Ustrój i organizacja Państwa i Kościoła na ziemiach polskich XIX i XX w. WNHS-AZD-UOrgPiK
1. Rozbiory: włączanie ziem polskich w ustrój i administrację Rosji, Prus i Austrii
2. Królestwo Galicji i Lodomerii. Bukowina. Śląsk Cieszyński.
3. Zabór Pruski
4. Ustrój i administracja Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego (1807-1862)
5. Walka z Kościołem katolickim jako podstawą Polskości.
6. Kraj Przywiślański (1863 – 1915). Likwidacja odrębności Królestwa po powstaniu styczniowym,
7. Likwidacja Kościoła greckokatolickiego.
8. Autonomia Galicji - akty prawne normujące zakres swobód.
9. Królestwo Polskie (1915-1918)
10. Ustrój II Rzeczypospolitej i miejsce Kościoła w nowej rzeczywistości.
11. Sanacja
12. Polska sowiecka (1944-1956). Ustrój i administracja.
13. Próba likwidacji Kościoła katolickiego w Polsce komunistycznej.
14. Reformy administracyjne lat 70-ch
15. Współpraca Kościoła z władzami komunistycznymi.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
I. Wiedza
AZD1_W21 Strudent posiada wiedzę o diachronicznej strukturze dziejów. Ma podstawowa wiedzę o związkach historii z innymi dziedzinami nauk oraz dyscyplinami nauk historycznych
AZD1_W26 Zna i rozumie normy prawne regulujące ustrój i organizacje państwa i Kościoła na ziemiach polskich XIX-XX w.
Ponadto student rozumie uwarunkowania polityczne leżące u podstaw regulacji prawnych
1) wyjaśnić istotę pojęć dotyczących najistotniejszych aktów prawnych i instytucji funkcjonujących w Polsce w XIX i XX w.
II. Umiejętności uzasadnić znaczenie faktów z zakresu polskiego ustroju uznawanych przez siebie za najistotniejsze (zarówno pozytywnych, jak i negatywnych) przez wskazanie ich miejsca w procesie historycznokulturowym dotyczącym dziejów ojczystych i powszechnych.
III. Kompetencje społeczne - Student ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie obrazu polskiej przeszłości zgodnego z ustaleniami współczesnej historiografii
Opis ECTS
Aktywność studenta i nakład pracy studenta w godz.:
1) Uczestnictwo w wykładzie 30 h
2) Przygotowanie się do egzaminu 30 h
Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina).
Kryteria oceniania
na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o najważniejszych aktach prawnych normujących ustrój i organizacje Kościoła na ziemiach polskich w XIX-XX wieku
na ocenę 3 - student posiada te wiedze na poziomie podstawowym
na ocenę 4 - student potrafi omówić najważniejsze akty prawne i okoliczności ich powstania
na ocenę 5 - student zna najważniejsze akty prawne, potrafi wskazać ich kontekst polityczny, społeczny, kulturowy
na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o najważniejszych aktach prawnych normujących ustrój i organizacje państwa na ziemiach polskich w XIX-XX wieku
na ocenę 3 - studnet posiada te wiedzę na poziomie podstawowym
na ocenę 4 - student potrafi omówić najważniejsze akty prawne i okoliczności ich powstania
na ocenę 5 - student zna najważniejsze akty prawne, potrafi wskazać ich kontekst polityczny, społeczny, kulturowy
na ocenę 2 student nie potrafi opisać wpływu dziedzictwa zaborów na organizację państwa i miejsce Kościoła w II Rzeczypospolitej
na ocenę 3- student posiada te wiedzę na poziomie podstawowym
na ocne 4 - student poprawnie interpretuje wpływ dziedzictwa zaborów na usrtrój i organizacje państwa i Kościoła na ziemiach polskich w okresie międzywojennym
na ocene 5 student potrafi wykazać wpływ dziedzictwa zaborów na konkretne rozwiazania prawne i ustrojowe w dobie II Rzeczypsopolitej i na pojmowanie miejsca Kaścioła w państwie
na ocenę 2 student nie posiada wiedzy o transformacji ustrojowej państwa lat 90-tych i mijscy Kościoła w dobie pluralizmu politycznego o ideologicznego
na ocene 3 student dysponuje podstawową wiedzą na ten temat
na ocenę 4 student potrafi poprawnie wskazać główne elementy transformacji ustrojowej RP w ostatniej dekadzie XX w.
na ocene 5 student dysponuje rozległą wiedzą na temat ewolucji ustroju, organizacji państwa w l. 90-tych w powiązaniu z wydarzeniami społecznymi i politycznymi które na nią wplywały
Literatura
Zygmunt Zieliński, Kościół w Polsce 1944-2007, Wydawnictwo Poznańskie 2009
Artur Korobowicz, Wojciech Witkowski, Historia ustroju i prawa polskiego (1772-1918), wyd. Zakamycze, Kraków 2002
Wojciech Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764-1989, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: