzy: szeroka wiedza dot. historii najnowszej
umiejętności: analizowanie problemów społecznych
kompetencji społecznych: myślenie przyczynowo-skutkowe
Kryteria oceniania
dziejów społecznopolitycznych
współczesnego świata oraz czy potrafi on je logicznie analizować:
- na ocenę 2 (ndst..): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji i faktów z przeszłości;
- na ocenę 3 (dst.): na poziomie dostatecznym umie analizować wydarzenia ze współczesnej historii świata;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie analizuje procesy dziejowe XX wieku;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie analizować przedstawione na zajęciach oraz z podręczników wydarzenia i samodzielnie wyciągać wnioski.
Literatura
Historia polityczna świata XX wieku 1901-1945, red. M. Bankowicz, Kraków 2004.
Historia polityczna świata XX wieku 1945-2000, red. M. Bankowicz, Kraków 2004.
A.Czubiński, Historia powszechna XX wieku, Poznań 2006.
P. Jonhson, Historia świata XX wieku, od Rewolucji Październikowej do „Solidarności”, t.1-2. Warszawa 2016
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna XX w., Warszawa 2010.
A. Chwalba, Historia powszechna 1989-2011Warszawa 2011.
Najnowsza historia świata, t.1, 1945-1963, red. A. Patek, J. Rydel, J.J. Węc, Warszawa 2003
Najnowsza historia świata, t.2, 1963-1979, red. A. Patek, J. Rydel, J.J. Węc, Warszawa 2003
Najnowsza historia świata, t.3, 1979-1995, red. A. Patek, J. Rydel, J.J. Węc, Warszawa 2003
Vladislav Zubok, Nieudane imperium. Związek Radziecki okresu zimnej wojny, od Stalina do Gorbaczowa, Kraków 2010
W. H. Carroll, Narodziny i upadek rewolucji komunistycznej, Wrocław 2008
P. Kengor, Ronald Regan i obalenie komunizmu. Zbliżenie na Polskę, Warszawa 2007
V. Mastny, Stalin i zimna wojna. Sowieckie poczucie zagrożenia, Warszawa 2006
Kiwerska J. Świat w latach 1989-2009, Poznań 2009
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: