Edytorstwo źródeł historycznych WNHS-HI-EZH
W toku zajęć zostaną omówione zasady przygotowania edycji źródłowych materiałów archiwalnych. Wśród edycji źródłowych omawianych na zajęciach znajdą się edycje m.in. korespondencji, testamentów, katalogów ksiąg, inwentarzy gospodarczych, inwentarzy pałacowych, kronik, akta osobowych, instrukcji wychowawczych, dokumentów luźnych o różnej tematyce. W trakcie zajęć podejmowana będzie szczegółowa analiza poszczególnych źródeł (krytyka wewnętrzna i zewnętrzna) pod kątem zawartych w nich informacji, w celu przygotowania studenta do szczegółowego omówienia wybranego materiału źródłowego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Uzasadnienie punktów (3 ECTS):
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie do pracy na zajęcia – edycja źródła – 15 godz.
3. Przygotowanie do zaliczenia końcowego (test) -15 godz.
4. Przygotowanie edycji wybranego źródła – 25 godz.
5. Konsultacje - 5 godz.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
| W cyklu 2023/24_L: Uzasadnienie punktów (3 ECTS):
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie do pracy na zajęcia – edycja źródła – 20 godz..
3. Przygotowanie edycji wybranego źródła – 30 godz.
4. Konsultacje - 5 godz.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
HI2_W04 Posiada na poziomie operacyjnym pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o warsztacie naukowym historyka. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii historii.
HI2_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów oraz formułować na tej podstawowe krytyczne sądy
HI2_U07 Posiada umiejętności formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętności prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach
HI2_U08 osiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Potrafi porozumiewać się płynnie i spontanicznie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, tak w języku polskim, jak i obcym
HI2_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy
Przedmiotowe efekty uczenia się:
W1: student ma wiedzę na temat zasad przygotowania edycji wybranych źródeł historycznych
W2: student ma wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródeł historycznych
U1: student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych
U2: student potrafi samodzielnie wyszukiwać oraz odpowiednio dobrać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.
K1: student ma świadomość i wykazuje odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę historyka w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
W1:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma ugruntowaną wiedzę na temat zasad przygotowania edycji wybranych źródeł historycznych. Potrafi omówić zasady przygotowania edycji źródłowych różnych źródeł historycznych oraz wskazać przykłady edycji źródłowych.
- na ocenę dobrą: student ma dobrą wiedzę na temat zasad przygotowania edycji wybranych źródeł historycznych. Potrafi omówić zasady przygotowania większości edycji źródłowych wybranych źródeł historycznych i wskazać kilka przykładów.
- na ocenę dostateczną: student wykazuje się podstawową wiedzą na temat zasad przygotowania edycji wybranych źródeł historycznych. Potrafi omówić podstawowe zasady przygotowania edycji źródłowych wybranych źródeł historycznych i wskazać kilka przykładów edycji źródeł z pomocą wykładowcy.
W2:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma szeroką wiedzę z zakresu podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródeł historycznych. Potrafi wskazywać publikacje i opracowania, które mogą być przydatne do ustalenia faktów lub wyjaśnienia pojęć występujących w tekście źródłowym.
na ocenę dobrą: student jest zorientowany w zakresie podstawowej literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnych do przygotowania edycji źródeł historycznych. Potrafi wskazywać wybrane publikacje i opracowania, które mogą być przydatne do ustalenia faktów lub wyjaśnienia pojęć występujących w tekście źródłowym.
na ocenę dostateczną: student ma podstawową wiedzę z zakresu literatury (m.in. słowniki, encyklopedie, opracowania) potrzebnej do przygotowania edycji źródeł historycznych. Potrafi z pomocą nauczyciela wskazywać kilka publikacje i opracowania, które mogą być przydatne do ustalenia faktów lub wyjaśnienia pojęć występujących w tekście źródłowym.
U1:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi samodzielnie wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych
- na ocenę dobrą: student potrafi w większości przypadków wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych
- na ocenę dostateczną: student potrafi w niewielkim stopniu wykorzystywać wiedzę z zakresu historii Polski ze szczególnym uwzględnieniem płaszczyzny politycznej, gospodarczej, społecznej, kulturalnej, do przygotowania edycji źródłowej różnych typów źródeł historycznych
U2:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi samodzielnie wyszukiwać oraz odpowiednio dobrać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.
- na ocenę dobrą: student potrafi w większości przypadków wyszukiwać oraz odpowiednio dobrać literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.
- na ocenę dostateczną: student potrafi wyszukiwać oraz odpowiednio dobrać podstawową literaturę potrzebną do przygotowania i szczegółowego omówienia edycji źródła historycznego.
K1:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma świadomość i wykazuje odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę historyka w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat. Potrafi wymienić przykładowe działania popularyzujące źródła historyczne.
- na ocenę dobrą: student ma dobrą świadomość i wykazuje odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę historyka w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
- na ocenę dostateczną: student dostrzega wybrane aspekty odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa aktowego, a także rozumie rolę historyka w procesie popularyzowania wiedzy na jego temat
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją - studia II stopnia stacjonarne
- Historia - studia II stopnia stacjonarne
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: