Dzieje i losy książki w XIX i XX w. WNHS-HI-DLK
Przedmiotem wykładów będzie omawianie dziejów książki i bibliotek w XIX i XX w. na tle najważniejszych wydarzeń z tego okresu. W toku zajęć studenci otrzymają wiedzę na temat najważniejszych polskich bibliotek rodowych (m.in. B. Branickich w Suchej, B. Czartoryskich, B. Tarnowskich, B. Dzieduszyckich, Biblioteka Potockich w Wilanowie) oraz bibliotek fundacyjnych (m.in. B. Ordynacji Krasińskich, B. Ordynacji Przezdzieckich, B. Ordynacji Zamoyskich) powstałych w XIX w. W toku zajęć zostanie omówiona także rola oraz funkcjonowanie wybranych bibliotek wyższych uczelni, a także bibliotek stowarzyszeń naukowych, księgozbiorów kościelnych oraz zbiorów prywatnych. W trakcie zajęć studenci poznają także biogramy wybitnych polskich bibliofilów, bibliotekarzy m.in. Tadeusza Czackiego, Józefa Maksymiliana Ossolińskiego, Jan Feliksa Tarnowskiego, Karola Estreichera. Przedmiotem wykładów będzie także sytuacja bibliotek w trakcie I wojny światowej oraz rola książki i bibliotek po odzyskaniu przez Polskę nieodległości w 1918 r. W okresie międzywojennym zostanie zwrócona studentom uwaga na politykę biblioteczną prowadzoną przez władze w II Rzeczypospolitej, w tym na okoliczności utworzenia i powołania Biblioteki Narodowej w Warszawie. Ważnym aspektem który wpłynął na dalsze dzieje książki i bibliotek w Polsce była grabieże dóbr kultury dokonane podczas II wojny światowej oraz rewindykacja zbiorów biblioteczny. Wykłady zakończy omówienie wybranych aspektów dotyczących funkcjonowania bibliotek w okresie Polski Ludowej, m.in. zostanie omówiona powojenna ochrona księgozbiorów na przykładzie Zbiornicy Księgozbiorów Zabezpieczonych w Katowicach.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_Z: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_Z: PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień | W cyklu 2020/21_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_Z: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
HI2_W05 Ma szczegółową, prowadzącą do specjalizacji, znajomość faktografii historii powszechnej i historii Polski w poszczególnych epokach.
HI2_W06 Posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych determinowanych różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym.
HI2_W11 Ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury i nauki oraz orientację we współczesnym życiu naukowym i kulturalnym. Zna uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z historią i kulturą (muzeów, archiwów, bibliotek, wydawnictw).
HI2_K05 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym. Włącza się w działania ukazujące znaczenie kultury judeochrześcijańskiej i klasycznej w historii Europy.
Przedmiotowe efekty uczenia się:
W1: student ma wiedzę na temat dziejów i losów bibliotek w Polsce w XIX i XX w.
W2: student potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek w XIX i XX w.
W3: student ma wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie różnych typów bibliotek w Polsce w XIX i XX w.
W 4: student wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych, fundacyjnych oraz bibliofilów i bibliotekarzy i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne w XIX i XX w.
K1: student wykazuje odpowiedzialność i świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego i w związku z tym potrafi omówić zniszczenia bibliotek w trakcie I i II wojny światowej.
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
W1:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma szeroką wiedzę na temat dziejów i losów bibliotek w Polsce w XIX i XX w., potrafi je omówić i scharakteryzować
- na ocenę dobrą: student zna najważniejszą faktografię dotyczącą dziejów i losów bibliotek w Polsce w XIX i XX w., potrafi najważniejsze wydarzenia omówić i scharakteryzować
- na ocenę dostateczną: student zna zaledwie najważniejszą faktografię dotyczącą dziejów i losów bibliotek w Polsce w XIX i XX w.
W2:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi wskazać i scharakteryzować (podając przyczyny i skutki) najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek w XIX i XX w.
- na ocenę dobrą: student potrafi wskazać i scharakteryzować najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek w XIX i XX w.
- na ocenę dostateczną: student potrafi z pomocą wykładowcy wskazać kilka najważniejszych wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie bibliotek w XIX i XX w.
W3:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma szczegółową wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie różnych typów bibliotek w Polsce w XIX i XX w.
- na ocenę dobrą: student na wiedzę na temat podstawowych procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie różnych typów bibliotek w Polsce w XIX i XX w.
- na ocenę dostateczną: student zna zaledwie najważniejsze procesy polityczne, społeczne oraz kulturalne, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie różnych typów bibliotek w Polsce w XIX i XX w.
W4:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma szczegółową wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych, fundacyjnych oraz bibliofilów i bibliotekarzy i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne w XIX i XX w. Potrafi wymienić przykłady oraz scharakteryzować ich działalność.
- na ocenę dobrą: student ma podstawową wiedzę na temat wybitnych twórców bibliotek rodowych, fundacyjnych oraz bibliofilów i bibliotekarzy i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne w XIX i XX w. Potrafi wymienić wybitnych twórców bibliotek, bibliofilów i bibliotekarzy.
- na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat zaledwie najważniejszych polskich twórców bibliotek rodowych, fundacyjnych oraz bibliofilów i bibliotekarzy i ich oddziaływania na otoczenie społeczno-kulturalne w XIX i XX w. Potrafi wymienić jedynie kilka przykładów.
K1:
- na ocenę bardzo dobrą: student wykazuje odpowiedzialność i świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego i w związku z tym potrafi szeroko omówić zniszczenia bibliotek w trakcie I i II wojny światowej oraz rewindykacje zbiorów bibliotecznych po zakończeniu działań wojennych.
- na ocenę dobrą: student wykazuje odpowiedzialność i świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego i w związku z tym potrafi omówić najważniejsze aspekty zniszczenia bibliotek w trakcie I i II wojny światowej oraz rewindykacje zbiorów bibliotecznych po zakończeniu działań wojennych.
- na ocenę dostateczną: student wykazuje odpowiedzialność i świadomość, iż książka jest jednym z elementów dziedzictwa kulturowego i w związku z tym potrafi omówić jedynie najważniejsze aspekty zniszczenia bibliotek w trakcie I i II wojny światowej.
Literatura
1. 50 lat Biblioteki Narodowej Warszawa 1928-1978, kom. red. przewodn. Stankiewicz W., Warszawa 1984.
2. Arct Z., Wybitni Polacy w służbie książki, Warszawa 1983
3. Bieńkowska B. Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005
4. Bieńkowska B., Straty bibliotek polskich w czasie II wojny światowej, Warszawa 1994
5. Chamera-Nowak A., Książka a stalinizm, Warszawa 2019
6. Chwalewik E., Zbiory polskie: archiwa, bibljoteki, gabinety, galerje, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, t. 1-2, Kraków 1991.
7. Encyklopedia wiedzy o książce, red. nacz. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, Wrocław 1971.
8. Gaca-Dąbrowska, Bibliotekarstwo II Rzeczypospolitej, Warszawa 2007
9. Jarosz D., Dzieje książki w Polsce 1944-1989: wybór źródeł, Warszawa 2010
10. Korzeniowski B., Książki i ludzie, Warszawa 1993.
11. Maleczyńska K., Książki i biblioteki w Polsce w okresie zaborów, Wrocław 1987
12. Mężyński A., Biblioteki Warszawy w latach 1939-1945, Warszawa 2010.
13. Nowik R., Rola katowickiej zbiornicy Księgozbiorów Zabezpieczonych w powojennej ochronie zbiorów bibliotecznych w Polsce, Bydgoszcz 2015.
14. Pachoński J., Drukarze, księgarze i bibliofile krakowscy 1750-1815, Kraków 1962
15. Paduch K., Biblioteka rodowa Rzewuskich h. Krzywda w Podhorcach od I połowy XVIII wieku do 1865, Kraków 2018
16. Paduch K., Posthumer Katalog von Büchern der medizinischen Bibliothek des Warschauer Arztes Jan Roch Raum (1854–1918), „Saeculum Christianum”, t. 29, nr 2/2022, s. 229-240.
17. Paduch K., Rewindykacje warszawskich zbiorów bibliotecznych na łamach dziennika „Życie Warszawy” w latach 1945-1947, „Saeculum Christianum”, t. 28, nr 1/2021, s. 189-207
18. Słownik pracowników książki polskiej, red. I. Treichel, Warszawa 1972. (oraz suplementy).
19. Szwejkowska H., Wybrane zagadnienia z dziejów książki w XIX i XX wieku, Wrocław 1979
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: