Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie WNHS-HI-CHKośc
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia mają na celu poznanie historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich takich jak Kościół jerozolimski, koptyjski, syryjski wschodni i zachodni, etiopski, maronicki, melchicki, indyjski, ormiański i gruziński oraz ich państwowotwórczej i kulturotwórczej roli w kontekście sytuacji społeczno-politycznej poszczególnych państw. |
W cyklu 2022/23_L:
Zajęcia mają na celu poznanie historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich takich jak Kościół jerozolimski, koptyjski, syryjski wschodni i zachodni, etiopski, maronicki, melchicki, indyjski, ormiański i gruziński oraz ich państwowotwórczej i kulturotwórczej roli w kontekście sytuacji społeczno-politycznej poszczególnych państw. |
W cyklu 2023/24_L:
Zajęcia mają na celu poznanie historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich takich jak Kościół jerozolimski, koptyjski, syryjski wschodni i zachodni, etiopski, maronicki, melchicki, indyjski, ormiański i gruziński oraz ich państwowotwórczej i kulturotwórczej roli w kontekście sytuacji społeczno-politycznej poszczególnych państw. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza:
1. Posiada wiedzę o ogólnej strukturze diachronicznej dziejów Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich od czasów antycznych do współczesnych i ma podstawowa wiedzę o związku historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk humanistycznych dotyczących starożytności chrześcijańskiej.
2. Ma podstawowa wiedzę o głównych osiągnięciach badań nad dziejami Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich.
3. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł historycznych w zakresie Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich.
Umiejętności:
1. . Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dziejów Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich w celu określenia jego znaczenia, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
2. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich w pracy badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej
3. Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków na temat Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich.
Punkty ECTS:
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie referatu - 30 godz.
Razem - 60 godz.=2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania dotyczące wiedzy:
Efekt kształcenia nr 1: Student posiada wiedzę o ogólnej strukturze diachronicznej dziejów Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich od starożytności po czasy współczesne i ma podstawowa wiedzę o związku historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk humanistycznych dotyczących Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich.
- na ocenę 2 (ndst): brak wiedzy o ogólnej strukturze diachronicznej dziejów Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich ii brak wiedzy o związku historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych
- na ocenę 3 (dst): niepełna znajomość struktury diachronicznej historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich i związków historii z innymi dziedzinami
- na ocenę 4 (db): ma wiedzę pełną o ogólnej strukturze diachronicznej dziejów Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich i o związku historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych
- na ocenę 5 (bdb): ma pełną wiedzę o ogólnej strukturze diachronicznej dziejów Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich i o związku historii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych a także potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązanie/rozumienie omawianych problemów
Efekt kształcenia nr 2: student ma podstawową wiedzę o głównych osiągnięciach badań nad Chrześcijańskimi Kościołami Wschodnimi:
- na ocenę 2 (ndst): brak podstawowej wiedzy o głównych osiągnięciach badań nad Chrześcijańskimi Kościołami Wschodnim
- na ocenę 3 (dst): wybiórcza i niepełna podstawowa wiedza o głównych osiągnięciach badań nad Chrześcijańskimi Kościołami Wschodnim
- na ocenę 4 (db): pełna podstawowa wiedza o głównych osiągnięciach badań nad Chrześcijańskimi Kościołami Wschodnimi
- na ocenę 5 (bdb): pełna podstawowa wiedza o głównych osiągnięciach badań nad Chrześcijańskimi Kościołami Wschodnimi oraz umiejętność zaproponowania nowych kierunków badań
Efekt kształcenia nr 3: "Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł historycznych w zakresie historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich"
- na ocenę 2 (ndst): student nie zna i rozumie podstawowych metody analizy i interpretacji źródeł historycznych dotyczących historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich.
- na ocenę 3 (dst): wybiórczo i w sposób niepełny zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł historycznych
- na ocenę 4 (db): zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł historycznych dotyczących historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich.
- na ocenę 5 (bdb): zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł historycznych dotyczących historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich" oraz proponuje nowe metody analizy i interpretacji tych źródeł historycznych.
Kryteria oceniania dotyczące umiejętności:
Efekt 1:
- na ocenę bardzo dobrą (5) - student w stopniu bardzo dobrym rozpoznaje różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dziejów Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich i określa ich znaczenie, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
- na ocenę dobrą (4) - student w stopniu dobrym rozpoznaje różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dziejów Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich i określa ich znaczenie, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
- na ocenę dostateczną (3) - student rozpoznaje tylko niektóre rodzaje wytworów kultury właściwych dla dziejów Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich i określa ich znaczenie, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
- na ocenę niedostateczną (2) - student nie rozpoznaje wytworów kultury właściwych dla dziejów Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich i określa ich znaczenie, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Efekt 2:
- na ocenę bardzo dobrą (5) - student posługuje się bardzo dobrze podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich w pracy badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej
- na ocenę dobrą (4) - student posługuje się dobrze podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich w pracy badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej
- na ocenę dostateczną (3) - student posługuje się w s topniu wystarczającym podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich w pracy badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej
- na ocenę niedostateczną (2) - student nie posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich w pracy badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej
Efekt 3:
- na ocenę bardzo dobrą (5) - student bardzo dobrze merytorycznie argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułuje wnioski na temat Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich
- na ocenę dobrą (4) - student dobrze merytorycznie argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułuje wnioski na temat Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich.
- na ocenę dostateczną (3) - student wystarczająco merytorycznie argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułuje wnioski na temat Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich.
- na ocenę niedostateczną (2) - student nie potrafi merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski na temat Chrześcijańskich Kościołów Wschodnich.
Literatura
1. A. S. Atiya, Historia Kościołów Wschodnich, Warszawa 1978.
2. P. Siniscalco, Starożytne Kościoły Wschodnie, Kraków 2013.
3. E. Przekop, Wschodnie patriarchaty starożytne (IV-X w.), Warszawa 1984.
4. K. Kościelniak, Grecy i Arabowie. Historia kościoła melkickiego (katolickiego) na ziemiach zdobytych przez muzułmanów (634-1516), Kraków 2004.
5. R. G. Robertson, Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie. Bydgoszcz 1998.
6. V. Poggi, Panorama storico delle Chiese cristiane in Asia e in Africa. L'Oriente cristiano, Bologna 2005.
7. A. Elli, Storia della Chiesa Copta, Cairo-Jerusalem 2003.
8. J. Kamil,Christianity in the Land of Pharaohs. The Coptic Orthodox Church, Cairo 2002.
8. I. Dick. Les Melkites, Turnhout 1994.
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowe opracowania, inne będą podawane podczas zajęć: |
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowe opracowania, inne będą podawane podczas zajęć: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Licencjat z historii lub nauk pokrewnych. |
W cyklu 2022/23_L:
Podstawowe opracowania, inne będą podawane podczas zajęć: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: