Czytelnictwo WNHS-BIB2-Czyt
Przedmiotem zajęć będzie omawianie w wybranych aspektach pojęcia czytelnik i czytelnictwo na przestrzeni dziejów oraz źródeł do badań historii czytelnictwa. W toku zajęć zostaną omówione także różne grupy czytelnicze i ich preferencje czytelnicze. W trakcie zajęć zostanie zaprezentowany studentom rozwój badań na czytelnictwem w Polsce, a także programy wspierające rozwój czytelnictwa w różnych grupach społecznych. Zostanie zwrócona również uwaga na instytucję biblioteki i jej udział w rozwój czytelnictwa. W trakcie kursu zostanie zwrócona uwaga na aspekt rozwoju nowych technologii oraz ich wpływu na czytelnictwo różnych grup społecznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
BIB2_W01 Ma pogłębioną wiedzę o miejscu bibliologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowej i metodologicznej specyfice oraz kierunku rozwoju
BIB2_W04 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii książki, prasy i bibliotek na przestrzeni dziejów
BIB2_W06 Posiada pogłębioną wiedzę na temat społecznej roli książki i bibliotek na przestrzeni wieków
BIB2_W17 Ma pogłębioną wiedzę pozwalającą rozpoznawać relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wynikami badań w odniesieniu do książki i prasy oraz ich roli w społeczeństwie
BIB2_U04 Potrafi w stopniu pogłębionym ukazać rolę książki i prasy w historycznym procesie edukacji
Przedmiotowe efekty uczenia się:
W1: student ma wiedzę na temat źródeł do badań czytelnictwa
W2: student potrafi wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne, społeczne i kulturalne i ich wpływ na rozwój czytelnictwa w różnych grupach społecznych.
W3: student ma wiedzę na temat historii badań czytelnictwa dawniej i współcześnie
U1: student potrafi omówić rozwój czytelnictwa i jego wpływ na edukację w różnych grupach społecznych
Kryteria oceniania
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
W1:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat źródeł do badań czytelnictwa
- na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat źródeł do badań czytelnictwa
- na ocenę dostateczną: student ma w stopniu dostatecznym wiedzę na temat źródeł do badań czytelnictwa
W2:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi w stopniu bardzo dobrym wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne, społeczne i kulturalne i ich wpływ na rozwój czytelnictwa w różnych grupach społecznych
- na ocenę dobrą: . student potrafi w stopniu dobrym wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne, społeczne i kulturalne i ich wpływ na rozwój czytelnictwa w różnych grupach społecznych
- na ocenę dostateczną: student potrafi w stopniu dostatecznym wskazać najważniejsze wydarzenia polityczne, społeczne i kulturalne i ich wpływ na rozwój czytelnictwa w różnych grupach społecznych
W3:
- na ocenę bardzo dobrą: student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat historii badań czytelnictwa dawniej i współcześnie
- na ocenę dobrą: student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat historii badań czytelnictwa dawniej i współcześnie
- na ocenę dostateczną: student ma w stopni dostatecznym wiedzę na temat historii badań czytelnictwa dawniej i współcześnie
U1:
- na ocenę bardzo dobrą: student potrafi omówić w stopniu bardzo dobrym rozwój czytelnictwa i jego wpływ na edukację w różnych grupach społecznych
- na ocenę dobrą: student potrafi omówić stopniu dobrym rozwój czytelnictwa i jego wpływ na edukację w różnych grupach społecznych
- na ocenę dostateczną: student potrafi omówić w stopniu dostatecznym rozwój czytelnictwa i jego wpływ na edukację w różnych grupach społecznych
Literatura
1. Andrzejewska J., Badania czytelnictwa w Polsce do 1939 r. „Studia o Książce” T. 16, 1986, s. 73—107.
2. Ankudowicz J., Teoretyczne i metodologiczne problemy czytelnictwa, w: Książka i biblioteka w społeczeństwie. Materiały międzynarodowego seminarium Warszawa- Radziejowice, czerwiec 1980, red. W. Adamiec, Warszawa 1982.
3. Bednarska-Ruszajowa K., Biblioteki i książki w pamiętnikach polskich XVIII-XX wieku: rekonesans źródłowy, Kraków 2003.
4. Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa: Biblioteka Narodowa, 2015.
5. Czytelnictwo w dobie informacji cyfrowej: rozwój, bariery, technologie, red. M. Wojciechowska, Warszawa 2015.
6. Dunin J., Pismo zmienia świat. Czytanie, lektura, czytelnictwo, Warszawa 1988.
7. Eisenstein E. L., Rewolucja Gutenberga, przeł. H. Hollender, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2004.
8. Febvre L., Martin H.J., Narodziny książki, przeł. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.
9. Galant K., Charakterystyka i przegląd akcji promujących czytelnictw, „Zarządzanie Biblioteką”, nr 1(12), 2020, s. 65-84.
10. Głombiowski K., Problemy historii czytelnictwa, Wrocław 1966.
11. Gwadera M., Źródła do badań kultury czytelniczej – trwanie, zmiana, konwergencja, „Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy, nr 1 (55), 2019, s. 55-77.
12. Kostecki J., Dzieje czytelnictwa w Polsce (do 1945), w: Ludzie i książki. Studia historyczne, red. J. Kostecki, Warszawa 2006, s. 12-17.
13. Lech M.J., Materiały do dziejów książki i czytelnictwa w okresie zaborów w archiwach polskich, „Rocznik Biblioteki Narodowej, 5, 1969, s. 23-57.
14. Łojek J., Ze studiów nad czytelnictwem prasy w Polsce w końcu XVIII wieku (1780-1793), „Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego”, nr 2, 1963, s. 5-31.
15. Orzoł M., Wojciechowska M., Badania czytelnictwa jako instrument diagnozy nawyków i zachowań czytelniczych użytkowników bibliotek. Geneza i stan obecny, „Biblioteka i Edukacja”, nr 20, 2021, s. 65-85.
16. Orzoł M., Wojciechowska M., Czytelnictwo w kontekście analiz i dyskusji nad kapitałem kulturowym i społeczną rolą bibliotek, „ Fides. Biuletyn Bibliotek Kościelnych, nr 2(53), 2021, s. 149-175.
17. Paduch K., Biblioteka rodowa Rzewuskich h. Krzywda w Podhorcach od I połowy XVIII wieku do 1865, Kraków 2018
18. Paduch K., Posthumer Katalog von Büchern der medizinischen Bibliothek des Warschauer Arztes Jan Roch Raum (1854–1918), „Saeculum Christianum”, t. 29, nr 2/2022, s. 229-240.
19. Paduch K., Rewindykacje warszawskich zbiorów bibliotecznych na łamach dziennika „Życie Warszawy” w latach 1945-1947, „Saeculum Christianum”, t. 28, nr 1/2021, s. 189-207
20. Partyka J., Rękopisy dworu szlacheckiego doby staropolskiej, Warszawa: Semper 1995
21. Paul M., Kisilowska M., Czy jest czytanie?: intuicje i definicje, „Kultura Popularna”, nr 4(50), s. 16-34.
22. Rodak P., Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hébrard, Fabre, Lejeune, przedmowa K. Pomian, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009.
23. Rogińska- Usowicz J., Czytelnictwo studentów w świetle badań empirycznych, „Biblioteka”, nr 16(25), 2012, s. 215-255.
24. Rudera P., Czytelnictwo w kulturze nowych mediów – napływ informacji a percepcja ludzka, „Folia Bibliologica” nr 57/2015, s. 55-61.
25. Słownik pracowników książki polskiej, red. I. Treichel, Warszawa 1972. (oraz suplementy).
26. Socha I., Czytelnictwo dzieci i młodzieży : zarys, w: Literatura dla dzieci i młodzieży (1945-1989), K. Heska-Kwaśniewicz, K. Tałuć (red.), t. 3, 2013, s. 301-327.
27. Sołtan A., Handel książką i czytelnictwo mieszczańskie w Warszawie w XVI i pierwszej połowie XVII w. , „Almanach Muzealny”, nr 2/1999, s. 37-84.
28. Wojciechowski J., Czytelnictwo, Kraków 2000.
29. Zasacka Z., Społeczny wymiar czytelniczych preferencji literackich, „Rocznik Nauk Społecznych”, nr 4, 2017, s. 269-286.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: