Historia nowożytna powszechna(do końca XVIIIw.)-wykład WNHS-HI-HNPKXVIII
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aRcxE0u_Fjv2fO0f2SmdeKbnVRKtIX5CV22F_lsaZUUE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8896d810-7ce9-4321-b0f0-31d3d47fcfee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aRcxE0u_Fjv2fO0f2SmdeKbnVRKtIX5CV22F_lsaZUUE1%40thread.tacv2/conhttps://teams.microsoft.com/l/team/19%3aC0t6ynPADG6jGXJWE_BFofshlN173zEf_QQSy5vIIfE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=76485efc-ca02-4706-9f61-91e6e23267b8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3versations?groupId=8896d810-7ce9-4321-b0f0-31d3d47fcfee&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYHTWfRJGsGAhIj9uzZuTcDzic148gNj9V71KpFsCnAE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=92ab40ab-2fcd-4716-b3cf-e8a2800411e7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYHTWfRJGsGAhIj9uzZuTcDzic148gNj9V71KpFsCnAE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=92ab40ab-2fcd-4716-b3cf-e8a2800411e7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYHTWfRJGsGAhIj9uzZuTcDzic148gNj9V71KpFsCnAE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=92ab40ab-2fcd-4716-b3cf-e8a2800411e7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYHTWfRJGsGAhIj9uzZuTcDzic148gNj9V71KpFsCnAE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=92ab40ab-2fcd-4716-b3cf-e8a2800411e7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYHTWfRJGsGAhIj9uzZuTcDzic148gNj9V71KpFsCnAE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=92ab40ab-2fcd-4716-b3cf-e8a2800411e7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Treści merytoryczne:
Zagadnienia:
1. Społeczeństwo i gospodarka Europy od schyłku XV do końca XVII w.
2. Wielkie wyprawy geograficzne.
3. Epoka Odrodzenia
4. Reformacja
5. Rewolucje mieszczańskie w nowożytnej Europie
6. Europa środkowo-wschodnia w XVI i XVII w.
7. Kształtowanie się absolutyzmu w Europie XVI – XVIII w.
8. Bliski i Daleki Wschód w epoce nowożytnej.
9. Kolonializm europejski i powstanie USA.
10. Przeobrażenia cywilizacyjne w XVIII w.
Metody oceny: Egzamin.
W cyklu 2021/22_Z:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2021/22_L:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2022/23_L:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2023/24_L:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zob. informacje podstawowe. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna najważniejszą faktografię historii powszechnej oraz historii Polski w poszczególnych epokach, ze szczególnym uwzględnieniem historii Kościoła i historii wojskowości. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rpzumie potrzebę ciągłego samokształcenia.. ECTS: 4:
1. Obecność na zajęciach = 2 pkt (60 godz.),
2. Przygotowanie do egzaminu = 2 pkt,
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
Egzamin podstawowy w sesji letniej pisemny; egzaminy zerówkowe i poprawkowe ustne. Przystąpienie do egzaminu uwarunkowane jest uprzednim zaliczeniem ćwiczeń z historii nowożytnej powszechnej. Możliwość zdania egzaminu zerówkowego dla studentów mających zaliczone ww. ćwiczenia. Zaliczenie 1. semestru na podstawie obecności na zajęciach i - fakultatywnie - recenzji jednej z książek spośród literatury uzupełniającej (rozmiar recenzji od 4 do 7 tys. znaków). Recenzja powinna być oddana (przesłana mejlem) najpóźniej ostatniego dnia zajęć dydaktycznych w 1. semestrze.
Ocena za 1. semestr: od 3 do 5 w zależności od jakości przedstawionej recenzji.
Ocena na egzaminie końcowym wg punktacji podanej w teście.
Literatura
1. Podręczniki:
Wójcik Z., Historia powszechna. Wiek XVI-XVII, Warszawa 1995,
Rostworowski E., Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa 1994,
2. Literatura uzupełniająca (jedna pozycja do wyboru przez studenta):
Augusiewicz S., Przebudowa wojska pruskiego w latach 1655-1660. U źródeł wczesnonowożytnej armii, Oświęcim 2014.
Babinger F., Z dziejów imperium Osmanów. Sułtan Mehmed Zdobywca i jego czasy, Warszawa 1977.
Baszkiewicz J., Historia Francji, Wrocław 1974.
Baszkiewicz J., Richelieu, Warszawa 1995.
Bazylow L., Historia Rosji, Wrocław 1975.
Bieżuńska-Małowist I., Małowist M., Niewolnictwo, Warszawa 1987 (część dotycząca czasów nowożytnych).
Braudel F., Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II, Warszawa 2004.
Chaunu P., Czas reform. Historia religii i cywilizacjii (1250-1550), Warszawa 1989.
Figeac M. (red.), Codzienność dawnej Francji. Życie i rzeczy w czasach ancien régime`u, Warszawa 2015.
Goodwin G., Prywatny świat kobiet ottomańskich, Warszawa 2008.
Grzybowski S., Elżbieta Wielka, Wrocław 1989.
Hathaway J., Barbir K.K., Arabowie pod panowaniem Osmanów 1516-1800, Warszawa 2012.
Hazard P., Myśl europejska w XVIII wieku. Od Monteskiusza do Lessinga, Warszawa 1972.
Heller M., Historia imperium rosyjskiego, Warszawa 2009.
Imber C., Imperium Osmańskie 1300-1650, przeł. P. Zarawska, Kraków 2018.
Inalcik H., Imperium Osmańskie. Epoka klasyczna 1300-1600, Kraków 2006.
Jelavich B., Historia Bałkanów, t. I, Kraków 2005.
Kieniewicz J., Historia Indii, Wrocław 1973.
King Ch., Dzieje Morza Czarnego, Warszawa 2006 (część dotycząca czasów nowożytnych).
Kramer W., Historia odkryć geograficznych. Odkrywcy i badacze ziemi, Warszawa 1963.
Kuliszer J., Powszechna historia gospodarcza średniowiecza i czasów nowożytnych, Warszawa 1961.
Kumrular O., Sułtanka Kosem, Warszawa 2016.
Levack B.P., Polowanie na czarownice w Europie wczesnonowożytnej, Wrocław 2006.
Lynn J.A., Wojny Ludwika XIV 1667-1714, Oświęcim 2015.
Łątka J.S., Sulejman II Wspaniały, Warszawa 2004.
Małowist M., Konkwistadorzy portugalscy, Warszawa 1992.
Murphey R.,Sztuka wojenna Turków Osmańskich w latach 1500-1700, Oświęcim 2012.
Pabich Ł., Zenta 11 IX 1697, Zabrze 2012.
Pastorek A., Holenderska flota wojenna 1639-1667. Organizacja i znaczenie, Zabrze - Tarnowskie Góry 2014.
Perjes G., Upadek średniowiecznego Królestwa Węgier: Mohacz 1526 - Buda 1541, Oświęcim 2014.
Podhorodecki L., Lepanto 1571, Warszawa 2010.
Reynolds L.D., Wilson N.G., Skrybowie i uczeni. O tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, Warszawa 2008 (rozdz. IV i V).
Reychman J., Historia Turcji, Wrocław 1973.
Runciman S., Upadek Konstantynopola 1453, Warszawa 1994.
Salmonowicz S., Fryderyk Wielki, Wrocław 2006.
Serczyk W.A., Katarzyna II, Wrocław 1989.
Serczyk W.A., Piotr I Wielki, Wrocław 1990.
Składanek Bogdan, Historia Persji, t. III: Od Safawidów do II wojny światowej, Warszawa 2007 (część dotycząca epoki nowożytnej).
Sorel A., Kwestia wschodnia w XVIII wieku, Warszawa 1981.
Wachowiak B., Kamieński A., Dzieje Brandenburgii-Prus na progu czasów nowożytnych (1500-1701), Poznań 2001.
Zins Z., Historia Anglii, Wrocław 1971.
W cyklu 2021/22_Z:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2021/22_L:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2022/23_L:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2023/24_L:
Zob. informacje podstawowe. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zob. informacje podstawowe. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Obecność na wykładzie; znajomość podstawowych faktów z historii powszechnej, na bazie których budowany jest bardziej szczegółowy wykład tejże historii. |
W cyklu 2021/22_L:
Obecność na wykładzie; znajomość podstawowych faktów z historii powszechnej, na bazie których budowany jest bardziej szczegółowy wykład tejże historii. |
W cyklu 2022/23_Z:
Obecność na wykładzie; znajomość podstawowych faktów z historii powszechnej, na bazie których budowany jest bardziej szczegółowy wykład tejże historii. |
W cyklu 2022/23_L:
Obecność na wykładzie; znajomość podstawowych faktów z historii powszechnej, na bazie których budowany jest bardziej szczegółowy wykład tejże historii. |
W cyklu 2023/24_Z:
Obecność na wykładzie; znajomość podstawowych faktów z historii powszechnej, na bazie których budowany jest bardziej szczegółowy wykład tejże historii. |
W cyklu 2023/24_L:
Obecność na wykładzie; znajomość podstawowych faktów z historii powszechnej, na bazie których budowany jest bardziej szczegółowy wykład tejże historii. |
W cyklu 2024/25_Z:
Obecność na wykładzie; znajomość podstawowych faktów z historii powszechnej, na bazie których budowany jest bardziej szczegółowy wykład tejże historii. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: