Dzieje wypraw krzyżowych WNHS-HI-DzWK
Przedmiot ma na celu zaznajomić uczestników z jednej strony z narzędziami i metodami pracy badawczej wykorzystywanymi we współczesnym nurcie badań nad krucjatami, a z drugiej ma na celu poprzez praktyczną pracę nad artykułem naukowym kształtować kompetencje badawcze.
Ważnym aspektem zajęć jest wykorzystywanie metody "peer-feedbacku". Studenci w czasie zajęć najpierw wspólnie, pod opieką prowadzącego, wytyczają kryteria oceny tekstu naukowego oraz identyfikują narzędzia i metody badawcze. Następnie zadaniem uczestników jest sformułowanie własnego problemu badawczego, selekcja materiału źródłowego i literatury przedmiotu, analiza i interpretacja źródła i sporządzenie krótkiej pracy pisemnej.
Kolejnym etapem jest przekazanie napisanej pracy innemu uczestnikowi, który w oparciu o wytyczone wcześniej kryteria formułuje pozytywne sugestie wobec przedłożonej pracy. Na koniec uczestnicy formułują "feedback about feedback", a więc wypowiadają się na ile spojrzenie innego uczestnika wpłynęło na wprowadzenie modyfikacji do pierwotnego tekstu.
W założeniu zajęcia prowadzą do pogłębienia wiedzy z zakresu wypraw krzyżowych, kształtowania kompetencji w aspekcie sporządzania prac pisemnych i warsztatu badawczego historyka.
Wykaz tematów:
1. Źródła do badań dziejów wypraw krzyżowych
2. Historiografia średniowieczna
3. Zagadnienia epistolografii średniowiecznej
4. Źródła liturgiczne
5. Sztuka i architektura średniowieczna jako źródło historyczne
6. Metoda badań porównawczych
7. Dedukcja i indukcja jako metody we postępowaniu badawczym
8. Etapy przygotowania i struktura artykułu naukowego
9. Omawianie postępów pracy/ feedback/ feedback about feedback (4)
10. Analiza prac naukowych pod kątem metod badawczych (3)
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Uczestnicy są zobowiązani do przestrzegania zasad kultury osobistej i współżycia społecznego. W czasie zajęć nie wolno korzystać z telefonu, chyba że prowadzący wyznaczy zadanie do realizacji przy jego użyciu.
W cyklu 2024/25_Z:
Przedmiot ma na celu zaznajomić uczestników z jednej strony z narzędziami i metodami pracy badawczej wykorzystywanymi we współczesnym nurcie badań nad krucjatami, a z drugiej ma na celu poprzez praktyczną pracę nad artykułem naukowym kształtować kompetencje badawcze. Ważnym aspektem zajęć jest wykorzystywanie metody "peer-feedbacku". Studenci w czasie zajęć najpierw wspólnie, pod opieką prowadzącego, wytyczają kryteria oceny tekstu naukowego oraz identyfikują narzędzia i metody badawcze. Następnie zadaniem uczestników jest sformułowanie własnego problemu badawczego, selekcja materiału źródłowego i literatury przedmiotu, analiza i interpretacja źródła i sporządzenie krótkiej pracy pisemnej. Kolejnym etapem jest przekazanie napisanej pracy innemu uczestnikowi, który w oparciu o wytyczone wcześniej kryteria formułuje pozytywne sugestie wobec przedłożonej pracy. Na koniec uczestnicy formułują "feedback about feedback", a więc wypowiadają się na ile spojrzenie innego uczestnika wpłynęło na wprowadzenie modyfikacji do pierwotnego tekstu. W założeniu zajęcia prowadzą do pogłębienia wiedzy z zakresu wypraw krzyżowych, kształtowania kompetencji w aspekcie sporządzania prac pisemnych i warsztatu badawczego historyka. Wykaz tematów: Formuła zajęć przewiduje możliwość wykorzystywania języka angielskiego w czasie zajęć. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
EK 1. Student dysponuje znajomością faktografii dziejów krucjat
EK 2. Student potrafi interpretować fakty z epoki krucjat
EK 3.Potrafi przygotować prace pisemne na temat zagadnień związanych ze zjawiskiem krucjat
EK 4. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
udział w konwersatorium -30
przygotowanie do zajęć 30
konsultacje 5
przygotowanie pracy pisemnej 25
SUMA GODZIN 85-90
LICZBA ECTS 90 godz./30 (25) godz. =3
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- obecność na zajęciach
- przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów)
- terminowe realizowane poszczególnych etapów pracy semestralnej
- aktywność na zajęciach
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Uczestnicy są zobowiązani do przestrzegania zasad kultury osobistej i współżycia społecznego. W czasie zajęć nie wolno korzystać z telefonu, chyba że prowadzący wyznaczy zadanie do realizacji przy jego użyciu.
Literatura
Wprowadzenie do metodologii historii, red. Ewa Domańska, Jan Pomorski, Warszawa 2022.
Jerzy Topolski, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Pozań 2008.
Literatura uzupełniająca:
Asbridge T., Krucjaty - wojna o Ziemię Świętą, 2015.
Runciman S., Dzieje wypraw krzyżowych, 1987.
Tyerman Ch., God's War. New History of the Crusades, 2006.
W cyklu 2024/25_Z:
Wprowadzenie do metodologii historii, red. Ewa Domańska, Jan Pomorski, Warszawa 2022. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Studenci 2 roku studiów I stopnia |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: