Prasoznawstwo WNHS-BIB2-Pras
W trakcie zajęć zostaną przedstawione dzieje prasy na tle zachodzących procesów historycznych, społecznych i politycznych w Polsce i poza jej granicami. W semestrze zimowym zostaną omówione dzieje prasy polskiej w latach 1661-1918.W roku wykładów zostaną omówione początki prasy polskiej w XVII i XVIII wieku, a także historia prasy w okresie Królestwa Polskiego, jak również działalność gazet i czasopism w okresie powstania listopadowego, styczniowego oraz ich funkcjonowanie w zaborze rosyjskim, pruskim i austriackim do roku 1918. W semestrze letnim zostanie zaprezentowany na wykładach rozwój czasopism i gazet w okresie II RP. W toku wykładu zostanie omówiony rozwój prasy politycznej, ogólnoinformacyjnej, a także działalność czasopism społeczno-kulturalnych i literackich. Wykład zakończy prezentacja dziejów prasy polskiej w Polsce oraz na emigracji w latach 1939-1945.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Punkty 2 ECTS (w każdym semestrze)
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć - 15 godz.
3. Przygotowanie do egzaminu – 25 godz.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
| W cyklu 2023/24_L: Punkty 2 ECTS (w każdym semestrze)
1. Udział w zajęciach - 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć - 15 godz.
3. Przygotowanie do egzaminu – 25 godz.
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
BIB2_W04 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii książki, prasy i bibliotek na przestrzeni dziejów
BIB2_W17 Ma pogłębioną wiedzę pozwalającą rozpoznawać relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wynikami badań w odniesieniu do książki i prasy oraz ich roli w społeczeństwie
BIB2_U04 Potrafi w stopniu pogłębionym ukazać rolę książki i prasy w historycznym procesie edukacji
Przedmiotowe efekty uczenia się:
W1: student ma wiedzę na temat dziejów prasy polskiej w Polsce oraz na emigracji
W2: student ma wiedzę na temat roli prasy oraz czasopism na przestrzeni dziejów
W3: student ma wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie prasy i czasopism
W4: student potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie gazet i czasopism w wybranym okresie
U1: Student potrafi ukazać rolę prasy w historycznym procesie edukacji społeczeństwa
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
W1:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat dziejów prasy polskiej w Polsce oraz na emigracji
- na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat dziejów prasy polskiej w Polsce oraz na emigracji
- na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym wiedzę na temat dziejów prasy polskiej w Polsce oraz na emigracji
W2:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat roli prasy oraz czasopism na przestrzeni dziejów
- na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat roli prasy oraz czasopism na przestrzeni dziejów
- na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym wiedzę na temat roli prasy oraz czasopism na przestrzeni dziejów
W3:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie prasy i czasopism
- na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie prasy i czasopism
- na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym wiedzę na temat procesów politycznych, społecznych oraz kulturalnych, które wpłynęły na powstawanie oraz funkcjonowanie prasy i czasopism
W4:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie gazet i czasopism w wybranym okresie
- na ocenę dobrą: student potrafi w stopniu dobrym wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie gazet i czasopism w wybranym okresie
- na ocenę dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne i ich wpływ na funkcjonowanie gazet i czasopism w wybranym okresie
U1:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym ukazać rolę prasy w historycznym procesie edukacji społeczeństwa
- na ocenę dobrą: student potrafi w stopniu dobrym ukazać rolę prasy w historycznym procesie edukacji społeczeństwa
- na ocenę dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym ukazać rolę prasy w historycznym procesie edukacji społeczeństwa
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Prasa polska w latach 1661-1864, pod red. J. Łojek, Warszawa 1976.
2. Prasa polska w latach 1864-1918, pod red. J. Łojek, Warszawa 1976.
3. Paczkowski A. Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980.
4. Jarowiecki J., Myśliński J., Notkowski A, Prasa polska w latach 1939-1945, Warszawa 1980.
5. Władyka W., Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988.
Literatura uzupełniająca:
1. Anculewicz Z., "Kurier Warszawski" w latach 1821-1868, Olsztyn 1992.
2. Chłosta J., Wydawnictwo "Gazety Olsztyńskiej" w latach 1918-1939, Olsztyn 1977.
3. Cieślak T., Prasa polska na Mazurach i Warmii 1718-1939, Olsztyn 1964.
4. Cieślak T., Prasa Pomorza Wschodniego w XIX i XX wieku, Olsztyn 1966.
5. Długajczyk E., Oblicze polityczne i własnościowe prasy polskiej w województwie śląskim 1922-1939, Katowice 1990.
6. Franke J., Polska prasa kobieca w latach 1820-1918, Warszawa 1990.
7. Giełżyński W., Prasa warszawska 1661-1914, Warszawa 1962.
8. Grabowska Joanna, „Moja Przyjaciółka”. Ilustrowany dwutygodnik kobiecy 1934-1939, Żnin 1997.
9. Gzella G., "Pisma dla ludu" pod zaborami w pierwszej połowie XIX wieku, Toruń 1994.
10. Hombek D., Prasa i czasopisma polskie XVIII w. w perspektywie bibliologicznej, Kraków 2001.
11. Hryciuk G., „Gazeta Lwowska” 1941-1944, Wrocław 1996.
12. Jakubowska U., Oblicze ideowo-polityczne "Gazety Warszawskiej i "Warszawskiego Dziennika Narodowego" w latach 1918-1939, Warszawa 1984.
13. Jakubowska U., Prasa Narodowej Demokracji w dobie zaborów, Warszawa 1988.
14. Kalembka S., Prasa demokratyczna Wielkiej Emigracji. Dzieje i główne koncepcje polityczne (1832-1863), Toruń 1977.
15. Kmiecik Z., Prasa warszawska w latach 1886-1904, Wrocław 1989.
16. Kmiecik Z., Prasa warszawska w latach 1908-1918, Warszawa 1980.
17. Kmiecik Z., Prasa polska w rewolucji 1905-1907, Warszawa 1980.
18. Kmiecik Z., Prasa warszawska w okresie pozytywizmu 1864-1885, Warszawa 1971.
19. Koźniewski K., Ile głosów tyle prawd. O warszawskich tygodnikach literacko-społecznych w latach 1859-1918, Warszawa 1983.
20. Koźniewski K., Historia co tydzień. Szkice o tygodnikach społeczno-kulturalnych 1950-1990, Warszawa 1999.
21. Księga pamiątkowa na dziewięćdziesięciolecie dziennika "Czas", Warszawa [1938].
22. Łojek J., Dziennikarze i prasa w Warszawie w XVIII w., Warszawa 1960.
23. Łojek J., "Gazeta Warszawska" księdza Łuskiny (1774-1793), Warszawa 1959.
24. Łukaszewicz B., Prasa Warmii i Mazur w latach 1945-1989, Olsztyn 1991.
25. Mielczarek T., Od „Nowej Kultury” do „Polityki”. Tygodniki społeczno-kulturalne i społeczno-polityczne PRL, Kraków 2003.
26. Myśliński J., Polska prasa socjalistyczna w okresie zaborów, Warszawa 1982.
27. Myśliński J., Studia nad prasą społeczno-polityczną w zachodniej Galicji 1905-1914, Warszawa 1970.
28. Ossowski K., Prasa Księstwa Warszawskiego, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: