Archiwistyka - teoria i metodologia archiwalna WNHS-HI-ATMA
- http://1e9nsfh
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQoNSjqFbtFBv4W3whZK2V2EEFQcB2RtPYkuk47CNYBY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=dabfa094-a293-4c2e-995d-4575247e8533&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
Treści programowe realizowanego przedmiotu:
I. Zajęcia organizacyjne - prezentacja sylabusa, prezentacja literatury niezbędnej w procesie kształcenia, omówienie pracy i współpracy w czasie zajęć, omówienie zasad i warunków zaliczenia, uwagi i propozycje studentów.
Wkład wstępny.
II. Archiwum - Archiwistyka. Pojęcia, definicje, funkcje i zadania. Zmiany w dotychczasowym modelu archiwum. Rola archiwów w procesach kulturotwórczych i cywilizacyjnych. Od strażnika pamięci do archiwisty XXI wieku - kształcenie archiwistów dawnej i dzisiaj.
III. Archiwistyka w polityce polskiej oraz w polityce europejskiej. Najnowsze trendy w archiwistyce światowej i polskiej. Archiwistyka - nauka dynamiczna, nauka przyszłości. Archiwa społeczne.
IV. Prawodawstwo archiwalne państwowe i kościelne. Kierunki i potrzeby zmian.
V. Nowe technologie w archiwach: komputeryzacja i digitalizacja. Archiwistyka cyfrowa - archiwista cyfrowy.
VI. Zasób archiwalny i najnowsze standardy jego opisu. Polskie i międzynarodowe systemy opisu archiwalnego. Problemy opisu wielopoziomowego.
VII. Selekcja i brakowanie materiału archiwalnego - współczesne wyzwania, różne doświadczenia.
VIII. Dokument elektroniczny i zarządzanie e-dokumentacją.
IX. Opracowywanie materiałów w archiwach kościelnych.
X. Interdyscyplinarność na gruncie archiwistyki. Ekspansja języka innych dyscyplin w sferę pojęć archiwalnych.
XI. Rodzaje zniszczeń materiałów archiwalnych, zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne, zagrożenia biologiczne i mechaniczne.
XII. Konserwacja materiałów archiwalnych, transformacje w konserwacji materiałów archiwalnych, nieudane ingerencje zapobiegawcze i konserwatorskie w świetle sprawozdań pokontrolnych.
XIII. Problematyka udostępniania zasobu archiwalnego w archiwalnych systemach informacyjnych. Informatologia archiwalna. Pytania o definicje dokumentu, kancelarii i archiwum w epoce bez papieru.
XIV. Świat wartości a etos zawodu archiwisty.
XV. Rekapitulacja zagadnień.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AZD1 W16
Zna i rozumie i rozumie ustrój państwa i normy prawne regulujące działalność archiwów i postępowanie z dokumentacją w instytucjach państwowych i kościelnych.
AZD1 W27
Zna podstawową terminologię oraz zastosowanie w obrębie archiwistyki i zarządzania dokumentacją, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony własności praw autorskich
AZD1 U06
Potrafi wykorzystać źródła przepisów prawnych i innych dokumentów regulujących pracę w archiwum do organizacji pracy własnej, a także zespołu.
AZD1 K07
Prawidłowo rozstrzyga i identyfikuje dylematy moralne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu archiwisty i zarządcy dokumentacją.
AZD1 K08
Postępuje zgodnie z zasadami etyki i według określonych regulacji prawnych.
Kryteria oceniania
Kryteria i warunki zaliczenia:
- Regularna obecność na zajęciach;
- Znajomość literatury wskazanej;
- opracowanie i przedłożenie w formie prezentacji wyznaczonego tematu;
- Zaliczenie kolokwiów cząstkowych (przynajmniej dwóch);
- Zaliczenie egzaminu końcowego (dopuszczalna forma ustna i pisemna).
Deklarację o formie egzaminu (pisemnie, ustnie) należy przedłożyć wykładowcy w momencie ustalania terminu egzaminu.
Na ocenę dostateczną student powinien opanować materiał programowy w 60-65% [pkt 56-64], na ocenę dostateczny plus w 65-70%, [pkt 60-70] na ocenę dobry w 70-80% [71-85], na ocenę dobry plus w 80-90% [pkt 85-90], na ocenę bardzo dobry w 90-100% [90-100].
Literatura
Wykaz obejmuje dzieła podstawowe i uzupełniające w realizacji poszczególnych tematów:
1. Halina Robótka, Bohdan Ryszewski, Andrzej Tomczak, Archiwistyka, Warszawa 1989.
2. Halina Robótka, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002.
3. Stanisław Nawrocki, Stanisław Sierpowski, Metodyka pracy archiwalnej, Poznań 2004.
4. Hieronim Eugeniusz Wyczawski, Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 1989.
5. Wiesława Kwiatkowska, Metodyka opracowania zasobu archiwalnego ze szczególnym uwzględnieniem akt spraw, Toruń 2016.
6. Archiwa Polski i Europy. Wspólne dziedzictwo różne doświadczenia, red. A. Kulecka, Warszawa 2017.
7. Narodowy zasób archiwalny i archiwa. Komentarz, opr. M. Konstankiewicz, A. Niewęgłowski, Warszawa 2016.
8. M. Konstankiewicz, Kształtowanie podstaw prawnych działalności archiwalnej w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. "Archeion", 2019, t. CXX, s. 338-361.
9. Komputeryzacja i digitalizacja w archiwach, red. R. Leśkiewicz, A. Żeglińska, Warszawa 2016.
10. Katarzyna Pepłowska, Najnowsze trendy w archiwistyce światowej. "Archeion", 2020, t. CXXI, s. 372-410.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
- treści przygotowanej prezentacji zespołowej należy przesłać wykładowcy najpóźniej na dwa dni przed przedłożeniem. |
W cyklu 2023/24_L:
- treści przygotowanej prezentacji zespołowej należy przesłać wykładowcy najpóźniej na dwa dni przed przedłożeniem. |
W cyklu 2024/25_Z:
- treści przygotowanej prezentacji zespołowej należy przesłać wykładowcy najpóźniej na dwa dni przed przedłożeniem. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: